همه ریاست جمهوری وعده یک روز جدید را می دهد

همه ریاست جمهوری وعده یک روز جدید را می دهد

روز جدید رئیس جمهور: برخی از کارهایی که انجام شد آرزوی دیرینه کشور بود

رئیسی در برنامه های رادیویی خود قول داد که معیشت مردم را “بدون گره زدن به برجام” بهبود خواهد بخشید.

یکی از زمینه های مهمی که دولت روی آن مانور زیادی می دهد، موفقیت در مهار کرونا است.

«22 مرداد» دقیقا یک سال پیش در چنین روزهایی و پس از اجرای رسمی حکم ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی توسط رهبر انقلاب، فعالیت دولت سیزدهم به رهبری رئیسی رسما آغاز شد. شخصیتی که در یکی از خاص ترین رویدادهای انتخاباتی توانست رهبری ساختار اجرایی کشور را به دست بگیرد. قبل از شروع انتخابات ریاست جمهوری 1400 و پس از رد صلاحیت افرادی مانند «علی لاریجانی»، «مسعود پازشکیان»، «سید مصطفی تاج زاده»، «علی مطهری» و… در دسته‌بندی‌های «اصول‌گرایان معتدل»، «اصلاح‌طلبان اعتدال‌گرا» قرار گرفتند. اصلاح طلب «آوانگارد» و «مستقل اعتدال»، دوگانگی در فضای سیاسی-اجتماعی کشور در خصوص مشارکت یا عدم شرکت در انتخابات ایجاد شد که در نهایت باعث افزایش سطح مشارکت مردمی در انتخابات شد. نزول به پایین ترین سطوح. وضعیت احراز صلاحیت انتخابات به حدی پیش رفته است که حتی مقام معظم رهبری در 23 خرداد 1400 از یافا با برخی از نامزدهای انتخاباتی صحبت کردند و اظهار داشتند که برخی از افراد فاقد صلاحیت مورد ظلم قرار گرفته اند و به آنها یا خانواده هایشان ناعادلانه شده است. آنها تاکید کردند: لذا درخواست و درخواست اینجانب از نهادهای مسئول این است که به مواردی که در مورد فرزند یا خانواده شخصی گزارش کذب ارائه شده است، جبران شود. از زمان پایان انتخابات و پیروزی سیدابراهیم رئیسی به عنوان کاندیدای مورد تایید گروه های مختلف اصولگرا، بسیاری از تحلیلگران تلاش کرده اند رویکردی را که قرار است پس از تشکیل دولت در پیش گرفته شود، رمزگشایی کنند. به طور کلی، محافظه‌کاران و گروه‌های هوادار راست‌گرای ایرانی در ایران از زمان انتخاب رئیس‌جمهور تاکید کرده‌اند که مشکلات ایران ناشی از سیاست‌های نئولیبرالی است که توسط حسن روحانی و افراد نزدیک به او اجرا می‌شود. این طیف از اصولگرایان و نوبنیادگرایان در عین حال تاکید کردند که سیاست های انقلابی آنها نه تنها غرب را به زانو درآورد، بلکه اقتصاد ایران را وارد دوره رشد، توسعه و پیشرفت مستمر کرد. با گذشت یک سال از آغاز فعالیت رسمی دولت، به نظر می رسد می توان تصویری از مهمترین وعده های دولت ارائه داد و میزان مطابقت این وعده ها را با واقعیت بررسی کرد. به طور کلی می توان وعده های رئیس دولت سیزدهم را در 3 دسته وعده های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت دسته بندی کرد. در حوزه وعده‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت دولت می‌توان به مواردی چون «کنترل تورم»، «حل مشکل کرونا»، «ساخت یک میلیون خانه» در سال، «عدم مداخله» اشاره کرد. دولت در بازارها، «ایجاد میلیون‌ها شغل در سال» و… با آمار رسمی، اظهارات دولتمردان، صحبت‌های نمایندگان مردم و تحلیل‌های کارشناسی، تحقق یا عدم تحقق هر یک از این وعده‌ها را آشکار کرد. .

ورم؛ عدم دخالت در بازار و مسئله مسکن

یکی از مهم ترین وعده های رئیس جمهور و تیم اقتصادی اش مربوط به کنترل تورم بود. ابراهیم رییسی در جریان مناظرات پیش از انتخابات با اشاره به اینکه تورم دغدغه مردم است، با اشاره به حجم افزایش قیمت در حوزه کالاهای اساسی و مصرفی، اولویت اول دولت خود را در حوزه کالاهای اساسی اعلام کرد. حوزه امور اقتصادی و راهبردی مهار تورم است. حال بر اساس گزارش های مرکز آمار ایران و بانک مرکزی آیا دولت توانسته گام های اساسی برای مهار تورم بردارد یا خیر؟ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در اولین روز تیرماه، نرخ تورم نقطه‌به‌نقلی با پشت سر گذاشتن رکوردهای دهه‌های قبل، بالای ۵۲ درصد وارد کشور شد. گزارش مرکز آمار ایران نشان داد که تورم ماهانه خرداد 1401 با رقم 12.2 درصد به بالاترین حد از زمان انتشار در اوایل دهه 80 رسیده است. به غیر از تورم ماهانه، تورم نقطه به نقطه نیز با 52.5 درصد بالاترین نسبت به دو دهه گذشته را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب وعده دولت برای محدود کردن تورم در پایان دوره یک ساله نه تنها محقق نشد، بلکه رکوردهای قبلی را نیز پشت سر گذاشت. بسیاری از تحلیل گران دلیل اصلی این افزایش تورم را ناشی از سیاست نرخ ترجیحی ارز می دانند، البته اقتصاددانانی نیز وجود این تورم را به دلیل کسری بودجه شدید کشور در سال 1401 برآورد می کنند. یکی دیگر از سیاست های مهم اقتصادی دولت این است که ساخت یک میلیون خانه در سال که دولت هنوز سابقه خوبی در تحقق این وعده نشان نداده است. بر اساس مصاحبه خبرنگار اعتماد با رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی پس از جلسه هیات وزیران در سال 1401، حدود 60 هزار خانه به طور کامل ساخته شده است، البته قاسمی همچنین به توسعه زیربنای ساخت خانه اشاره کرد. در دستور کار دولت قرار دارد. عدم ساخت و ساز مناسب در بخش مسکن و اختلال در عرضه و تقاضا در این بخش باعث شده تا ایرانیان یکی از حساس ترین لحظات تاریخ مسکن مدرن را تجربه کنند. افزایش نرخ اجاره مسکن باعث شد تا رهبران در نهایت در قطعنامه ای اعلام کنند که اجاره نامه های امضا شده در اواخر سال 1400 و اوایل سال 1401 به طور خودکار در سال 1402 تمدید می شود، رویکردی که هنوز مشخص نیست کاهش التهاب این قسمت تا چه اندازه می تواند منجر به تمدید شود. کمک. علاوه بر این موارد، در زمینه هایی مانند عدم مداخله در بازارها، کاهش مالیات های دریافتی کارگران و صاحبان مشاغل، ایجاد یک میلیون شغل در سال. دولت بدون استقراض از بانک مرکزی و غیره نتایج قابل قبولی را ارائه نکرده است. بر اساس ارقام مستند می توان گفت که اکثر وعده های دولت در حوزه مسائل اقتصادی و راهبردی کشور متبلور شده است. وضعیتی که شاید به دلیل ظرفیت اندک دولت یا عدم هماهنگی تصمیم گیران در کابینه ایجاد شده و در سال های آینده بهبود خواهد یافت.

کنترل فوران عروق کرونر

یکی از زمینه‌های مهمی که دولت روی آن مانور زیادی می‌دهد، موفقیت‌هایی است که دولت در مهار همه‌گیری کرونا به دست آورده است. به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، نتایج یک نظرسنجی ملی نشان داد که 73 درصد از مردم عملکرد دولت سیزدهم را در مقابله با کرونا موفق ارزیابی کردند. تلاش هایی که در نهایت باعث شد در اواخر سال 1400 و اوایل سال 1401 میزان مرگ و میر ناشی از کرونا به کمترین حد خود برسد و آرام آرام ایرانی ها نیز روزهای بدون مرگ و میر ناشی از کرونا را تجربه کنند. اگرچه با آغاز تیرماه و افزایش سویه پنجم کرونا این روند تغییر کرد و همچنین آمار مبتلایان و فوتی ها افزایش یافت، اما در مجموع می توان ارزیابی مثبتی از فعالیت های دولت در زمینه مهار کرونا داشت. این در حالی است که بر اساس اظهارات برخی از مسئولان دولت روحانی، برنامه‌ریزی‌ها، خرید واکسن، پیمان‌کاری و… برای مقابله با کرونا در دولت روحانی انجام شد و دولت رئیس‌جمهور همان مدلی را که در دولت قبل طراحی شده بود، ادامه داد. دستاورد روند کلی مقابله با کرونا را چه باید به دولت روحانی نسبت داد و چه دولت ریاست جمهوری، ایران توانسته واکسن های خود را وارد کند و بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به این بخش را پشت سر بگذارد.

برجام، تعهدات زیست محیطی و فرهنگی

احیای برجام نیز نیازمند یک دولت قوی است.» این جملات به نقل از اظهارات سید ابراهیم رئیسی در جریان انتخابات در خصوص برجام است. رئیسی اما در برنامه های رادیویی خود وعده داد که «بدون گره زدن به برجام» معیشت مردم را بهبود می بخشد و به سرعت زمینه را برای لغو تحریم ها فراهم می کند. این در حالی است که ترکیب تیم مذاکره کننده ایران به درستی با وعده های داده شده همسو نشد. حضور علی باقری کنی به عنوان فردی که سال ها مذاکرات را در تیم مذاکره کننده سید جلیلی به عنوان قائم مقام سید عباس عراقچی دنبال می کرد، دیدگاه های متفاوتی را نسبت به چشم انداز قبل از برجام ایجاد کرد. در ادامه زیاده‌روی‌های مستمر طرف غربی، مذاکرات مربوط به برجام با گذشت یک سال از تشکیل دولت، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده و در آینده مشخص خواهد شد. در حوزه فعالیت‌های زیست‌محیطی، مشکلاتی مانند خشکی دریاچه ارومیه، مشکلات زاینده‌رود، خشک شدن تالاب‌ها و … به وجود آمده است که نیاز به برنامه‌ریزی عاجل در این حوزه را یادآور می‌شود. .

دیدگاهتان را بنویسید