همستر کمبت یک بازی سرگرمی/پول‌ساز نیست

تقریباً دو هفته است که هر جا که می‌روید یا وارد هر گروهی می‌شوید، صحبت از «مبارزه با همستر» است. رباتی که در قالب یک بازی با نوید کسب درآمد در قالب ارز دیجیتال طراحی شده است، اما حتی به گفته رئیس کمیسیون نرم افزارهای سرگرمی و بازی های رایانه ای سازمان نصر ایران نه تنها سرگرم کننده نیست. (اتحادیه صنفی رایانه ای)، نمی توان آن را «بازی» نامید، اما در عامیانه با آن عنوان اطلاق می شود.

همستر کمبت یک بازی سرگرمی/پول‌ساز نیست

ابوالفضل صادق در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه «همستر کامبت» از نظر بازی سازان در زمره بازی ها قرار نمی گیرد، اظهار کرد: البته طراحان این بازی تلاش کردند تا همستر کامبت را تا حدودی شبیه به همستر کنند. بازی‌های Idol Clicker (نوعی بازی ویدیویی که برای گروه خاصی طراحی شده است، اما از آنجایی که تقریباً هیچ گیم پلی دیگری به جز لمس ندارد، نمی‌توان آن را بازی نامید.

وی تاکید کرد: می توان آن را اپلیکیشنی دانست که سعی می کند اقتصاد بازی را روی آن مدیریت کند. با توجه به اینکه کاربر احساس می کند چیزی به دستش می رسد، به فضای خود باز می گردد و نرخ بازگشت بازیکنان به بازی از این طریق افزایش می یابد. اقتصاد بازی کاربر را وادار می کند تا به بازی بچسبد، همانطور که در همستر کمبت ضربه زدن یا ارتقاء کارت ها این فضا را ایجاد کرد.

بازی موبایل چه ویژگی هایی دارد؟

این بازی ساز درباره ویژگی های مورد نیاز بازی های موبایلی توضیح داد: بازی ها باید دارای گیم پلی یا گیم پلی جذاب، داستان و موضوع (ژانر) باشند تا بازیکن در یک پروسه از پیش تعیین شده بازی کند و با گرفتن جایزه مراحل مختلف را طی کند که از آن عبور می کند و یک عمل معمولی انجام دهید تا نام بازی روی آن قرار گیرد.

رئیس کمیسیون نرم افزارهای سرگرمی و بازی های رایانه ای سازمان نصر ایران تاکید کرد: بازی باید بتواند انسان را سرگرم کند اما همستر کامبت بیشتر جنبه مالی دارد و حتی اگر اسم آن را بازی بگذاریم همستر کامبت این کار را انجام می دهد. در دسته بازی برای کسب درآمد قرار گیرد. یعنی فرد به دنبال تفریح ​​نیست و فقط برای کسب درآمد بازی می کند. البته برخی از بازی های Play to Earn نیز وجود دارند که جنبه سرگرمی دارند.

تقویت جنبه درآمدزایی بازی ها

وی با اشاره به اینکه استفاده از بازی های Play to Earn طی چند سال گذشته افزایش یافته است، گفت: بازیکنان به سمتی رفته اند که مجانی بازی نکنند و در نهایت چیزی به دست بیاورند. این مشکل گریبان بازار را هم گرفته است و شاهد بازی هایی در پرفروش ترین های بازار هستیم که پاداش های متفاوت و زیادی را برای بازیکنان در نظر می گیرند تا فردی فکر نکند که با بازی وقت خود را تلف می کند.

رئیس کمیته نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر ایران ادامه داد: حتی بازی‌سازان داخلی نیز به تولید بازی‌های Play to Earn دست زده‌اند و اقتصاد بازی‌های خود را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که با وجود جذابیت بصری، بازیکن می تواند احساس کند که چیزی را برده است.

موفقیت همستر کمبت در جذب مخاطب

وی درباره بعد مالی «همستر کامبت» توضیح داد: برای عرضه اولیه ارز دیجیتال باید ارز با قیمت بسیار پایین در اختیار عده ای قرار گیرد تا بتوان آن را مبادله کرد، اما طراحان همستر کامبت هوشمندانه تلاش کردند تا این ارز اولیه در قالب پیشنهاد بازی به مخاطبان برای کسب سکه یا سود است و سپس طراحان برنامه ارزش فعالیت در بازی را اعلام می کنند. این بدان معنی است که تلاش در نهایت ارزش پیدا می کند. اگر بخواهیم از این منظر به همستر کامبت نگاه کنیم، با توجه به میزان مخاطبی که جذب کرد، باید بگوییم که بسیار موفق بود.

هوشمندی برای کاهش هزینه های بازاریابی

رئیس کمیته نرم‌افزارهای سرگرمی و بازی‌های رایانه‌ای سازمان نصر ایران ادامه داد: همستر کامبت با این برنامه ایجاد شده هزینه‌های بازاریابی را بسیار کاهش داده است، زیرا مردم تشویق می‌شوند آن را برای دیگران ارسال کنند تا امتیاز یا سکه بیشتری کسب کنند. مخاطبان زیادی جذب او می شوند. افزایش سرعت بازگشت به بازی یکی از عوامل موفقیت بازی است.

وی به بازیکنان همستر کمبت هشدار داد: مردم مراقب باشند وقتی ارزش این فعالیت مشخص شد اطلاعات خود را به راحتی در اختیار هیچ شخص و کانالی قرار ندهند تا حسابشان خالی نشود.

پیمایش به بالا