به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری موج
کمال حرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی چند روز پیش در گفت و گو با شبکه الجزیره قطر گفت: اگر رژیم صهیونیستی جرأت کند به تاسیسات هسته ای ایران آسیب برساند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد بود و اگر موجودیت ایران در خطر است، ما باید دکترین هسته ای را بپذیریم.” بیایید خودمان را تغییر دهیم.”
این سخنان به سرعت در محافل سیاسی و رسانه های خبری جهان بازتاب یافت، زیرا در میان سیاستمداران ایرانی شاید هرازی ساکت ترین و منتخب ترین فرد باشد. یعنی هرازی به ندرت در محافل اجتماعی ظاهر می شود و حتی در حضورهای اندک خود سعی می کند از مصاحبه و رویارویی با خبرنگاران پرهیز کند. به همین دلیل ناظران به اظهارات او توجه کردند.
بنابراین ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به احتمال تغییر دکترین هسته ای ایران به گفته هرازی واکنش نشان داد. وی گفت: آنچه را که قبلاً گفتهام تکرار میکنم، پرزیدنت بایدن و وزیر امور خارجه بلینکن اجازه نخواهند داد ایران به سلاح هستهای دست یابد. ما همچنان از آن قدردانی می کنیم، اگرچه ایران در حال حاضر در فعالیت های کلیدی لازم برای تولید یک سلاح هسته ای قابل آزمایش نیست. ما معتقد نیستیم که رهبر ایران هنوز تصمیمی برای از سرگیری برنامه تسلیحاتی که به اعتقاد ما در اواخر سال 2003 تعلیق یا متوقف شد، گرفته باشد. اما باز هم اجازه نخواهیم داد ایران سلاح هسته ای داشته باشد.
در همین رابطه، ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره اظهارات کمال هرازی گفت: ایران بارها موضع اصولی خود مبنی بر مخالفت با تولید، انباشت، انباشت و ذخیره سازی را اعلام کرده است. تکثیر سلاح های کشتار جمعی بر اساس دکترین ایران.» و فتوای صریح و صریح مقام معظم رهبری را تکرار کرد: وجود سلاح هسته ای تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی و بشریت است. احترام به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای و خطر واقعی در منطقه تهدیدها و سلاح های این رژیم است: «مواضع رسمی ایران در مورد موضوعات مختلف از جمله سلاح های کشتار جمعی بارها و بارها توسط مقامات مختلف به وضوح و شفاف بیان شده است. مقامات ایرانی و هیچ تغییری در دکترین هستهای ایران ایجاد نشده یا حاصل نشده است.»
ادعای یک نماینده مجلس درباره دستیابی ایران به سلاح هسته ای
اما این همه ماجرا نیست. احمد بخشایشی اردستانی از اعضای هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، نماینده ادوار نهم و دوازدهم مجلس و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در این زمینه گفت: بدون توجه به تحلیل آقای حرازی، بنده من احساس میکنم وقتی ایران مواضع آمریکا را در عراق تهدید میکند و با 19 موشک حمله میکند و وقتی ایران 300 موشک به اسرائیل میفرستد، عموماً در فرهنگ سیاسی چنین تلقی میشود، باید در محاسبات خودش قدرت خاصی وجود داشته باشد. به نظر می رسد ایران به سلاح هسته ای دست یافته است که می تواند با اطمینان به اسرائیل حمله کند و قبل از آن به پایگاه آمریکا در عین الاسد حمله کند.
توئیت جنجالی کریمی قدوسی با موضوع هسته ای
چند وقت پیش کریمی کادوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی جنجالی نوشت: در صورت صدور مجوز، یک هفته مانده به اولین آزمون. این مطلب بازتاب و انتقادات زیادی را در رسانه های کشور به دنبال داشت.
چه اقداماتی “تغییر در دکترین هسته ای” تلقی می شود؟
علیرغم تاکید رهبری بر ممنوعیت دستیابی به سلاح های کشتار جمعی از جمله سلاح های هسته ای و تکرار این موضع حقوقی از سوی مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، همچنان مواردی وجود دارد که ممکن است «دکترین هسته ای» را تغییر دهد. . این کشور با تغییر آن بدون ساخت سلاح هسته ای.
