هشدار معصومه ابتکار: کیفیت گازوئیل بسیار نگران کننده است/ هر شب 10 هزار کامیون وارد تهران می شود

هشدار معصومه ابتکار: کیفیت گازوئیل بسیار نگران کننده است/ هر شب 10 هزار کامیون وارد تهران می شود

ابتکار می گوید: در دولت یازدهم با کمک وزارت نفت وضعیت گازوئیل بهتر شد و 5000 ppm یا 5000 قطعه در میلیون بود که به 50 ppm افزایش دادیم اما اکنون ظاهراً دوباره بالا رفته است. و گزارش هایی وجود دارد که هنوز وجود دارد امروز بسیار نگران کننده است. به همین دلیل موضوع تامین مالی و نوسازی فرآیندهای پالایشگاهی و ارتقای بهره وری حائز اهمیت است.

لیلا شوقی: معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت های اصلاحات و اعتدال در حساب کاربری خود در توییتر اعلام کرد که بودجه سال 1402 قانون هوای پاک نسبت به سال قبل به نصف کاهش یافته است. سال این در حالی است که تهران در سال 1401 تنها دو روز هوای پاک داشته است.

به همین منظور با معصومه ابتکار به گفت و گو پرداختیم و بررسی کردیم که نقش بودجه چقدر می تواند در اجرای قانون هوای پاک موثر باشد. به گفته وی، تخصیص بودجه بسیار مهم است، البته اگر همه بودجه های تخصیصی جمع آوری شود، علاوه بر این، هماهنگی بین نهادی و اجرای قوانین، اعتمادسازی و حمایت مردم از اجرای قوانین مهم است.

هشدار معصومه ابتکار: هشدار کیفیت گازوئیل/ هر شب 10 هزار کامیون وارد تهران می شود

مصاحبه را اینجا بخوانید:

شما درباره نصف کردن بودجه قانون هوای پاک در سال آینده توییت کردید، آیا این تخصیص بودجه برای سال آینده می تواند به اجرای قانون هوای پاک کمک کند؟

قانون هوای پاک حدود دویست و بیست دستور اجرایی دارد و دستگاه‌های مختلف در ادارات کل کشور، حدود 22 دستگاه و در ادارات استانی، تقریباً 16 دستگاه، بسته به اینکه کدام بخش از قانون را بررسی می‌کنیم، مسئول اجرای آن هستند. آی تی. . این نهادها باید همکاری کنند تا در اجرای این قانون اتفاقی نیفتد. اما جای تاسف است که بودجه سال آینده نسبت به امسال نصف شده است. اما باید بدانیم که بخشی از بودجه مربوط به سازمان محیط زیست است، اما مثلاً بخشی از بودجه مربوط به وزارت کشور است. حمل و نقل شهری بسیار مهم است و باید گسترش و نوسازی آن در اولویت های بودجه قرار گیرد.

با این تفاسیر کدام یک از برنامه های قانونی هوای پاک تاکنون اجرا شده است؟

آیین نامه قانون هوای پاک در دولت یازدهم و مجلس قبل تصویب شد. آیین نامه آن نیز در دولت دوازدهم تصویب شد، بنابراین زمینه برای اجرای این قانون فراهم است.

5-6 سال از قانون هوای پاک می گذرد اما شرایط جوی این روزها نشان می دهد که این قانون در این مدت به درستی اجرا نشده است، دلایل این امر را چگونه ارزیابی می کنید؟

یکی از بزرگترین عقب ماندگی های ما توسعه حمل و نقل عمومی است. حمل و نقل عمومی اگر اتوبوس و مترو را در نظر بگیریم با سرعت کافی توسعه و نوسازی نشد. ما در این زمینه مشکلات زیادی داریم و خواهیم داشت. برآوردها حاکی از آن است که تهران تا 12 هزار اتوبوس نیاز دارد و اتوبوس های فعال جوابگوی نیاز ما نیست و بسیاری از اتوبوس های فعلی فرسوده هستند. مترو هم نیاز به توسعه و بازسازی خط دارد و همه برنامه ریزی ها برای توسعه پارک عمومی با تاخیر و البته سال ها به تعویق افتاده است.

مشکلات مختلفی مانند کمبود بودجه و مشکلات ناشی از تحریم ها باعث شده در فناوری هایی مانند اتوبوس های برقی عقب بمانیم. امروزه توسعه اتوبوس های برقی در دستور کار بسیاری از شهرها قرار گرفته است، عموماً در مصوبات دولت ممنوعیت ورود اتوبوس های دیزلی به شهر را داریم، زیرا گازوئیل سوختی است که آلودگی بالایی دارد و باعث افزایش ذرات و ذرات می شود. سایر آلاینده ها

به نظر شما وضعیت دولت سیزدهم در اجرای هوای پاک چگونه است؟

حقیقت این است که بحث کاهش آلودگی هوا نیاز به همکاری یک سازمان دارد، مثلا سازمانی مانند وزارت نیرو نیاز به اعتبار دارد تا بتواند بازده نیروگاه ها و سیستم های خود را مدرن کند و به سوخت پاک دسترسی داشته باشد. این یک بحث مهم و کلیدی است. از سوی دیگر، وزارت نفت باید برای ارتقای کیفیت بنزین خود تلاش کند. حفظ کیفیت بنزین موضوعی است که این روزها با عرضه بنزین آلوده بار دیگر مطرح شده است. مشکل دیگر مربوط به استانداردهای گازوئیل و گوگرد است که در صورت عدم رعایت آنها اتفاقات ناخوشایندی رخ می دهد.

در دولت یازدهم با کمک وزارت نفت وضعیت گازوئیل بهبود یافت و 5000 ppm یا 5000 قطعه در میلیون بود که به 50ppm رسیدیم اما ظاهراً اکنون دوباره افزایش یافته و گزارش ها همچنان ادامه دارد. امروز وجود دارد بله، این بسیار نگران کننده است. به همین دلیل موضوع تامین مالی و نوسازی فرآیندهای پالایشگاهی و ارتقای بهره وری اهمیت دارد.

الان شرایط آلودگی هوا در ایران پیچیده است، چه برنامه کوتاه مدتی برای حل مشکل پیشنهاد می کنید؟

رعایت استانداردهای موتورسیکلت و توسعه موتورسیکلت های برقی در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت اما برای رسیدن به این هدف نیاز به بودجه بود. باید به این موضوع توجه لازم مبذول شود. ارتقای استاندارد خودرو نیز نیازمند اعتبار است و می تواند مفید باشد. کارگروه آلودگی هوا می تواند پیشنهاد کوتاه مدت دیگری برای هماهنگی بین سازمانی و حصول اطمینان از اجرای کامل و دقیق برنامه ها باشد. از طرفی نظارت بر عملکرد دستگاه ها نیز حائز اهمیت است.

علاوه بر این، گروه ضربت هوایی مسئول تعیین بازخورد دستگاه، سطح عملکرد و مشکلات احتمالی و همچنین دلایل عدم هدف گذاری و عدم انطباق است. به عنوان مثال، در استانداردهای خودرو و استانداردهای سوخت که کیفیت هوا را بهبود می بخشد، معیارهایی داریم که باید به آنها دست پیدا کنیم. برای تحقق این امر نیاز به گزارش دهی مستمر و بهبود فرآیند در این بخش است که کار کارگروه هوا در سطح ملی و استانی است. گروه ضربت هوای کشور، نیروی هوایی هر استان و کارگروه آلودگی هوا باید به صورت مستمر تشکیل جلسه داده و پایش و اصلاح را انجام دهند. اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است با تامین مالی شاهد بهبود کیفیت هوا باشیم.

درباره تخصیص بودجه گفتید در سال 1401 چقدر از بودجه هوای پاک جمع آوری شد؟

تخصیص بودجه همیشه کمتر از خود بودجه اولیه بود.

به جز بحث تخصیص بودجه، چه موضوع دیگری بر سر راه قانون هوای پاک قرار دارد؟

هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی نیاز به تسهیلات داریم، اگر فرض کنیم که تخصیص بودجه به طور کامل انجام شود که هرگز اینطور نیست، باز هم در اجرا و هماهنگی در اجرا مشکل داریم. جدا از این مشکل، قانون هوای پاک یک محور مهم دیگر نیز دارد که همکاری بخش خصوصی و مردم است. ایجاد اعتماد با مردم ضروری است. در کنار مشارکت و انگیزه همکاری آنها باید اعتماد ایجاد شود.

بخشی از آن آگاهی است که بخشی از برنامه های کاهش آلودگی هوا در سراسر جهان و قانون هوای پاک ما است. در طرح جامع کاهش آلودگی هوای پاک تهران و شهرهای بزرگ، برنامه هایی برای جلب اعتماد مردم تصویب شده است. و اگر شرایط اجتماعی و اعتماد عمومی پایین باشد، پیشرفت در قانون با همکاری مردم مشکل خواهد بود. به همین دلیل است که برنامه ها کند هستند. در این صورت می توان عوامل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را در نظر گرفت که باید مورد توجه قرار گیرد. باید به نقش سازمان های مردم نهاد و گروه های اجتماعی توجه کنیم و از روش های اعتمادسازی استفاده کنیم.

صرف نظر از آن بحث، با توجه به دوران تصدی خود در شورای شهر، حواشی و عملکرد شورای فعلی شهر و به طور خاص آقای زاکانی را چگونه می بینید؟

در قانون هوای پاک معاونت های شهردار وزارت کشور پیش بینی شده است اما اجرایی نشده است. در مورد ناوگان عمومی و نقاط ضعف آن در سوالات قبلی صحبت کرده ام اما بحث نوسازی ناوگان فقط مربوط به حمل و نقل عمومی نیست. این ناوگان شامل کامیون های ورودی به تهران می باشد. طبق آماری که سال ها پیش بررسی کردیم، هر شب حدود 10 هزار کامیون وارد شهر تهران می شوند و آلودگی های زیادی را به آن شهر وارد می کنند.

نباید فراموش کرد که خودروها آلودگی جدی دارند و نیاز به نوسازی دارند و همه اینها بودجه و امکانات می خواهد. علاوه بر این موضوع مهمی که در تهران حائز اهمیت است، موضوع آلودگی لاستیک است. فرسایش لاستیک که در گزارش های اخیر از آن صحبت شده است، ذراتی در هوا ایجاد می کند که در اثر فرسایش لاستیک ایجاد می شود و بسیار خطرناک است. در گزارش های جدید، سهم عمده آلاینده مربوط به ذرات زیر ده میکرون و حتی زیر دو میکرون است که به دلیل فرسودگی لاستیک است. بنابراین بحث استاندارد لاستیک، بهبود این استاندارد، نوسازی ناوگان و توجه به سن لاستیک ها می تواند بسیار مهم باشد.

دیدگاهتان را بنویسید