هشدار عباس عبدی: آقای رئیسی! حرکت با این بازوی فرماندهی چشم‌انداز روشنی ندارد/ سال 1402 را جدی بگیرید

هشدار عباس عبدی: آقای رئیسی!  حرکت با این بازوی فرماندهی چشم‌انداز روشنی ندارد/ سال 1402 را جدی بگیرید

عباس عبدی نوشت: تاکید بر تبلیغات و روایت های توخالی و امید دادن به آینده روشن مطلقاً مورد توجه هیچکس نیست. اگر واقعاً آینده روشن است، چرا و بر اساس چه منطقی آن را می بینند؟
هشدار عباس عبدی: آقای رئیسی! حرکت با این بازوی فرماندهی چشم‌انداز روشنی ندارد/ سال 1402 را جدی بگیرید

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت:

در اکثر جناح های حاکم در ایران که به «جنگ روایت ها» معروف است، فکر بسیار اشتباهی رواج دارد. به عبارت دیگر همه واقعیت ها را به تاریخ تقلیل می دهند. مثل این است که اگر یک فرد گرسنه تصور کند که به او می گویند سیر شده است، گرسنگی او برطرف می شود و سیر می شود. یا اگر کسی تبلیغ کند که یک محصول یا ایده یا … خوب است، آن تاپیک هم خوب می شود یا حداقل دیگران آن را دوست خواهند داشت.

به همین دلیل ذهنیت منفی مردم نسبت به وضعیت کشور را زاییده روایت های دشمنان و بدخواهان معرفی می کنند تا واقعیت بازنمایی آنها. آنها به این سوال پاسخ نمی دهند که اگر می توان روایت را با واقعیت جایگزین کرد، پس چرا نمی توانید این کار را انجام دهید؟

این ایده از قدرت روایت تا حدی قابل قبول است، اما نه آنقدر که کلی باشد یا بتواند واقعیت را وارونه کند. روایات در بستر ذهنی مناسبی قرار می گیرند. به عنوان مثال، اگر شخصی دزد باشد و به این جرم شناخته شود، ممکن است بتوان او را به عنوان عامل سرقت خاصی که ربطی به او ندارد شناسایی کرد. همچنین هر روایتی که خلاف حقیقت باشد دیر یا زود افشا می شود و مصداق شبانان دروغین می شوند که اگر صددرصد حقیقت را هم بگویند، عموم مردم آن را نمی پذیرند.

یکی از انتقادات طرفداران جنگ روایتی این است که چرا حتی وقتی حقیقت را گفته ایم، هیچکس ما را باور نمی کند. آنها متوجه نیستند که قبلاً داستان دروغ می گفتند و اکنون به قیاس هیچکس نمی پذیرد که شما راست می گویید.

بیا ادامه بدهیم. آقای رایضی در روزهای اخیر تاکید عجیبی بر بهبود شرایط کشور داشته و فکر می کند همه آمارها نشان می دهد که در کشور رشد وجود دارد و آینده را به خوبی می بیند و به گفته وی آمار همه نهادهای مربوطه از رشد اقتصادی، رشد تولید، رشد سرمایه گذاری و رشد اشتغال صحبت می کنند. مثل اینکه یک نفر در تب می سوزد، اما دماسنج 37 درجه را نشان می دهد. خب طبیعتا یا دماسنج درست کار نمی کند یا چشم بیننده در دیدن عدد 37 به جای 39 و 40 مشکل دارد.

آمار آقای رئیسی از این دست است. می گویند با کد ملی، کد تامین اجتماعی، آدرس و… یک میلیون شغل ایجاد شده است. لازم به توضیح است که طبق گزارش های رسمی، خالص مشاغل ایجاد شده در سال از تابستان 1400 تا 1401 بسیار کمتر از این رقم بوده است. شاید نزدیک به یک سوم ربطی به سرمایه گذاری دولت جدید ندارد، بیشتر محصول پایان کرونا است که بیش از 550 هزار شغل از دست داده و به جایگاه قبلی خود بازگشته است و در بخش کشاورزی نیز کل افراد شاغل بوده است. کاهش یافته. (رجوع کنید به گزارش فصلی اقتصاد ایران 1401) و احتمالاً این روند در آینده کند خواهد شد.

بنابراین این اولین آمار اصلی او است که کاملاً نادرست است. آمار بعدی که اصلا به آن اشاره نمی کنند تورم است. این نرخ دقیقاً محصول افزایش نقدینگی است. آنها از ابتدا مدعی بودند که برای افزایش نقدینگی از بانک مرکزی وام نمی گیرند. این را می توان یک بیانیه نادرست نامید. فرض کنید یکی می گوید من از حسن قرض نمی کنم، اما از حسین قرض می کنم. از آنجایی که حسین هم پولی برای قرض ندارد، به حسن می گویند به او قرض بده، بعد به حسین قرض می دهند. به همین سادگی بدهی بانک ها به بانک مرکزی سرسام آور است، اما این بدهی ناشی از اقدام دولت است. حالا فرض کنیم یک ریال هم از بانک مرکزی وام نگیرند، چه اهمیتی دارد، به خصوص وقتی تورم نقطه به نقطه به بالای 50 درصد رسیده است. اگر وام نگیری وضعیت بدتر است، اما تورم رکورد می‌زند.

بنابراین تاکید بر تبلیغ و روایت پوچ و امید به روشن بودن آینده مورد توجه هیچکس قرار نخواهد گرفت. اگر واقعاً آینده روشن است، چرا و بر اساس چه منطقی آن را می بینند؟ دلایل را بیاورید تا دیگران هم قانع شوند. در غیر این صورت این ادعا بی اساس و غیر موجه و برای جلب رضایت خود و مردم است.

باید به صراحت گفت که رانندگی با این فرمان چشم انداز روشنی ندارد. سال 1402 را جدی بگیرید، تکرار سناریوی تثبیت قیمت در کنار رشد نجومی نقدینگی و تداوم سیاست های جاری خارجی و داخلی منجر به سیر نزولی نمی شود. دوران قصه گویی به پایان رسیده است. داستان به جای اینکه دیگران را متقاعد کند، راوی را خوشحال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید