هشدار انفجار قیمت خودرو توسط دولت صادر شد

هشدار انفجار قیمت خودرو توسط دولت صادر شد

سال گذشته در همین ایام فاطمی امین وزیر صلح از کاهش 15 درصدی قیمت خودرو در سال 1401 خبر داد که نتیجه این شد که نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافت، بلکه با وجود وعده کاهش قیمت، داخلی خودروهای موجود در بازار نزدیک به 200 درصد افزایش قیمت داشتند. از این رو اکنون که سیگنال افزایش قیمت به صورت مستقیم از سوی یکی از ارگان های دولتی منتشر شده است، به نظر می رسد باید منتظر افزایش چشمگیر و یا حتی انفجار قیمت خودرو در بازار باشیم.

عسل داداشلو در بهار سالی که دوست نداشتی پیدا می شود. این وزارتخانه از افزایش قیمت خودرو در سال آینده صحبت می کند. آیا باید منتظر التهابی بزرگ در بازار خودرو در کشور باشیم؟
تجربه می گوید که پاسخ این سوال به هیچ وجه نمی تواند منفی باشد. به عنوان مثال، تجربه یک سال گذشته; یک سال پیش وزارت امنیت گفته بود که در چنین روزهایی قیمت خودرو افزایش نمی یابد. نتیجه حتی کاهش جزئی در قیمت خودرو نبود. کافیست قیمت پراید یا هر خودروی دیگری را در پایان سال گذشته با پایان سال جاری مقایسه کنید. بنابراین اکنون که دولت و وزارت حراست از افزایش شدید قیمت خودرو خبر می دهند، تکلیف بازار مشخص است.

در حال حاضر، هم با توجه به نتایج یک سال و نیم گذشته و هم به دلیل چشم انداز پیش رو، همه چیز برای بازار و صنعت خودرو در سال آینده نگران کننده به نظر می رسد.

در آستانه ورود به سال آینده، وزارت اسرار برای دومین بار به بازار خودرو سیگنال قیمت داده است و حرف های جنجالی همچنان ادامه دارد.

امید کلیباف سخنگوی وزارت امنیت گفت: افزایش قیمت خودرو در سال آینده اجتناب ناپذیر است و نباید به دنبال افزایش قیمت خودروها در سال آینده باشیم که این افزایش قیمت توسط شورای رقابت چه کسی خواهد بود. سخنگوی وزارت ایمنی همچنین تاکید کرد که خودروسازان یک سال است که قیمت ها را افزایش نداده اند و تولید خودرو متوقف شده است، بنابراین باید به فکر جهش جدیدی در صنعت خودروسازی باشیم.

این سخنان کلیبافی در حالی مطرح شد که هفته گذشته منوچر لقی، معاون خودروی وزارت حراست از افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو در سال آینده خبر داده بود، اما سخنان او توسط کلیبافی که خودش صحبت می کند تکذیب شد. در مورد افزایش قیمت خودرو

با نگاهی به آنچه در مورد قدردانی از خودرو گفته شد، باید به چند نکته توجه کرد.

ابتدا برگردیم به سال گذشته که فاطمی امین وزیر صلح از کاهش 15 درصدی قیمت خودرو در سال 1401 خبر داد و نتیجه این شد که نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافت، بلکه با وجود وعده قیمت گذاری. کاهش، خودروهای داخلی در بازار نزدیک به 200 درصد افزایش قیمت داشتند. از این رو اکنون که سیگنال افزایش قیمت به صورت مستقیم از سوی یکی از ارگان های دولتی منتشر شده است، به نظر می رسد باید منتظر افزایش چشمگیر و یا حتی انفجار قیمت خودرو در بازار باشیم.

کدام تحویل؟ کدام دلار

سخنگوی وزارت امنیت در بخشی دیگر از سخنان خود مسئولیت عدم کاهش قیمت خودرو به دستگاه های دیگر کشور را بر عهده گرفت و گفت: با گران شدن و ارزان شدن دلار قیمت خودرو نیز تغییر کرده است. هیچ کاری نمی‌توانیم برای کنترل قیمت خودرو انجام دهیم جز عرضه زیاد خودرو».

اول اینکه آیا بهتر است به وزارتخانه مشخص شود که دلار تعیین کننده قیمت است یا خیر؟ شاید یادآوری دو جمله از وزیر صمت بد نباشد. فاطمی امین در ابتدای کار خود برنامه ای برای جلوگیری از تاثیر دلار بر قیمت ها داشت. از این برنامه بگذریم که مانند دیگر وعده ها محقق نشد.
اما وزیر صامت همین دو هفته پیش از دور زدن تحریم ها صحبت می کرد و بعد که قیمت ها به دلیل توافق ایران و عربستان کاهش یافت، این موفقیت را به نام وزارتخانه خود ثبت کرد و گفت: دلار به تنهایی در کاهش قیمت ها موثر نیست. سیاست‌های ما نیز مؤثر است.»
حالا سخنگوی وزارت مربوطه به صراحت می گوید قیمت خودرو جزء قیمت دلار است.

پس دور زدن تحریم ها و سیاست های وزارت صمت چه شد؟

قالیباف از افزایش عرضه هم می گوید، برای چندمین بار می پرسیم کدام افزایش عرضه؟ در بهترین حالت تولید خودرو نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است که هنوز 30 درصد از وعده داده شده عقب مانده است و این آمار مشخص نمی کند که چه تعداد خودرو ناتمام و چه تعداد تکمیل شده است. بنابراین ای کاش وزارت اسرار آمارهای نامرئی را که وعده داده بودند به ما نشان می داد، زیرا حداقل آمار کدال که قبلاً در مورد آن نوشته بودیم، اعداد وزارت اسرار را از بین می برد.

قیمت خودرو افزایش یافته است

برخلاف ادعای سخنگوی وزارت صمت. قیمت کارخانه خودرو به صورت عمومی و رسمی نه 15 درصد بلکه در برخی خودروها تا 120 درصد افزایش یافته است.

زمانی که خودرو در بورس کالا عرضه شد، قیمت پایه به عنوان قیمت کارخانه ای خودرو در نظر گرفته شد، اما در نهایت و در جریان رقابت، قیمت های یافت شده 50 تا 120 درصد بیشتر از قیمت کارخانه بود و به این ترتیب، کل مبلغ به حساب خودروسازان واریز شد.

دیدگاهتان را بنویسید