هنگام مصرف آنتی بیوتیک چه غذاهایی بخوریم؟

هنگام مصرف آنتی بیوتیک چه غذاهایی بخوریم؟

سلامت نیوز نوشت: محققان می گویند خوردن غذاهای مناسب و مناسب در حین مصرف آنتی بیوتیک به افزایش فواید این دارو کمک می کند.

آنتی بیوتیک ها برای مبارزه با عفونت های باکتریایی در بدن تجویز می شوند. اما مصرف آنها به همراه غذاها و مواد تشکیل دهنده مناسب به کاهش عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها و مدیریت بهتر بیماری کمک می کند. حتی خوردن غذای نامناسب نیز می تواند اثر دارو را بدتر کند. در زیر لیستی از غذاهای مفید هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها آورده شده است.

استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها می تواند باعث اختلال در میکروبیوم روده شود که می تواند منجر به اسهال شود. گنجاندن پروبیوتیک ها در رژیم غذایی می تواند به حفظ تعادل باکتری های روده و افزایش تولید باکتری های خوب کمک کند. همچنین به بدن کمک می کند تا پس از حمله باکتریایی بهبود یابد و سیستم ایمنی بدن را برای محافظت در برابر بیماری ها بهبود می بخشد.

هنگام مصرف آنتی بیوتیک چه غذاهایی بخوریم؟
غذاهای غنی از ویتامین K

معمولاً کمبود ویتامین K نادر است زیرا روده ها خود این ویتامین را تولید می کنند. مصرف آنتی بیوتیک ها با تغییر محیط روده منجر به کمبود ویتامین K می شود. کمبود این ویتامین همچنین می تواند منجر به خونریزی داخلی شود، زیرا ویتامین K برای انعقاد خون مورد نیاز است. بنابراین مصرف غذاهای غنی از ویتامین K در حین مصرف آنتی بیوتیک به حفظ غلظت خون کمک می کند. غذاهای غنی از ویتامین K شامل سبزیجات با برگ سبز تیره مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و کاهو، روغن های گیاهی، انجیر، گوشت، پنیر و سویا هستند.

رژیم غذایی متعادل

در حالی که آنتی بیوتیک ها سعی در مقابله با تهاجم باکتری ها دارند، می توانند باعث عفونت قارچی نیز شوند زیرا با تغییر محیط میکروبیوم روده منجر به ناراحتی گوارشی می شوند. حتی در زنان نیز می توانند منجر به عفونت واژن شوند. آنها همچنین میزان ویتامین B را در بدن کاهش می دهند. بنابراین، یک رژیم غذایی سالم و متعادل با میوه ها و سبزیجات فراوان می تواند به بدن کمک کند تا با عوارض جانبی داروها مقابله کند.

با این حال، هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها، باید از برخی مواد غذایی اجتناب کنید:

– غذاهای فرآوری شده، سس کچاپ، مرکبات مانند لیمو و پرتقال و توت فرنگی زیرا در جذب آنتی بیوتیک در خون اختلال ایجاد می کنند.

– علاوه بر پروبیوتیک ها یا ماست، از مصرف سایر لبنیات نیز خودداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید