هشدار جدی برای استفاده صحیح از مواد شوینده


ساعت: 09:58
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1810945

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان گفت: مخلوط سفیدکننده با مایعات دیگر به ویژه مواد شوینده، گاز کلر از مایع سفیدکننده خارج می‌شود و می‌تواند وارد ریه‌های افراد شود و در نهایت باعث مسمومیت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید مهدی میرجهانیان در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی در خصوص هشدارها در مورد نحوه استفاده از سفید کننده و پاک کننده های خانگی گفت: ابتدا توصیه می کنیم خانواده ها از سفید کننده هایی استفاده کنند که برای سفیدکردن سطوح یا ظروف است و از مغازه ها یا داروخانه ها تهیه می شود زیرا می توانند مایعی با غلظت بالاتر تهیه کنند. و برای مصارف خانگی نیست، بنابراین در نهایت لازم است از سفید کننده های تخصصی برای مصارف خانگی استفاده شود.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان افزود: هنگام استفاده از مواد شوینده و سفید کننده باید تهویه هوا رعایت شود و محیط بسته و بدون تهویه نباشد، حتی اگر داخل سرویس بهداشتی باشد، تهویه روشن است و درب باید چرا، این مواد گاز کلر منتشر می کنند و برای ریه ها بسیار خطرناک هستند.

وی گفت: متأسفانه برخی عادت دارند سفید کننده ها و مواد شوینده به ویژه پودرهای لباسشویی یا مایعات شوینده را با هم مخلوط کنند، اما این کار بسیار اشتباه است، زیرا وقتی سفیدکننده با مایعات دیگر بویژه شوینده ها مخلوط می شود، گاز کلر حاصل از سفیدکننده ها به وجود می آید. به شدت آزاد می شود و می تواند وارد ریه های افراد به خصوص افراد مصرف شونده شده و در نهایت منجر به مسمومیت شود.

میریاخانیان خاطرنشان کرد: در هنگام استفاده از سفید کننده باید از دستکش استفاده شود زیرا این مواد می توانند روی پوست اثر نامطلوب بگذارند و حساسیت های شدید پوستی ایجاد کنند، بنابراین باید از دستکش استفاده شود.

وی تاکید کرد: توجه به دستورالعمل های درج شده بر روی محصولات برای میزان مصرف ضروری است چرا که در شرایط مختلف ممکن است غلظت های متفاوتی از مواد مورد نیاز باشد بنابراین باید به مواردی که در دستورالعمل ها تاکید شده است توجه شود. . “

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت اصفهان یادآور شد: با این حال مهم ترین موضوعی که باید مورد توجه و رعایت قرار گیرد عدم ترکیب مایعات با مایعات دیگر است که می تواند عوارض بسیار بدی داشته باشد، هر مایع باید به تنهایی استفاده شود، زیرا ترشح گاز کلر بر روی ریه های انسان اثر مخربی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر موارد زیادی از مسمومیت ها را شاهد بوده ایم و امیدواریم با آگاهی مردم این موارد بسیار کمتر شود، البته مسمومیت کشنده یا حاد نیست، اما علائم آنی است و می تواند افراد را درگیر کند. ریه ها بعد از چند هفته، انگار بعدا چند مورد مسموم شده را می بینید و بعد از چند هفته ریه هایشان درگیر می شود.

میریاحانیان ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که کودکان در محل مصرف این مواد حضور نداشته باشند، حتی افراد هنگام استفاده از ماسک استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید