هر آنچه از سرقت بزرگ گاوصندوق بانک ملی می دانیم نکات عجیب و سوالات بی پاسخ

هر آنچه از سرقت بزرگ گاوصندوق بانک ملی می دانیم  نکات عجیب و سوالات بی پاسخ

روز جدید گفته می شود بسیاری از اموال مسروقه در یک خودرو در فرودگاه امام خمینی کشف شده است. آیا واقعاً دزدها می خواستند سکه، دلار و طلا را از طریق فرودگاه حمل کنند؟ در مورد پوشاندن خاصیت داخل فویل برای عبور از اشعه ایکس چطور؟ دزدانی که با این همه ماهرانه گاوصندوق بانکی را در مرکز پایتخت خالی کردند، نقشه شان برای مرحله بعدی اینقدر ساده و پیش پا افتاده بود؟ این ممکن است درست باشد، اما کمی عجیب است.

بزرگترین سرقت سال و یکی از بزرگترین سرقت های تاریخ بانکداری ایران همچنان حیرت انگیز و تکان دهنده است تا جایی که دستگیری سارقان نتوانست پاسخگوی برخی سوالات پیرامون این ماجرا خارج از فیلم های هالیوود باشد. در روزهای اول، بسیاری از مردم در مورد گاوصندوق بانکی سوال می کردند. این وجوه به چه کسی داده می شود؟ بانک ها کجا ذخیره می شوند و مسئولیت بانک ها در قبال دارایی های موجود در صندوق چیست؟

دوربین، دزدی، پرواز؟

همزمان با انتشار خبر این سرقت بزرگ با خرابی سیستم های شهرداری تهران، سوال بزرگ دیگری مطرح شد؛ آیا ارتباطی بین هک سیستم های شهرداری و سرقت از خزانه شعبه بانک ملی در مرکز پایتخت ایران وجود دارد؟ آیا سیستم های شهرداری هک کردند تا دوربین های شهر را خاموش کنند و به سارقان اجازه دهند صندوق بانک های خود را خالی کرده و به خانه بروند؟ اما ماجرا به همین جا ختم نشد و اختلال در سیستم فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) این سوالات را به وجود آورد. قسمت 1: سیستم های شهرداری را برای غیرفعال کردن دوربین ها هک کنید. اپیزود دوم: دزدی بزرگ بانک و بی اطلاعی دو سه روزه ماموران بانک و پلیس. قسمت 3: هک کردن سیستم فرودگاه بین المللی برای خروج راحت سارقان از ایران. این سناریوها به طور پیوسته یا حداقل در چشم مردم افزایش یافته است تا اینکه مقامات انتظامی و اطلاعاتی ایران از دستگیری سارقان خبر دادند و بسیاری از سناریوها را تکذیب کردند، هرچند که بسیاری از سوالات بی پاسخ مانده است. اطلاعات رسمی ارائه شده از سوی مسئولان، اما چه سناریویی را تاکنون به ما نشان می دهد؟ خانه های پازل این سرقت بی سابقه در چه مرحله ای است و آیا معما حل شده است؟ پاسخ قطعا منفی است اما اطلاعات رسمی سناریویی هرچند مبهم و ناقص را به ما نشان می دهد که در ادامه به آن می پردازیم، اما قبل از آن چند واقعیت معتبر در مورد گاوصندوق و نحوه نگهداری از آن وجود دارد.

اگرچه قبل از این سرقت خبری اطلاعات عمومی چندانی از گاوصندوق بانک در دست نبود، اما به نظر می رسد در چند روز اخیر وضعیت تغییر کرده و سواد بسیاری از مردم حتی به دلیل کنجکاوی شخصی در مورد چنین سرقتی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. آفتاب نیوز در چند روز گذشته در گفت و گو با چند تن از مدیران شعب مختلف این بانک در مورد شرایط گاوصندوق بانکی جویا شد که در ادامه به اختصار پاسخ ها آمده است. قابل ذکر است که این مدیران شعب بانک ها به دلایل کاری و شخصی تمایلی به انتشار نام خود نداشته اند. اولین سوال این است که بسیاری از شعب بانک ها گاوصندوق ندارند و تجهیز چنین سیستمی شرایط خاصی را برای امنیت و حفاظت می طلبد! گاوصندوق معمولا در خزانه بانک قرار دارد که در اکثر موارد در طبقات پایینی قرار دارد (مثلا منفی دو تا منفی سه زوج) هرکسی حق ورود به صندوق را ندارد و برای ورود باید از آن عبور کند. چندین لایه امنیتی؛ اول از فولاد که ضخیم، بزرگ، ضد سرقت و نسوز است. این درب معمولا با چند قفل کتابی قفل می شود و جاکلیدی مخصوص دارد. مراحل بعدی اما گیت هایی هستند که با اثر انگشت، معاینه صورت و مواردی از این دست باز می شوند. تعداد این شیرها در شاخه های مختلف متفاوت است و در برخی از شاخه ها این مراحل به گاوصندوق منتقل می شود. گذر از این درها به دیوار بتنی عظیمی منتهی می شود که اگر از قبل آن را نشناسد نمی توان آن را از دیوار تشخیص داد. این دیوار بتنی عظیم همان گاوصندوقی است که در زمان ساخت یا آماده سازی بانک ایجاد می شود و اینطور نیست که از بیرون به بانک منتقل شود. بانک مسئول بازکردن این در است و گاوصندوق پشت این دیوار سیمانی است. گاوصندوق ها نیز دو کلید متفاوت دارند. یکی در اختیار خزانه و دیگری در اختیار بانک است. بدیهی است صاحب صندوق دو نسخه از کلید خود را دریافت می کند و موظف است در صورت مفقود شدن یکی از آنها بلافاصله به بانک اطلاع دهد. گاوصندوق با این دو کلید همزمان (کلید صندوق و کلید بانک) باز می شود و پس از چند مرحله کد دیجیتال، اثر انگشت و تصویر چهره باز می شود. نکته مهم دیگر اما دوربین ها و حسگرهای صوتی و تصویری است که کوچکترین تغییر صدا، نور و فضا را به طرق مختلف به مدیر بانک، حراست و گاهی پلیس گزارش می دهند. این حالت در بسیاری از شعب بانک های دارای گاوصندوق رایج است که استاندارد است و در همه شعب رعایت نمی شود. اما شعبه دانشگاه بانک ملی چه ویژگی هایی داشت و دزدان چگونه از این دره های متعدد عبور کردند؟

تاریخ سرقت، تعداد سارقان و نحوه ورود

در ادامه گزارش های رسمی به نقل از مقامات انتظامی و قضایی ارائه شده است. بر این اساس در ساعات اولیه روز جمعه 13 خرداد (عصر پنجشنبه) 4 نفر با سر و صورت و با کمک یک دستگاه خودرو و موتورسیکلت پلاک مخدوش وارد خیابان انقلاب و شعبه دانشگاه بانک می شوند. . اکنون می دانیم که این چهار نفر در واقع سه برادر و یکی از بستگان نزدیک این سه برادر بوده اند. از پارکینگ بانک وارد پارکینگ می شوند (دقیقا نمی دانیم هر چهار نفر از در رفتند یا مثلاً یک نفر از در رفت و بقیه از در وارد شدند. علاوه بر این ما هنوز نمی دانیم. دقیقاً نمی دانم که آیا آن چهار نفر وارد بانک شده اند یا مثلاً یکی دو نفر از خیابان یا کوچه های اطراف نگهبانی می دهند.

قطع برق، محفظه و قطع دیوار

در مرحله اول سه برادر به همراه بستگان نزدیکشان از در چوبی برای ورود به بانک و خزانه به محل امنیتی رسیدند که کار سختی نبود. می دانیم که سارقان ساختمان و سیم های متصل به دوربین را نیز قطع کرده اند اما هنوز مرحله دقیق آن مشخص نیست (با توجه به پیامک ارسالی به رئیس بانک، به نظر می رسد که موفق به غیرفعال کردن دوربین و غیرفعال کردن دوربین نشده اند. سیستم های دزدگیر در بدو ورود دو قفل کتابی در ورودی مغازه وجود داشت که سارقان با استفاده از توپ های بادی براکت های متصل به این قفل ها را قطع کردند و در نهایت به دیوار 40 سانتی متری رسیدند که با اسلحه گرم نیز از صحنه عبور کرد. کوله پشتی به حدود هزار گاوصندوق منتهی می شد که هر کدام گنج محسوب می شد این عملیات 12 تا 14 ساعت است به عبارتی حدود ساعت 2 بامداد وارد بانک شده و حدود ساعت 15 تا 16 روز جمعه از پارکینگ خارج شدند. بر روی دوربین ها و سایر اطلاعات امنیتی خود قرار دارد و مجددا قفل های خارجی را قفل کرده تا اثری از خود باقی نماند. آنها موفق شدند و تقریباً تا ساعت 8 صبح، سه روز بعد، هیچ کس از سرقت مطلع نشد. در این دوران طلایی، دو تن از برادران به ترکیه گریختند. یکی با زن و بچه اش. ظاهرا ساعت پرواز آنها حدود ساعت 6 صبح دوشنبه بوده است. یعنی حدود دو ساعت قبل از اینکه بانک و پلیس متوجه سرقت شوند.

دزدها چگونه پیدا می شوند؟

گفته می شود حدود 20 نفر از کارآگاهان ارشد پس از اطلاع از این سرقت بزرگ، مسئول این پرونده شدند و ظرف 48 ساعت توسط سارقان دستگیر شدند. همانطور که به طور رسمی اعلام شد، آنها در این 48 ساعت حدود دو ساعت خوابیدند. اما پروژه حل معمای دزدی و یافتن سارقان چگونه به پایان رسید؟ به نظر می رسد کارآگاهان در مرحله اول با منشا مشابه و سرقت های مشابه ابتکار عمل را به دست گرفته اند. آنها در راه دو سرقت انجام دادند. یکی سرقت ناموفق حدود یک ماه پیش از بانک تجارت در خیابان فلسطین و دیگری سرقتی مشابه حدود یک سال پیش در تابستان 1400 در قائم شهر بود. در این مورد سارقان به همین ترتیب بانک سپه را در شهر کتک زدند و بیش از 600 میلیون از گاوصندوق خارج کردند که دو سه روز بعد دستگیر شدند. کارآگاهانی که فیلم نامشخصی از سرقت جدید با استفاده از دوربین کنترل ترافیک داشتند به پرونده بانک تجارت مراجعه کردند اما به دلیل سرکوب سرقت، تصاویر و فیلم ها نسبتا طولانی بود و از آنجایی که سرقت جدید برای کارآگاهان بسیار مفید بود. نه گزینه بعدی سرقت از بانک سپه در قائمشهر یک سال پیش بود. مدرک مهمی در اینجا پیدا شد و کارآگاهان متوجه شدند که سارقان پرونده با قرار وثیقه بوده و دیگر به زندان بازنگشته اند. تحقیقات از این سارقان، کارآگاهان را به سمت این سه برادر کشاند. در بررسی وضعیت برادران با کمک اطلاعات امنیتی برای کارآگاهان مشخص شد که این دو برادر صبح روز دوشنبه از کشور به مقصد ترکیه خارج شده اند که گواه بسیار خوبی است. ظاهراً در گام بعدی، پزشکی قانونی آدرس این برادران و برادر سوم را پیدا کردند و به مخفیگاه و آپارتمان برادر سوم رفتند و در آنجا مقداری از اموال مسروقه را پیدا کردند. سایر دستگیرشدگان اگرچه در این سرقت بزرگ نقشی نداشتند، اما در مراحل دیگر با این چهار نفر همراهی و کمک کردند.

نکات عجیب و سوالات بی پاسخ

اکنون که به طور رسمی اعلام شده این برادران یک سال پیش به بانک سپه قائمشهر دستبرد زده اند، این سوال پیش می آید که چگونه به این زودی از زندان آزاد شدند؟ اگر مرخصی گرفتند چرا وقتی مرخصی تمام شد و دزدها به زندان برنگشتند هیچکس شرایط آنها را رعایت نکرد؟ – عجیب نیست که سارقانی با این میزان دقت و توانایی راهی به این سرنخ ساده یعنی پلیس به سراغ عاملان سرقت بانک ها نمی روند؟ چرا افرادی که سابقه سرقت از بانک دارند باید فورا کشور را ترک کنند؟ آیا مشخص نیست که پلیس بلافاصله به این افراد مشکوک خواهد شد؟

– گفته می شود مقدار زیادی از اموال مسروقه در یک خودرو در فرودگاه امام خمینی کشف شد. آیا واقعاً دزدها می خواستند سکه، دلار و طلا را از طریق فرودگاه حمل کنند؟ در مورد پوشاندن خاصیت داخل فویل برای عبور از اشعه ایکس چطور؟ دزدانی که با این همه ماهرانه گاوصندوق بانکی را در مرکز پایتخت خالی کردند، نقشه شان برای مرحله بعدی اینقدر ساده و پیش پا افتاده بود؟ این ممکن است درست باشد، اما کمی عجیب است.

دیدگاهتان را بنویسید