هشدار در مورد گسترش میانه روی در گورستان ها

هشدار در مورد گسترش میانه روی در گورستان ها

مهسا بهادری: حواشی دریافت حق 164 هزار تومانی نگهداری قبور هنوز تسویه نشده است و موضوع دیگری در این رابطه در خبرها بود و چیزی جز قیمت های جدید برای خرید قبور نبود. پ

در اردیبهشت ماه امسال معاونت اروجیان بهشت ​​زهرا اعلام کرد که قبر 3 طبقه در زمین های عمومی 6 میلیون و 500 هزار تومان، در قطعه های قدیمی هر طبقه قبر 27 میلیون و 500 هزار تومان و قبر سه طبقه در این قطعه ها 82 میلیون و 500 هزار تومان است. تومان. همچنین در فاز دوم بهشت ​​زهرا هر قبر یک طبقه 16 میلیون و 900 هزار تومان و سه طبقه 50 میلیون و 700 هزار تومان قیمت دارد. در فاز سوم قطعات عمومی رایگان و سه طبقه اختصاصی 18 میلیون تومان است.

اخیرا جواد تاجیک; مدیرعامل سازمان بهش زهرا (س) در حاشیه صد و بیست و نهمین جلسه شورای شهر تهران با اشاره به قیمت تمام شده خدمات بهش زهرا (س) گفت: نسبت به قیمت خدماتی که در قبرستان های کشور وجود دارد. مجموعه بهش زهرا (س) به طور متوسط ​​70 درصد کمتر از دفن های سراسر کشور هزینه می گیرد. در خدمات نیز اقلام جدیدی برای سال آینده اضافه نشده است و میانگین افزایش نرخ خدمات بهشت ​​زهرا 37 درصد است.

وی با بیان اینکه در بهشت ​​زهرا(س) خسته شده ایم، گفت: در مدیریت متوفی و ​​بحران تقریباً در وضعیت بسیار ناگواری هستیم و اگر در تهران اتفاقی بیفتد امکانات ما جوابگو نیست.

مدیرعامل سازمان بهشت ​​زهرا با اشاره به هزینه هر قبر در طول سال گفت: تعداد قبرهای منطقه یک برای هر طبقه 27 میلیون و 500 هزار تومان و برای منطقه دو 16 میلیون و 800 قبر است. هزار تومان و برای منطقه 3 12 میلیون و 300 هزار تومان است. خوب.”

وی درباره هزینه قبرها برای سال آینده گفت: در منطقه یک هر قبر 38 میلیون و 500 هزار تومان، در منطقه 2 23 میلیون و 700 هزار تومان و در منطقه 3 14 میلیون تومان خواهد بود. 300 هزار تومان.»
تاجیک با اشاره به قبور رایگان گفت: بخشی در بهشت ​​زهرا(س) وجود دارد که هیچ گونه امکاناتی ندارد و دفن یک روزه محسوب می شود که قبور در آن رایگان است و اگر خانواده ای بخواهد یک طبقه اضافه کند، مبلغ آن را به عنوان دفن روزانه در نظر می گیرند. برای هر طبقه اضافی باید 3 میلیون و 900 هزار تومان پرداخت شود و اگر یکی دو طبقه دیگر را نخواست، ممکن است فرد دیگری بالای سر متوفی دفن شود».

وی درباره پیش خرید قبور نیز گفت: برای پیش خرید 30 درصد به قیمت قبرها اضافه می شود. نخستین سردخانه تهران با ظرفیت 400 هزار نفر در سال آینده در منطقه هاوران و جنوب شرق به بهره برداری می رسد.

موضوع مرگ به خودی خود به اندازه کافی دردناک است و زمانی که با هزینه اضافی همراه باشد برای بازماندگان دردناک تر می شود. سوالی که می تواند سلامت روان بازماندگان متوفی و ​​البته هر تهرانی ای را که می داند چه سختی هایی در کمین بازماندگان در پایان عمرش قرار دارد را تحت تاثیر قرار دهد.

به همین منظور گفتگویی با امان الله کرای مقدم، جامعه شناس شهری انجام داده ایم که در ادامه می خوانید. این جامعه شناس ابتدا گفت: این موضوع بسیار مهم است و واقعا متاسفم. در گام اول به نظر من فلسفه آقای شهردار و سایر دوستان این است که مردم نباید بمیرند و باید اجازه داده شود بمیرند و حق استفاده از قبر از آنها سلب شده است و حیف است که شهردار و دولت از مرده ها پول در می آورد افرادی که پول ندارند چه کنند؟ «با این نظر آقای شهردار کاری نمی توان کرد و فقط باید افسوس خورد.

وی در خصوص وضعیت مالی برخی افراد توضیح می دهد: بسیاری از اقشار جامعه در وضعیت مالی بسیار بدی قرار دارند. ما در جامعه ای هستیم که 60 میلیون نفر برای امرار معاش نیاز به کمک دارند، چنین افرادی چگونه می توانند قبور را آماده کنند؟ مجلس هم باید در این مورد تصمیم بگیرد و هزینه هنگفت دفن و دفن و دفن و دفن را تخمین بزند و در کنار این هزینه، بحث اخذ حق نگهداری قبور نیز مطرح است که فکر می کنند باید سالیانه اخذ شود.

کرای مقدم ادامه می دهد: فراموش نکنیم که حدود 35 میلیون نفر زیر خط فقر مطلق هستند و نمی توانند هزینه های روزانه خود را تامین کنند. این افراد چگونه می توانند 40 میلیون تومان برای خرید قبر خرج کنند؟» مسئول این سوال دولت است و باید به این سوال پاسخ دهند.»

این جامعه شناس درباره افزایش دلالی قبر و قیمت نجومی آن به دلیل این اتفاق می گوید: نکته اینجاست که بعد از این همه معاملاتی که در جامعه وجود دارد، قبر فروشی هم تبدیل به یک تجارت سودآور برای دلالان می شود و سوء استفاده از این ماجرا تبدیل می شود. در جامعه رایج است، به دلیل این سابقه، عده ای در شهرهای بزرگ دست به دلالی و تجارت می زنند، خرید می کنند، نگه می دارند و پس از مدتی سوء استفاده می کنند و عده ای دلال که با مسئولان قبرستان در ارتباط هستند سود زیادی به دست می آورند. این داستان قطعا در تاریخ و در کل جهان خواهد ماند که در آن افرادی هستند که باید بهای گزافی را برای مرگ خود بپردازند.

این کارشناس درباره ضمانت اجرایی این ماجرا برای افراد بی پول توضیح می دهد: ما مسلمانان همیشه می گوییم بدن را روی زمین نگذاریم، اما تصمیم گیرندگان به این موضوع فکر نمی کنند، البته می گفتند که قسمت رایگان هست ولی سرویس نداره ولی منظور عین خرید هست و فروش قبر هست و 30 درصد افزایش قیمت منعکس نمیشه. مهم نیست که چگونه به آن نگاه کنیم، هیچ کس نباید برای مردن هزینه کند.”

و ادامه می دهد: به نظر من این کار باعث افزایش نارضایتی سیاسی و اضطراب عاطفی در جامعه می شود و این کار شهرداری نوعی خیانت به دولت و مردم است. همچنین این مشکل باعث می شود افراد احساس ناامنی و نگرانی کنند.»

دیدگاهتان را بنویسید