هشدار برای واگرایی در کلاس مرزی!

هشدار برای واگرایی در کلاس مرزی!

روز جدید این اختلاف طبقاتی به نحوی در آمار منعکس شده است، بنابراین در اوایل دهه 90 ضریب جینی حدود 36 بود، اما اکنون این شاخص به 41.5 رسیده است و اگر از مرز 45 عبور کند، به نوعی از مرز هشدار عبور می کند. در این صورت جامعه دوقطبی خواهد شد و به اقلیت ثروتمند و اکثریت فقیر منجر خواهد شد.

– بخش کوچکی از جمعیت ایران یعنی حدود هشت درصد ایرانیان ثروتمند هستند. نکته قابل توجه این است که ثروت ایرانیان ثروتمند با سرعت خیره کننده ای افزایش یافته و نسبت به جمعیت فقیر ایران در سه سال گذشته دو برابر شده است.

بر اساس گزارش پایگاه بهزیستی ایران که تنها جمعیت یارانه بگیران را ردیابی می کند، 77.4 میلیون ایرانی یارانه دریافت می کنند که از این تعداد 35 درصد فقیر، 57 درصد طبقه متوسط ​​و 8 درصد ثروتمند هستند.

شکاف طبقاتی وحشتناک در ایران چگونه اتفاق افتاد؟ چرا تقسیم طبقاتی پیدا کردی؟
وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با فرارو با بیان اینکه شکاف طبقاتی در جامعه ایران ناشی از توزیع ناعادلانه ثروت در کشور است، گفت: از 1500 میلیارد دلار نفت فروخته شده در صورت سرمایه گذاری بهینه بخشی از این ثروت بیش از 3 مورد است. اکنون تریلیون دلار ارز در صندوق ثروت ایرانیان انباشته می شود.

وی افزود: در حال حاضر ساختار اقتصادی در کشور متکی به درآمدهای نفتی است اما متاسفانه در توزیع مجدد این ثروت عادلانه عمل نکرده ایم. در این راستا امروز بیش از 30 درصد خانوارهای کشور زیر خط فقر هستند که در واقع جمعیت قابل توجهی را شامل می شود.

شکاچی گفت: این اختلاف طبقاتی به نحوی در آمار منعکس شده است، به طوری که در اوایل دهه 90 ضریب جینی حدود 36 بود، اما اکنون این شاخص به 41.5 رسیده است و اگر از مرز 45 عبور کند. به نحوی از خط هشدار عبور خواهد کرد، در این صورت جامعه دوقطبی خواهد شد و به اقلیت ثروتمند و اکثریت فقیر می انجامد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عدم توزیع عادلانه ثروت در کشور ناشی از ناکارآمدی سه نظام اقتصادی در کشور است، افزود: نظام های مالیاتی، بانکی و یارانه ای با مشکلات عدیده ای مواجه بوده و به نحوی نتوانسته اند به درستی عمل کنند که امروز نتیجه آن است. این است که شکاف طبقاتی در جامعه ایران هر روز بیشتر می شود. اقشار نیازمند جامعه هر روز سخت تر می شوند.

وی ادامه داد: متوسط ​​نرخ تورم ایران در دهه گذشته حدود 24 درصد بوده است، در حالی که در سه سال اخیر این رقم به 34 درصد رسیده است و در حال حاضر تورم دو برابر این رقم است. با توجه به این مشکل، این افراد به دلیل نفوذ و رانتی که در سیستم بانکی دارند، با توجه به تفاوت نرخ سود و نرخ تورم در اقتصاد کشور، سودهای کلانی از وام به دست می آورند. وجود دارد.

شقاگی افزود: در حالی که مردم عادی چنین فرصتی ندارند، بنابراین با افزایش تورم، ثروت ثروتمندان افزایش می یابد، از سوی دیگر، نظام یارانه ای نیز در خدمت ثروتمندان است، بنابراین ماهیانه حدود 230 هزار میلیارد تن یارانه انرژی پنهان می شود. در کشور است که بیشتر این یارانه به جیب ثروتمندان می رود زیرا آنها بیشتر مصرف می کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: نظام مالیاتی به هیچ وجه قادر به انجام تعهدات خود نیست. در حال حاضر هیچ مبنای مالیاتی در کشور وجود ندارد، مانند مالیات بر دارایی مشترک، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مصرف کالاهای لوکس و غیره. تاثیر، از این اتفاق جلوگیری کنید.

وی خاطرنشان کرد: این سه نظام باید با اصلاحات اساسی و ساختاری مواجه شوند تا بازتوزیع ثروت در کشور عادلانه باشد، در غیر این صورت شکاف طبقاتی بیشتر خواهد شد، از سوی دیگر اگر در آینده ضریب جینی از 45 عبور کند، جامعه به این سمت خواهد رفت. دوگانگی باشد که بیش از 90 درصد مردم به آن نیاز داشته باشند و 10 درصد جامعه دارای ثروت هنگفتی باشند.

شقاگی با تاکید بر اینکه برای تغییر این وضعیت باید ساختارهای اقتصادی کشور با اصلاحات اساسی مواجه شود، گفت: یکی از این اصلاحات توجه به وضعیت ارزی 4200 تنی است که در این راستا در طول سالیان متمادی که از طریق آن 4200 جلد به دست آمده است. توزیع می شود، بین 300 تا 400 هزار میلیارد جلد اجاره داده می شود و این منابع در اختیار اقلیت 10 هزار نفری قرار می گیرد، در حالی که عموم مردم به هیچ وجه از این منابع ارزی بهره ای نبرده اند، بنابراین باید هر چه سریعتر این وضعیت اصلاح شود. .

دیدگاهتان را بنویسید