هدف از حذف ارز ترجیحی جلوگیری از رانت و فساد در کشور است/ برخی خود را صاحب ارز ترجیحی می دانند.


ساعت: 19:50
تاریخ انتشار: 1401/02/16
کد خبر: 1836775

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی:

جوکار نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی خود را صاحب ارز ترجیحی می دانند، گفت: هدف از حذف ارز ترجیحی جلوگیری از رانت و فساد در کشور است. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدصالح جوکار در گفت و گو با یزدرسا با اشاره به حذف ارز ترجیحی گفت: ارز ترجیحی مصوب در بودجه سال جاری شامل کالاهای اساسی و مواد اولیه دام است و زنجیره غذایی را در ابتدای خانواده ها تشکیل می دهد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در بحث یارانه ها و ارز ترجیحی که توزیع می شود دو نکته وجود دارد، اول اینکه ارز ترجیحی هم باعث رانت و هم فساد شده و مردم در این مورد سوء استفاده می کنند. تجربه سال های گذشته این را به خوبی نشان داده است و قطعا خود را صاحب این ارز ممتاز می دانند و از راه های مختلف برای بدست آوردن آن تلاش می کنند. متاسفانه بخشی از این ارز صادر می شود که منجر به عدم واردات کالاهای اساسی شد و بخشی از واردات نیز در شبکه توزیع کشور تلف می شود چرا که شبکه توزیع قوی نداریم و این امر باعث قاچاق و آشفتگی بازار می شود.

جوکار گفت: بحث دوم نیز به یارانه ها می پردازد. تاکنون به دلیل عدم اطلاع از اطلاعات، توانسته ایم سامانه ای را در کشور بسازیم که یارانه ها به بهترین نحو توزیع شود و دهک های پایین جامعه را نیز در برگیرد.»

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت از ابتدا می خواست ارز ترجیحی را حذف کند و کالاهای دیجیتالی را در اختیار مردم قرار دهد که روشی صحیح و حساب شده است اما پاسخگو باشد یا پاسخگو باشد. مهم نیست باید به گونه ای عمل کنیم که یارانه ها را به خوبی تقسیم کنیم و در بحث پروتئین، نان، لبنیات و … سبد کالای مورد نیاز هر خانوار را بیاوریم. به صورت جامع و کامل بر سر سفره مردم قرار گیرد و به راحتی قابل تهیه باشد.

وی با بیان اینکه آرد صنعتی در این بخش تولید می‌شود و آرد سنتی به نانوایی‌ها داده می‌شود، اما برای صنعت و مواد حاصل از آن، باید در ازای گران شدن کالا در اختیار مردم قرار گیرد. به اقشار آسیب پذیر آسیب نرسانید. آرد صنعتی مستعمل حذف شد که باعث گرانی و مشکلاتی در کشور شد که دولت قول داد بهای آن را به مردم بپردازد.

جوکار ادامه داد: پرداخت این مابه التفاوت پول مردم باعث تورم در کشور می شود که در قالب کالا بهتر است تا مردم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.به عنوان مثال ماکارونی یکی از وعده های اصلی خانواده ها به ویژه به خانواده هاست. فقیر هستند و چون الان گران هستند و از روی میز خارج شده اند، اصلا درست نیستند، اما باید طوری باشند که برای گروه های مختلف مشکل ایجاد نکنند.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: امیدواریم تدابیر دولت به گونه ای باشد که معادل کالای گرانتر در قالب برگه کالا در اختیار مردم قرار گیرد.

انتهای پیام/ خ

دیدگاهتان را بنویسید