هدف جشنواره فیلم کن ارائه تصویری سیاه و تاریک از جامعه ایران بود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهرداد یوسفی کارگردان و مستندساز کُرد به کُردتودی گفت: این روزهای سال همیشه یادآور یکی از مشهورترین رویدادهای سینمایی جهان، جشنواره فیلم کن است که با شنیدن صدای «فیلم کن» خاطرات ما را پر کرد. طعم گیلاس» مرحوم کیارستمی، نخل طلایی را نشناختیم و احساس غرور کردیم.

وی افزود: اما اتفاقی که افتاد این بود که رویکرد این جشنواره تغییر کرد و تبدیل به جشنواره ای سیاسی شد! جشنواره ای که رویه سینمایی آن در سال های اخیر کاهش یافته و بیشتر رسانه ای شده است.

یوسفی گفت: فهرست کارگردانان گوشه‌ای هر ساله در بخش‌های مختلف جشنواره جوایزی دریافت می‌کنند تا سر و صدای رسانه‌ای جشنواره را از جعفر پناهی، بچمن قبادی و عسگر فرهادی گرفته تا سمیرا محملباف، حسن یکتاپنا و محسن امیر یوسفی را دامن بزنند.

این کارگردان گفت: متأسفانه سال هاست که کارگردانان سرشناس ما متخصص سیاه نمایی هستند و تصویری از کشور خود را به جهانیان نشان داده اند که بر سیاهان جامعه ایران تمرکز دارد. تصویری تاریک، عقب مانده و تراژیک از جامعه ایرانی که همیشه در جشنواره حضور دارد «خریداران مشهور جهانی بودند و در قالب تحسین، تمجید، نامزدی و جایزه خود را نشان دادند.

یوسفی گفت: این سیاست کثیف برای نماینده سینمای ایران در جشنواره های خارج از کشور سالهاست که ادامه دارد که آخرین نمونه آن برادران لیلا ساخته سعید روستاست.

وی گفت: این فیلم دنباله ای بر زنجیره سینمای سیاه ایران و ژانر بدبختی است و آسمان خراش ها، بدبختی و زبان ایران و ایرانی را به تصویر می کشد و به جهانی عرضه می کند که جشنواره های خارجی از این طریق می توانند تماشا کنند. کف زدن و سوت زدن و کف زدن.

این کارگردان کُرد افزود: البته این انتخاب به دلیل ارزش های فرمی، فنی و محتوایی نیست، بلکه موضوع نخ نما بودن چنین فیلمی است که تصویری مخدوش از چهره ایران ارائه می کند. خانواده این فیلم، خانواده ای سرکش و غمگین هستند. “آنها برای بقای خود دست به رفتارهای غیرانسانی می زنند! و به قول بازیگر زن اصلی فیلم” شب و روز می جنگیم!”

یوسفی گفت: به نظر من این مشکلات در حال بازگشت به عرصه سیاست گذاری سینماست، زیرا فیلمسازان ما ذائقه فرازمینی دارند و کارگردانانی با تفکر، سبک و سیاق غربی تربیت کرده اند. امروز سینمای دفاع مقدس ما برای همین است: «هر روز فقیرتر می شود.

وی گفت: به دلیل اینکه دفاع مقدس ما قهرمانانه است و جشنواره های جهانی هدفشان این است که سینمای ایران چهره یک قهرمان جهان را به نمایش نگذارد، سینمای ایران را که بی طرف است دوست دارند، بنابراین فیلم برادران لیلا را با آب و تاب انتخاب می کنند. و فیلم ضد ایرانی «عنکبوت مقدس» می درخشد و به بازیگران حاشیه ساز آن جوایزی اهدا می شود.

یوسفی گفت: بازیگر پرحاشیه سال های اخیر سینما و تلویزیون ایران که شناخت چندانی از بازیگری ندارد بهترین بازیگر زن جشنواره سیاسی 2022 می شود، به نظر شما این انتخاب عمدی و هدفمند است؟

وی در پایان افزود: امیدوارم تدبیر جدی اندیشیده شود و دست اندرکاران سینما در کشورمان بتوانند برای آینده سینمای ایران در عرصه بین الملل خط مشی مشخصی را تعیین کنند چرا که ساخت چنین فیلم هایی به درد ما می خورد. و خود ویرانگر و با دست خود علیه منافع ملی و ضد فرهنگی و هویت ملی خود حرکت می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید