هدف از دیدار اصلاح طلبان با چهره های شاخص کشور تاکید بر صیانت از حقوق مردم و مدارا با آنان بود/ مدیران نظام نگاه تعاملی داشتند/ جای امیدواری است

هدف از دیدار اصلاح طلبان با چهره های شاخص کشور تاکید بر صیانت از حقوق مردم و مدارا با آنان بود/ مدیران نظام نگاه تعاملی داشتند/ جای امیدواری است

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: مدیران نظام رویکردی تعاملی با مطالبات و توصیه های اصلاح طلبان داشتند. یعنی حداقل سخنان را شنیده، سعی در شنیدن داشته اند و دیدگاه تقابلی نبوده و بر پذیرش ضرورت چنین ارتباطی صحه گذاشته و بر ادامه آن تاکید کرده اند. تا جایی که من می دانم فضای خوبی ایجاد شده است. یعنی توصیه ها را مناسب و قابل استفاده دانستند و اعلام کردند که به آنها عمل خواهند کرد.

محمود صادقی، دبیرکل انجمن اسلامی اساتید دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص جزئیات دیدار اصلاح طلبان با سران نظام از جمله دیدار با آقایان شمخانی، ادجه ای، رئیسی و چه پیشنهاداتی. در این دیدارها صورت گرفت، گفت: در مجموع هدف اصلی از این جلسات دعوت از مسئولان برای مدارا با معترضان، به رسمیت شناختن حقوق آنها و پرهیز از خشونت در روابط با معترضان و بررسی مسائل در کنار هم و پاسخگویی بود. به اعتراضات مردم و رساندن صدای آنها، این مسائل در این جلسات مطرح شد.

صادقی در پاسخ به این سوال که یکی از موضوعاتی که در این جلسات مطرح شد، تشکیل مجلس موسسان بود. اصول تشکیل این مجلس چیست و سازوکار آن چگونه است؟ آیا این جلسات ادامه خواهد داشت؟ وی گفت: در این جلسات ایده تشکیل مجلس موسسان مطرح نشد. در پاسخ به سوال دوم باید بگویم که فکر می کنم این جلسات ادامه پیدا کند.

صادقی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید این جلسات به چه نتیجه ای می رسد، گفت: گاهی این صحبت ها مشکلات خود را دارد. مهم این است که کانال های ارتباطی باز باشد و گفت و گو وجود داشته باشد. اما هدف اصلی اصلاح طلبان در این گونه جلسات با کارکنان دولت، عمدتاً تأکید بر حفظ حقوق مردم بود، یعنی. نسبت به آنها مدارا داشته باشد و تاکید کند که مسئولان به صدای مردم گوش فرا دهند و رابطه بر اساس موازین قانونی و قانونی باشد و از بی ادبی پرهیز شود. به نظر می رسد در کنار تمام مشورت هایی که صورت می گیرد، این نوع مشاوره نیز آثار خود را دارد.

دبیر کل جامعه اسلامی معلمان در پاسخ به این سوال که واکنش مدیران نظام به مطالبات اصلاح طلبان چه بود، گفت: مدیران نظام رویکرد تعاملی داشتند. یعنی حداقل سخنان را می شنیدند، سعی می کردند بشنوند و دیدگاه تقابلی نبوده و بر پذیرش ضرورت چنین ارتباطی صحه گذاشته و بر ادامه آن تاکید می کنند. تا جایی که من می دانم فضای خوبی ایجاد شده است. یعنی توصیه ها را مناسب و قابل استفاده دانستند و اعلام کردند که به آنها عمل خواهند کرد.

صادقی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید این جلسات و صحبت ها چه زمانی اجرایی می شود و آیا در کوتاه مدت نتیجه می دهد یا بلندمدت، گفت: هنوز درباره پیشنهادات عملیاتی و اجرایی و اینکه چه تصمیماتی باید در این جلسات گرفته شود، سؤالاتی وجود دارد و صحبتی نکرده اند. و به این مرحله نرسیده اند. بیشتر صحبت ها در مورد مسائل روز، پرهیز از خشونت و تحمل مردم بود. در مجموع شاید در جای خود بی تاثیر نباشد مانند برائت متهم و پرهیز از بنای اصلی در صدور احکام سنگین سنگین. نمی خواهم بگویم این رویه ها کاملاً تحت تأثیر رایزنی ها بود، اما رایزنی ها در شدت عملی که قرار بود انجام دهند نیز مؤثر بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی می کنید مطالبات و توصیه هایی که اصلاح طلبان به سران نظام می کنند محقق شود، گفت: بستگی به این دارد که آقایان تا کجا پیش بروند. من پیش بینی روشنی برای آینده ندارم، اما امید وجود دارد. آنچه در این گفتگوها مورد تاکید جبهه اصلاحات است این است که مطالبات باید کلی باشد تا مطالبات خاص اصلاح طلبان. آقای شکوری راد همچنین توضیح داد که باید از این موضوع که فرد یا حزب اصلاح طلب مشکل دارد و باید حل شود، خودداری کرد. بنابراین مطالبات معطوف به مطالبات خاص اصلاح طلبان نبود، بلکه مطالبات ملی در سطح کلان بود و به همان اندازه متوجه نحوه پاسخگویی به اعتراضات بود. در صورت ادامه این مذاکرات، شاید مطالبات جزئی تری مشخص شود.

دبیر کل جامعه مدرسین دانشگاه های اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا بحثی درباره انتخابات مطرح شده است، گفت: خیر، تا جایی که من اطلاع دارم در این مرحله بحثی نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید