نگهبانان به گردشگران نگاه می کنند و ناگهان اوضاع «قفل» می شود!

نگهبانان به گردشگران نگاه می کنند و ناگهان اوضاع «قفل» می شود!

سعیده علیپور

جامعه گردشگری ایران که به تازگی از قرنطینه یا قرنطینه شیوع ویروس کرونا خارج شده و در تلاش برای احیای بدن خمیده و ضعیف خود بود، بار دیگر در وضعیت دیگری قرار گرفته است. تداوم تجمعات و اعتراضات در شهرهای مختلف کشور از یک سو و انتشار خبر دستگیری گردشگران خارجی در رسانه های بین المللی از سوی دیگر کافی بود تا برخی کشورها سفر خود به ایران را به تعویق بیاندازند یا به طور کامل لغو کنند.

وزارت اطلاعات 17 اسفندماه از بازداشت 9 تبعه خارجی به اتهام سازماندهی و آموزش تظاهرات اعتراضی در ایران خبر داد و در بیانیه ای آنها را اتباع کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، هلند و لهستان معرفی کرد.

در پی این بیانیه، سفارت‌های چند کشور آلمان، فرانسه، هلند، سوئد، اتریش، بلژیک، اسپانیا، کانادا و ایتالیا از اتباع خود خواستند فورا ایران را ترک کنند. همزمان برخی گزارش ها از لغو تورهای گردشگری به ایران در کشورهای آلمان، اسپانیا، آمریکای جنوبی، برزیل و استرالیا حکایت داشت.

از طرفی اوضاع خیلی خوب نیست. همچنین گزارش هایی از تعلیق صدور ویزای شینگن برای ایرانیان حکایت دارد. تعلیقی که به گفته سفارت های اروپایی مربوط به قطع اینترنت است و خبرگزاری های رسمی به افزایش احتمال مهاجرت ایرانیان.

دستگیری اتباع خارجی در ایران

پس از اعتراضات اخیر در ایران و قطعی گسترده اینترنت، بسیاری از مشاغل آسیب دیدند. اما به نظر می رسد این ضرر و زیان تنها در محدوده کسب و کارهای دیجیتال باقی نماند، بلکه سایر حوزه ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است! لغو بسیاری از تورهای خارجی بخشی از آسیب هایی است که به اقتصاد ایران وارد شده است.

در حالی که گروهی اعتراضات را عامل اصلی این معضل می دانند، برخی کارشناسان دستگیری اتباع خارجی در جریان اعتراضات را دلیل اصلی لغو تورهای خارجی می دانند.

روز دوشنبه ۲۰ مهر، رسانه های خارجی خبر دستگیری یک زن گردشگر جوان در ایران را تایید کردند. بر اساس گزارش های آنها، این زن ایتالیایی در شش سال گذشته به کشورهای مختلف جهان سفر کرده و دو ماه پیش نیز به ایران سفر کرده است. اما وزارت اطلاعات 9 شهروند بازداشت شده را به «سازماندهی و آموزش» اعتراضات در ایران متهم کرد.

روز گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نقش برخی اتباع خارجی در حوادث اخیر ایران گفت: تحقیقات در حال انجام است. به سفارت های این افراد اعلام شده است. از اتباع خارجی که به ایران سفر می کنند انتظار می رود قوانین و مقررات را رعایت کنند.

در حالی که گروهی اعتراضات را دلیل اصلی لغو تورهای گردشگری به ایران می دانند، برخی کارشناسان دستگیری اتباع خارجی در کشور و نگاه امنیتی گردشگران را دلیل اصلی لغو تورهای خارجی می دانند.

ناصر خانانی گفت: ایران کشوری امن برای همه اتباع خارجی برای سفر گردشگری و تجاری است و هیچ فردی در این زمینه در معرض آنها نخواهد بود و انتظار می رود مسافرانی که برای تجارت و گردشگری به ایران می آیند به قوانین و مقررات ایران پایبند باشند. “

با این حال به نظر می رسد توضیح نه چندان روشن کنعانی مشکلات صنعت گردشگری ایران را حل نکرده است و بسیاری از آژانس های مسافرتی همچنان بر لغو سفرهای خود به ایران اصرار دارند.

لغو تورهای گردشگری ایران

در همین راستا محسن حاجی سعید رئیس هیئت مدیره انجمن های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور اعلام کرد که پس از اعتراضات کشورهای آلمان، اسپانیا، [آفریقای] جنوب، برزیل و استرالیا تمامی تورهای گردشگری خود به ایران را به طور کامل لغو کردند.

حاجی سعید یکشنبه 26 مهرماه در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: پس از اعتراضات اخیر درصد بالایی از تورهای خارجی در ایران لغو شده است و باید گفت که این تعداد بسیار زیاد و قابل توجه است.

در آخرین مورد، دولت کانادا روز دوشنبه از شهروندان خود خواست از سفر به ایران خودداری کنند. پیش از این آلمان، فرانسه، هلند، سوئد، اتریش، بلژیک، اسپانیا، کانادا و ایتالیا از جمله کشورهایی بودند که به شهروندان خود از سفر به ایران توصیه کردند.

مشکلات ایرانیان در سفر به اروپا

این در حالی است که خبرهایی از تعلیق صدور ویزای اروپا برای ایرانیان نیز شنیده می شود. حرمت الله رفیعی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: برخی از کشورهای اروپایی شنگن به طور غیررسمی صدور روادید برای شهروندان ایرانی را متوقف کرده اند.

دیروز خبرگزاری ایسنا به نقل از یک افسر ویزا در یکی از آژانس‌های مسافرتی تهران نوشت: برخی از سفارت‌های اروپایی و شینگن نوبت درخواست ویزا را تا پایان اکتبر ۲۰۲۲ لغو کرده‌اند و مدارک و پرونده‌های جدید را نمی‌پذیرند.

اگرچه هنوز هیچ یک از سفارت‌خانه‌های کشورهای اروپایی گزارش‌های مربوط به تعلیق صدور ویزای شینگن را تایید نکرده‌اند، مرکز رسیدگی به درخواست ویزای فرانسه در تهران هفتم اعلام کرد که به دلیل «اختلال اینترنت» نمی‌تواند به درخواست‌های ویزا رسیدگی کند. .

صنعتی که می تواند تحریم ها را جبران کند

گفته می شود صنعت گردشگری نقش مهمی در توسعه اقتصادی، رشد درآمدهای ارزی و اشتغال کشورها ایفا می کند و پس از نفت بزرگترین صنعت پولساز جهان محسوب می شود.

در این میان وضعیت کشور ما با وجود آثار تاریخی کهن و همچنین پتانسیل های فرهنگی و طبیعی فراوان، چندان رونق ندارد و نتوانسته کمک چندانی به اقتصاد کشور کند. این وضعیت از ابتدای بحران اپیدمی کرونا در کشور تشدید شده و به حدی رسیده است که در سه ماهه اول سال 2019 تنها 74 گردشگر خارجی به کشور سفر کرده اند، اما با شروع واکسیناسیون در کشور و پایان نسبی آن کرونا، رشد صنعت خارجی به وضعیت قبل از کرونا بازگشت و در سال 1400 حدود 2 میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند و طبق آمار رسمی در سه ماهه اول سال 1401 بیش از 715 هزار گردشگر به ایران آمدند. آنها به ایران سفر کردند، اما صنعت گردشگری در کشورهای همسایه رونق نداشت.

پس از اعتراضات، اینترنت در ایران به طور گسترده با اختلال مواجه شد و بسیاری از مشاغل آسیب دیدند. اما به نظر می رسد که این زیان ها به تجارت دیجیتال محدود نمی شود و حوزه های دیگری مانند گردشگری را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

سهم ناچیز ایران از درآمد گردشگری جهان

اگرچه در سال 2020 و به دلیل محدودیت های تاج، صنعت گردشگری با رشد منفی 50.4 درصدی مواجه شد و ارزش این صنعت 4900 میلیارد دلار کاهش یافت، اما در سال 2021 و با کاهش محدودیت های تاج یک هزار میلیارد دلار از طریق گردشگری در اقتصادهای جهان به دست آورد

این در حالی است که شورای جهانی سفر و گردشگری از رشد 40 درصدی صنعت گردشگری ایران در سال 2021 خبر داد که این خبر خوب به نظر می رسید اما مقایسه آن با سایر کشورها و حتی کشورهای همسایه نشان داد که این رقم کم بوده است. در حالی که 3 میلیون گردشگر خارجی در سال جاری 2.5 میلیارد دلار در ایران هزینه کرده اند، در کشور همسایه ترکیه این درآمد 24 میلیارد دلار بوده است.

این در حالی است که بر اساس سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی، سهم ایران از تعداد گردشگران جهان در سال 1404 باید به 1.5 درصد افزایش یابد، یعنی سالانه حدود 20 میلیون گردشگر از بازار جهانی جذب شود. که نیازمند سرمایه گذاری بیش از سه هزار میلیارد تومانی در این صنعت با سهم حدود 16 درصد از بخش دولتی و مابقی بخش خصوصی است.

همچنین بر اساس سند چشم انداز، سهم ایران از درآمد جهانی گردشگری در سال 1404 باید به دو درصد برسد. به گونه ای که کشور ایران در سال 1404 سالانه نزدیک به 30 میلیارد دلار از ورود گردشگر به دست آورد. اما در روند کنونی رسیدن به دو درصد از درآمد گردشگری جهان در ایران بسیار سخت و شاید دست نیافتنی است. چرا که به دلیل اجرای برخی سیاست های امنیتی، بسیاری از گردشگران کشورهای پیشرفته که قدرت خرید خوبی در کشور دارند از آمدن به ایران دلسرد می شوند و اکنون با اتفاقات اخیر تعداد گردشگران این کشورها بسیار محدودتر از این خواهد شد. در گذشته .

موضوعی که پیش از اعتراضات اخیر مطرح شد و حتی عزت الله ضرغامی وزیر میراث و گردشگری در دولت سیزدهم نیز از آن گلایه کرد. چندی پیش گفت: هر گردشگری حدی دارد! اروپایی ها می آیند، ما مشکل جاسوسی داریم. مثلاً در فلان منطقه عکس می گیرند، دستگیر می شوند و ما باید ماجرا را دنبال کنیم. گردشگران قطری مورد آزار و اذیت و دستگیری قرار گرفته اند و داستان های خود را دارند و عراقی ها نیز داستان های خاص خود را دارند. به هر حال تلاش ما بر این است که مشکلات گردشگری را حل کنیم و این مشکلات برای گردشگران عادی است».

در این میان به نظر می رسد در حالی که سایه امنیت بر حوزه گردشگری به ویژه گردشگران خارجی تاثیر می گذارد، نمی توان انتظار رونق گردشگری را از گردشگران کشورهای توسعه یافته داشت که بتوانند درآمد بیشتری برای کشور داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید