هشدار شیوع XBB 1.5. آیا جهان دوباره وارد یک بیماری همه گیر می شود؟

هشدار شیوع XBB 1.5.  آیا جهان دوباره وارد یک بیماری همه گیر می شود؟

ماه‌ها از خاموش شدن خبر شیوع کرونا در سراسر جهان می‌گذرد، اما برخی نگران هستند که گونه‌های جدید این ویروس با قدرت بیشتر و گریز از واکسن، دوباره جهان را به اپیدمی دیگری بکشاند. پروفسور اسپکتور با تأیید آنچه او گفت، هشدار داد که XBB می‌تواند سویه جدیدی باشد که در سال 2023 باید مراقب آن بود. علائم سویه XBB هیچ تفاوتی با گونه‌های قبلی ندارد و در برخی موارد شامل اسهال و استفراغ، اختلال در بو و چشایی، خس‌خس سینه و سنگینی قفسه سینه، درد در ناحیه چشم یا سردرد، بدن درد و گرفتگی عضلات، تنگی نفس، احساس خستگی و همراه با تب و لرز.

نواندیش: ماه هاست که اخبار شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان خاموش شده است، اما برخی نگران هستند که گونه های جدید این ویروس با قدرت بیشتر و گریز از واکسن، بار دیگر جهان را به اپیدمی جدیدی بکشاند.

به گزارش زهرا حسین زاده از سرویس بهداشتی نواندیش، اسکای نیوز درباره افزایش موارد ابتلا به این سویه جدید نوشت: تنها در آمریکا طی بیش از یک هفته تعداد مبتلایان دو برابر شده است. در همین حال، افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چین نیز به نگرانی های جهانی در مورد این ویروس منجر شده است.

با توجه به روند رو به افزایش شیوع کووید-19، تیم اسپکتور، استاد دانشگاه کینگز کالج لندن، می گوید ممکن است نوع جدیدی از Omicron در راه باشد و بنابراین باید احتیاط کرد.

بر اساس داده های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده، تا روز جمعه 30 دسامبر 2022، بیش از 40 درصد موارد کووید-19 در این کشور به عنوان XBB.1.5 گزارش شده است. در شمال شرقی ایالات متحده، حدود 75 درصد موارد تایید شده کرونا از این نوع هستند.

اریک توپول، دانشمند آمریکایی در این رابطه گفت: اگرچه در حال حاضر گونه های مختلف ویروس کرونا با یکدیگر رقابت می کنند، اما از زمان ظهور سویه Omicron، چنین رشد سریعی در یک سویه مشاهده نشده است.

پروفسور اسپکتور با تأیید آنچه او گفت، هشدار داد که XBB می‌تواند سویه جدیدی باشد که در سال 2023 باید مراقب آن بود. علائم سویه XBB هیچ تفاوتی با گونه‌های قبلی ندارد و در برخی موارد شامل اسهال و استفراغ، اختلال در بو و چشایی، خس‌خس سینه و سنگینی قفسه سینه، درد در ناحیه چشم یا سردرد، بدن درد و گرفتگی عضلات، تنگی نفس، احساس خستگی و همراه با تب و لرز.

دیدگاهتان را بنویسید