هرگونه اقدام محدودکننده اتحادیه اروپا علیه ایران با اقدامات متقابل مواجه خواهد شد


ساعت: 22:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۱۹
کد خبر: 1902751

وزیر امور خارجه به مناسبت گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود گفت: به دخالت اروپا در امور داخلی ایران اعتراض کردم و گفتم اگر اتحادیه اروپا اقدامات محدودکننده ای انجام دهد، اقدامات متقابل انجام خواهیم داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (سه شنبه) 28 مهرماه از گفتگوی تلفنی با همتای فرانسوی خود خبر داد.



وی در این باره در توئیتی نوشت: با خانم کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه تلفنی گفتگو کردم. ما توافق کردیم که احترام و منافع متقابل باید روابط را هدایت کند. ما بر این عقیده بودیم که باید با خشونت و ترور مبارزه کنیم.

وزیر امور خارجه افزود: به دخالت اروپا در امور داخلی ایران اعتراض کردم. من گفتم اگر اتحادیه اروپا اقدامات محدودکننده ای انجام دهد، اقدامات متقابل انجام خواهیم داد.

به گزارش فارس، پس از آغاز ناآرامی ها در ایران با کشته شدن مهسا امینی، انگلیس، فرانسه و آلمان، سه عضو اروپایی برجام به همراه آمریکا در حمایت از شورشیان وارد میدان شدند. در این راستا نه تنها با اظهارات مداخله جویانه صحبت کردند، بلکه از اعمال تحریم ها نیز صحبت کردند، در همین حال انگلیس روز گذشته (دوشنبه) 27 مهرماه، یک نهاد و چند مقام ارشد سیاسی و امنیتی ایران را تحریم کرد.

یک منبع در وزارت خارجه آلمان نیز در این زمینه گزارش داد که آلمان، فرانسه، دانمارک، اسپانیا، ایتالیا و جمهوری چک 16 پیشنهاد برای اجرای تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران ارائه کرده اند و نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در آستانه برگزاری است. در 17 اکتبر (25 اکتبر). ) برای تصمیم گیری در مورد تحریم های جدید. البته اخیرا اتحادیه اروپا قطعنامه ای در مورد وضعیت داخلی ایران ارائه کرده که با واکنش ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران مواجه شده و این قطعنامه را مردود و بی فایده خوانده است.

همچنین اعلام شد که دولت فرانسه با کمک سایر اعضای اتحادیه اروپا در تلاش است ایران را تحریم کند. در همین زمینه، کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه، ۱۲ اکتبر، خطاب به نمایندگان فرانسوی در پارلمان آن کشور، در حمایت از شورشیان گفت که اتحادیه اروپا به دنبال مسدود کردن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر برخی از آنهاست. مقامات ایرانی وزیر امور خارجه فرانسه افزود: این اقدام فرانسه در اتحادیه اروپا افرادی است که به گفته وی علیه مردم (اغتشاشگران) رفته اند.

لازم به ذکر است که وزارت امور خارجه فرانسه با بیانیه مداخله جویانه، مشارکت سه تن از مستشاران دولت این کشور در اعتراضات پاریس و اقدام مضحک مجله شارلی ابدو برای فراخواندن کاردار سفارت فرانسه به این موضوع پرداخت. در تهران در غیاب سفیر کشور (پایان ماموریت سفیر) در تاریخ 6 مهر به وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رسید و به وی اعلام شد که بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه در تلاش برای پاکسازی شورشیانی که هدف دیگری جز تخریب اموال عمومی و جان و مال مردم نداشتند.

دیدگاهتان را بنویسید