– خروج ایران از NPT که همیشه یکی از گزینه های روی میز ایران بوده را می توان تغییر دکترین هسته ای ایران دانست. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق، در مقطعی از خروج ایران از NPT حمایت کرد و استدلال کرد که شاید در طول دوره قانونی روند خروج از جمله تصویب مجلس و گره کور مذاکرات هسته ای باز شود.
– از سوی دیگر، تعلیق پروتکل الحاقی گزینه دیگری است که جمهوری اسلامی ایران برای تغییر دکترین هستهای خود دارد که میتواند منجر به کاهش و محدودیت عمده بازرسیهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی از تأسیسات ایران شود. به خودی خود یک گزینه استراتژیک در نظر گرفته می شود.
– پایان دادن به فعالیتهای هستهای ایران بر اساس برجام، از جمله در حوزه آب سنگین، ذخایر اورانیوم و نرخ غنیسازی، از دیگر گزینههای تهران در چارچوب تغییر دکترین هستهای است.
ایجاد هزینه برای کشور با طرح موضوعات حساس هسته ای
به طور کلی، موضوع «هسته ای» در مورد ایران، موضوع بسیار حساسی است. هر اظهار نظر و انتشار اخباری در مورد پیش پا افتاده ترین و ابتدایی ترین مسائل مربوط به نیروگاه های هسته ای و مسائل فنی به سرعت واکنش جهانیان را برمی انگیزد. حتی سفر مقامات آژانس اتمی به ایران همواره در رأس رسانه های جهان قرار دارد. به دلیل همین حساسیت خاص، سخنان مقامات ارشد و حتی پیشین جمهوری اسلامی ایران در موضوع هسته ای می تواند پیامدهای بسیاری از جمله اعمال تحریم های شدیدتر، ایجاد اجماع جهانی علیه ایران، افکار عمومی جامعه را به دنبال داشته باشد. جهان در کنار پیشرفت پروژه ایران هراسی و حتی انجام برخی تحرکات نظامی در سراسر کشور از جمله تقویت پایگاه های آمریکایی، انجام مانورهای مختلف و…
بنابراین بهتر است یک سیاست مدون داشته باشیم تا افرادی مانند نمایندگان مجلس یا مقامات سابق دولت اجازه نداشته باشند نظرات خود را در مورد دستیابی ایران به سلاح هسته ای چه به صورت رسمی و چه غیر رسمی بیان کنند. موضوع دستیابی به سلاح هسته ای شاید راهبردی ترین موضوع کشور باشد که قطعا یکی از سه اولویت اصلی کشور است. پس بهتر است فقط مسئولان ارشد نظام با علم به پذیرش عواقب آن صحبت کنند. در غیر این صورت هزینه این سخنان نمایندگانی مانند کریمی قدوسی تنها بر دوش ملت ایران خواهد بود که باید از طرق مختلف هزینه آن را بپردازند.
تاریخچه مختصری از روند نقض برجام
ایران پس از امضا توافق در سال 2014 با هدف رفع تحریم های سرکوبگرانه به عنوان یک طرف مسئول به تعهدات خود بی عیب و نقص عمل کرد و این موضوع در 16 گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شد اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه 2017. 1395) و پس از اقدامات مقدماتی، در نهایت با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در تاریخ 18 می 2018 (8 اردیبهشت 1397) تحریم های ثانویه این کشور علیه ایران در دو مرحله
اجرای نامتوازن این توافق از یک سو و فشارهای ناشی از اجرا و تقویت تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را بر آن داشت تا تصمیمات یکساله را اتخاذ کند. پس از خروج ایالات متحده از برجام برای حذف تدریجی اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته ای، گزینه های دیپلماتیک 60 روزه را بپذیرید.
ایران طی یک سال پس از خروج ایالات متحده از برجام، تمامی تعهدات خود را بر اساس آن توافق انجام داد تا به کشورهای اروپایی که متعهد به جبران پیامدهای خروج واشنگتن از توافق شده بودند، اجازه دهد تا به این وعده عمل کنند، اما با در نظر گرفتن که کشورهای اروپایی به وعده های خود عمل نکرده اند، طی چند مرحله تعهدات خود را در برجام کاهش دادند. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته ای برجام انجام شد.
از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه 2021، دولت دموکرات جو بایدن اقدامات یکجانبه دولت سابق آن کشور برای خروج از توافق ایران و گروه 1+5 را محکوم کرده است، اما تاکنون هیچ اقدام معتبری برای جبران آن انجام نداده است. برای رفتار بد در گذشته