نیاز به برخورد با گروه های جنایت سازمان یافته / بسیاری از مشاغل نیمه تعطیل و بسته به چرخه تولید بازگردانده شدند


زمان: 12:40 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: 1401/09/14
کد خبر: 1915833

معاون دادستان کل کشور با اشاره به لزوم برخورد با گروه های مجرمانه سازمان یافته تصریح کرد: با توجه به ویژگی های خاص جرایم سازمان یافته مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و مهمات، جرایم اقتصادی و پولشویی که با استفاده از ابزار مجرمانه همراه است. ، ابتدا باید خود سازمان یا گروه جنایتکار مورد بررسی قرار گیرد تا با این گونه جرائم برخورد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، رهبر انقلاب چند سالی است که با انتخاب موضوعات اقتصادی تلاشی همه جانبه از همه ارکان و مولفه های دولت و فعالان عرصه تولید و اقتصاد برای ساماندهی اوضاع ایجاد کرده اند. .

قوه قضائیه در کنار سایر مراجع نقش تاثیرگذاری در اجرای فرامین رهبر انقلاب و اجرای سیاست های اقتصادی مقاومتی به خود سپرد تا علاوه بر احیای حقوق اجتماعی، چرخ های تولید و اشتغال را بچرخاند. که رابطه مستقیمی با کاهش جرم دارد و از این رو به کاهش پرونده های قضایی کمک می کند.

اهمیت مقوله تولید و اقتصاد برای قوه قضائیه به حدی است که رئیس قوه قضائیه پیش از دیدار با همکاران خود در قوه قضائیه اولین دیدار خود را با فعالان اقتصادی آن استان برگزار می کند.

قوه قضائیه مستقیماً در مسائل اقتصادی دخالت نمی کند، بلکه با تشکیل جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی همراه با سایر نهادها و سازمان ها، موانع پیش روی تولیدکنندگان و صنعتگران را برطرف می کند. دادستانی نیز اقدامات گسترده ای را برای رفع موانع تولید انجام داده است.

علی جمادی معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به موضوعات در دست بررسی معاونت قضایی دادستان کل کشور اظهار داشت: پیگیری سیاست های اقتصاد مقاومتی در دستگاه قضایی و همچنین حضور در جلسات مربوطه. به مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مبارزه با مواد مخدر و مبانی مالی قاچاقچیان و برخورد با پولشویی سازمان یافته از جمله اقداماتی است که در این معاونت دنبال می شود.

وی افزود: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب که امسال را سال تولید و دانش نامیدند، این معاونت به عنوان نماینده دادستان کل کشور در بیش از 10 جلسه که مستقیماً با حمایت از تولید داخلی مرتبط است. ، سرمایه گذاری، اشتغال و کارآفرینی حضور موثر و فعال دارد که ستاد تسهیل و رفع موانع، هیأت مقررات زدایی، کمیته حمایت از کسب و کار، کارگروه نظارت و توزیع ارز، کمیته حقوقی و قضایی کشور است. مجلس، کمیسیون دریافت و انتقال منابع ارزی کشور، شورای گفتگوی دولت و خصوصی، کمیسیون اقدامات ارزی و حمایت قضایی از تولید و سرمایه گذاری، مرکز اطلاعات مالی و امور مالی-اقتصادی.

جمادی خاطرنشان کرد: در این معاونت با توجه به مشکلات مطرح شده از سوی شرکت ها و کارخانجات دارای مشکل با بانک ها، سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، شرکت های خدماتی، انجام مکاتبات، برگزاری جلسات، بازدید از محل و سایر روش ها. در رابطه با موارد زیر – حل مشکلات در چارچوب قوانین و مقررات.

معاون قضایی دادستان کل کشور تصریح کرد: با توجه به سیاست های کلی قوه قضائیه و دادستان کل کشور برای روان سازی روند تولید و جلوگیری از تعطیلی کارخانه ها و شرکت ها در این زمینه، مشکلات تعداد قابل توجهی از شرکت ها بوده است. تاکنون حل شده و در برخی موارد شرکت های تعطیل شده مجددا راه اندازی شده و موانع پیش روی تولیدکنندگان و کارآفرینان برطرف شده است.

وی همچنین با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌ها گفت: حرکت به سمت سامانه هوشمندتر و استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی، ایجاد و سیاست‌گذاری برای بهبود مبارزه با جرایم مواد مخدر، قاچاق و جرایم سازمان‌یافته و همسویی و هم افزایی استان‌ها. معرفی استان ها، تبادل اطلاعات و اخبار و راه های مقابله با جرایم فوق و شناسایی راه های جدید مجرمان در ارتکاب این جرایم از طریق برقراری ارتباط بین استان ها، ارتقای سطح علمی و علمی و بسترسازی برای برخورد با جرایم فوق توسط با تکیه بر آموزش، تحقیقات تخصصی، بهره گیری از تجربیات سایر کشورها با مطالعات تطبیقی ​​و ایجاد تبادلات علمی دوجانبه و چند جانبه و استفاده از ظرفیت پژوهشی پژوهشکده تحقیقات پزشکی قانونی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و کالا و قاچاق ارز و … مرکز پژوهش های مجلس انجام می شود.

جمادی با بیان اینکه نگاهی ویژه به شرح وظایف این معاونت ضروری است، گفت: علاوه بر جرایم مرتبط با مواد مخدر و قاچاق کالا و ارز و سایر جرایم سازمان یافته که یکی از مهم ترین جرایم ملی و کشوری محسوب می شود. تهدیدهای فراملی و با تاکید رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور، سیاست های کلی قوه قضائیه در عصر تحول و تعالی و استفاده از ظرفیت های موجود و به ویژه نیروی انسانی موثر، خیر قبلی بوده و قطعا پرداخت خواهد شد. توجه بیشتر به اقدامات موثر و ادامه خواهد یافت.

وی جرایم سازمان یافته را فعالیت غیرقانونی یک گروه مجرم با ساختار واحد عنوان کرد و گفت: هدف اصلی از این فعالیت ها کسب پول یا منفعت از این طریق است و این گروه ها اهداف و توانایی طراحی متفاوتی دارند. مرتکب اعمال مجرمانه خود با ادامه جرم در طول زمان و همچنین با بهره گیری از فساد اداری برای کسب منافع و قدرت غیرقانونی، ارتکاب این گونه جرائم حتی فراملی بوده و اقدامات متقابل نیز در ابعاد مختلف اندیشیده و نگریسته می شود.

معاون دادستان کل کشور با اشاره به لزوم برخورد با گروه های مجرمانه سازمان یافته تصریح کرد: با توجه به ویژگی های خاص جرایم سازمان یافته مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه و مهمات، جرایم اقتصادی و پولشویی که با استفاده از ابزار مجرمانه همراه است. ، ابتدا باید خود سازمان یا گروه جنایتکار مورد بررسی قرار گیرد تا با این گونه جرائم برخورد شود.

جمادی تصریح کرد: همچنین باید خلاءهای موجود در قوانین به ویژه در رابطه با قاچاق کالا و ارز به عنوان یک جرم مستقل در قاچاق سازمان یافته شناسایی و تغییرات و تصویب قوانین پیگیری شود و قوانین جدید قابل اجرا باشد. با توجه به ارتکاب جرایم و استفاده از سیستم های مدرن و دقت و صحت نیروی انتظامی، شاهد کاهش پدیده های جرایم سازمان یافته و کاهش این گونه جرائم خواهیم بود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای حمایت از تولید و اقتصاد دانش بنیان گفت: سال گذشته با پیگیری و رصد مستمر ستاد اقتصاد مقاومتی استان و نظارت دبیرخانه ستاد احیای واحدهای تولیدی سال 93 بازسازی شد. قدرت اقتصاد مقاومتی قضایی در دادسرا کل کشور داشتیم.

معاون قضایی دادستان کل کشور تاکید کرد: همچنین 46 شرکت و واحد تولیدی در شش ماهه نخست امسال به صورت مستقیم و شخصی به دبیرخانه ستاد اقتصاد مقاومتی مراجعه و مشکلات این واحدها به صورت ویژه در نظر گرفته شد. برای رفع آنها تدابیری اتخاذ شده و مشکلات و موانع موجود برطرف شده است.

وی با اشاره به مهم ترین شرکت های احیا شده توسط دستگاه قضایی گفت: بسیاری از شرکت های نیمه تعطیل و تعطیل شده به چرخه تولید بازگشته اند که از نمونه های آن می توان به عقیق پارسیان، شرکت اراج، دیار خودرو، ایلیا نیک فام (ایرانی)، شرکت اشاره کرد. . پتروشیمی الوند نامگذاری شد.

جمادی یادآور شد: در حوزه ساماندهی و نظام مندی در سال 1401 مبارزه با قاچاق مواد مخدر، کالا و ارز و پولشویی و پشتوانه مالی قاچاقچیان مورد توجه قرار گرفت و با ارسال بخشنامه ای به دادستان ها و فرمانداران کشور. استان ها، بازرسی انجام شد برنامه و بررسی پرونده عملکرد دادسراها در رابطه با جرایم مواد مخدر و قاچاق کالا و ارز به طور مرتب انجام می شود و بازدید از انبارهای سازمان برای جمع آوری و احراز اموال به دست آمده مشاهده می شود. . پرونده های مواد مخدر، قاچاق کالا و جرایم سازمان یافته در حال وقوع است که این یکی از مهمترین اقداماتی است که به اختصار می توان به آن اشاره کرد.

معاون قضایی دادستان کل کشور تاکید کرد: با توجه به اهمیت امنیت غذایی و لزوم توجه دقیق و جدی به آن، این معاونت حضور مستمر و جدی در کمیسیون تخصصی حمایت از امنیت غذایی و توزیع ارز بیمه ای دارد. . ذخایر اساسی و راهبردی و با رعایت اصل 44 قانون اساسی در جلسات مربوطه حضور فعال و مؤثر دارد. این معاونت در نظر دارد با نگاه تحول آفرین به قانون و تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در اجرای وظایف سازمانی موثرتر عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید