نیم دلار 23 هزار تومان!

نیم دلار 23 هزار تومان!

قیمت دلار با وعده رئیس کل بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز و بازگرداندن ثبات به اقتصاد، پای خود را در محدوده 46 هزار تومان تنگ کرد.

دلار در هشتمین روز دی ماه بین 40 هزار و 500 تا 41 هزار و 500 تومان فروخته می شد. اما پس از گذشت بیش از یک ماه از فعالیت محمدرضا فرزین به عنوان رئیس کل بانک مرکزی، قیمت هر دلار حداقل پنج هزار تومان افزایش یافته است. این معضل نشان می‌دهد که سیاست‌های بانک مرکزی نه‌تنها به هدف نرسیده، بلکه روند افزایش نرخ ارز ادامه دارد.

نظر رئیس کل بانک مرکزی در این باره متفاوت است. وی گفت: با اقداماتی که در بانک مرکزی انجام می دهیم، نرخ ارز در حال کاهش است، اما متأسفانه جریان های گرانفروشی در صدد افزایش قیمت هستند و از مردم می خواهیم به این جریانات توجه نکنند. 150 شعبه بانک و صرافی هفت روز هفته در روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر باز هستند، بنابراین مردم هیچ نگرانی در مورد آن ندارند. حتی روزی که بازار دبی تعطیل شده بود، قیمت درهم را به دروغ با استریمرها افزایش دادند».

فرزین در خصوص آخرین وضعیت سامانه نیما گفت: در 40 روز گذشته که رئیس کل بانک مرکزی شدم طبق قولی که داده بودیم 6.5 میلیارد دلار ارز 28 هزار و 500 تومانی و همانطور که می دانید 187 دلار پیشنهاد دادیم. میلیون دلار در سامانه نیما معامله شد و 300 میلیون درهم نیز در نیما عرضه کردیم. ارزهای جدیدتری را در عراق و ترکیه عرضه خواهیم کرد.»

اکنون یورونیوز در گزارشی از کاهش ۷۵ درصدی نرخ ریال ایران در ۱۱ ماه گذشته خبر داده است.

در توضیح خبر منتشر شده آمده است: قیمت فروش دلار آمریکا در اولین روز کاری بازار آزاد تهران با ثبت رکورد جدیدی به 46 هزار تومان (460 هزار ریال) رسید. نرخ دلار در ابتدای فروردین ماه گذشته 26 هزار و 300 تومان بود.

همتی: مردم 1+4 که همگی در دولت نقش داشتند و امروز آن را اداره می کنند، در مناظره های انتخاباتی سال 1400 با وجود شرایط سخت آن سال، از کاهش ارزش پول ملی گلایه داشتند و مدعی شدند که فقط آنها می توانند. تحریم ها را خنثی کند و ارزش پول ملی را تقویت کند

پاسخ همتی به 1+4

رئیس سابق بانک مرکزی که سعی در انتقاد از سیاست دولت به ویژه در حوزه ارز داشت، در صفحه شخصی خود به 1+4 نوشت: چرا یک دلار در مناظره ها معادل 23 هزار تومان نصف می شود؟ دلار معادل 23 هزار تومان رسیده است؟

همتی یعنی چهار به علاوه یک، پنج نامزد اصولگرا که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند. رئیسی توانست کلید پاستور را بگیرد، رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور شد و زاکانی هم اکنون شهردار تهران است. در عین حال سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید است و سیدجلیلی که به نفع ابراهیم رئیسی استعفا داد، دولت در سایه تشکیل داد.

عبدالناصر همتی در آخرین یادداشت در فضای مجازی نوشت: در نتیجه فشار حداکثری ترامپ از سال 97 به بعد و محدودیت های تجاری شدید ناشی از کرونا در اواخر سال 1377 و اوایل سال 1378، وصول ارز نفت و گاز کشور در سال 2019 و 2019 مجموع به 20 میلیارد دلار رسید! یعنی کل درآمد طی دو سال کمتر از نصف میانگین سالانه در دهه 1990 بود.

وی افزود: 1+4 نفری که همگی در دولت نقش داشتند و امروز آن را اداره می کنند، در 1400 مناظره انتخاباتی بدون توجه به شرایط سخت آن سال از کاهش ارزش پول ملی گلایه داشتند و مدعی شدند که فقط آنها می توانند آن را خنثی کنند. تحریم ها و تقویت ارزش پول ملی.

رئیس سابق بانک مرکزی تصریح کرد: اکنون که چندین بار نفت صادر کرده اند و پول را جمع آوری کرده اند چرا جلوی سقوط ارزش پول ملی را نمی گیرند؟ چرا در مناظره ها یک دلار معادل 23 هزار تومان الان به نیم دلار معادل 23 هزار تومان رسید؟ پاسخ آنها چیست؟

سیاست های بانک مرکزی شکست خورده است

به نظر می رسد اولاً سیاست های بانک مرکزی و دوماً سیاست های کلان دولت سیزدهم شکست خورده است. دولت سیزدهم اعلام کرده بود که قصد ندارد توده مردم را به برجام و تحریم‌ها ملزم کند، اما به نظر می‌رسد این سیاست قابل اجرا نیست، زیرا نه تنها رشد تورم کنترل نشده است، بلکه افزایش قیمت دلار فشار را بر این کشور افزایش می‌دهد. اقتصاد ایران هر روز.

حالا محمد مهاجری فعال رسانه ای اصولگرا نیز در یادداشتی از سیاست های دولت اصولگرا انتقاد کرده است.

وی در خطابی کنایه آمیز خطاب به فرزین گفت: گفتید در 40 روز گذشته 6.5 میلیارد دلار از 28 هزار و 500 تومان به بازار ریخته اید. اگر بپرسیم چه تاثیری دارد جواب می دهید اگر این کار را نمی کردیم دلار 70 هزار تومان می شد!

می دانید پس از 18 ماه، دولت سیزدهم همچنان روی ذخایر ارزی باقی مانده دولت قبل نشسته است و بسیاری از دلارهایی که اکنون می فروشید، از آن زمان باقی مانده و برخلاف دستاوردهای دولت فعلی، خارجی است. درآمد صرافی خوب پیش نمی رود

حالا که شال و کلاه به سر کرده اید تا با آقای رئیسی به چین بروید، در غیاب آقای سعید جلیلی که بزرگترین حامی تحریم و فلاکت اقتصاد ایران است، به آقای رئیس جمهور بگویید که کیست. گفت تحریم نکن با اینکه در زمان دولتش 800 میلیارد دلار درآمد نفتی داشت بعد از آن همه درآمد، تنها چیزی که برای ملت باقی ماند تحریم بود که بازرگانان تحریمی آن را نعمت نامیده بودند.

و در آخر به این نکته اشاره کنید که این چشم بادامی‌هایی که با آنها درگیر هستیم، ما را به دو دلار سیاه به چشم آبی‌ها می‌فروشند.»

دلار کجا می رود؟

قیمت ارز در حال افزایش است. هیچ نشانه ای از محدود شدن قیمت دلار در بازار دیده نمی شود. با این حال، افزایش نرخ ارز می تواند زمینه ای برای افزایش تورم ایجاد کند. در این شرایط، سیگنال بودجه نیز یک سیگنال صعودی برای بازار است و در نتیجه بسیاری معتقدند نرخ تورم در سال آینده در محدوده 40 درصد باقی خواهد ماند.

هرچه هست سفره مردم رو به اتمام است و اقتصاد ایران در یک بحران بسیار جدی است. بحرانی که خود را نشان می دهد فقیر شدن طبقه متوسط ​​و فقیر شدن فقرا است.

دیدگاهتان را بنویسید