هشدار مرگبارترین فاجعه تاریخ در تهران 7 ماه پیش مناطق زلزله زده هوی و ترکیه را شناسایی کردیم.

هشدار مرگبارترین فاجعه تاریخ در تهران 7 ماه پیش مناطق زلزله زده هوی و ترکیه را شناسایی کردیم.

رئیس انجمن مهندسی لرزه نگاری ایران گفت: پژوهشکده بین المللی لرزه نگاری 7 ماه پیش مناطق زلزله زده هوی و ترکیه را شناسایی کرد و استفاده از سلاح هارپون برای ایجاد زلزله را ادعایی غیرعلمی و نادرست دانست.

فریبرز نتگی الهی; رئیس انجمن مهندسی لرزه نگاری ایران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله در کشور در گفت وگو با تسنیم، اظهار داشت: تاکنون ارتباط منطقی در دنیا بین دو گسل مختلف که بر یکدیگر تأثیر می گذارند تعریف نشده است، اما مطالعات انجام شده است. نشانه ای وجود دارد که یک شکست می تواند باعث شکست دیگری شود.

وی ادامه داد: با توجه به فاصله گسل خوی با گسلی که منشا آن ترکیه است، با اطلاعات موجود نمی توان ادعایی در خصوص ارتباط این دو گسل داشت و اگر چنین ادعایی داشته باشد، بدون شک آن ادعا پشتوانه علمی است. . احتمال اینکه ارتباطی بین این 2 زلزله وجود نداشته باشد زیاد است، اما در صورت وجود ارتباط، اثبات آن مستلزم بررسی دقیق ردپای دستگاه در بازه زمانی 6 ماهه تا یک ساله است.

رئیس انجمن مهندسی زلزله ایران درباره پیش بینی یک دانشمند هلندی از وقوع زلزله شدید در ترکیه توضیح داد: این پیش بینی بر اساس تحقیقات آماری است و ربطی به یافته های جدید ندارد. این شکل از پیش‌بینی فرآیندی پیش پا افتاده است که ما در اولین دوره‌های زلزله‌شناسی به دانش‌آموزان آموزش می‌دهیم.

نطقی الهی افزود: وقتی محقق خارجی این پیش بینی ها را انجام می دهد مردم ما بیشتر به آن توجه می کنند در حالی که ما مردادماه سال گذشته برای اولین بار در دنیا تحقیقی را در پژوهشکده بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله منتشر کردیم و هشدار دادیم که 2 کریدورهایی برای ایران و کشورهای همسایه شرق و غرب فعال خواهد شد. در واقع 7 ماه پیش مناطق زلزله هوی و ترکیه را بر اساس بررسی ها تعیین کردیم اما متاسفانه ارزیابی نشد.

وی با اشاره به پیش بینی وقوع زلزله در تهران، هشدار داد: دانشمندان حدود 40 سال است که نسبت به خطر زلزله در تهران هشدار می دهند و می گویند دیر یا زود اتفاق می افتد. آماری وجود دارد که هر 158 سال یک زلزله بالای 7 ریشتر در تهران رخ می دهد. با وقوع زلزله در تهران شاهد بدترین زلزله تاریخ جهان خواهیم بود و مرگبارترین آمار کشته ها و ویرانی ها ثبت خواهد شد. متاسفانه برنامه های مدیریت بحران ما در این زمینه بسیار ضعیف است.

بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران زلزله در کشور افزود: مردم بدانند کشور ما به شدت زلزله خیز است و هر لحظه انتظار وقوع زلزله را داریم.

نطقی الهی درباره ادعای استفاده از سلاح هارپ برای ایجاد زلزله توضیح داد: افرادی که این موضوع را مطرح می کنند نه تنها اطلاعی از زلزله ندارند، بلکه سیستم هارپ را نیز نمی شناسند و ادعای آنها تنها بر اساس شنیده های غیر علمی و پراکنده است. . برای ایجاد یک زلزله بسیار خفیف و یک شوک ساده، به هزاران تن TNT نیاز داریم. از این رو برخی معتقدند که گسل های زمین را می توان با وسیله یا انفجار اتمی جابجا کرد، این سخنی غیر علمی و نادرست است که متأسفانه بعد از هر زلزله ای در کشور ما مطرح می شود.

دیدگاهتان را بنویسید