هواشناسی: بارندگی‌های اخیر تنها 4.5 درصد کمبود باران را جبران کرده است / بارندگی اکنون 24 درصد کمتر از حد نرمال است.

هواشناسی: بارندگی‌های اخیر تنها 4.5 درصد کمبود باران را جبران کرده است / بارندگی اکنون 24 درصد کمتر از حد نرمال است.

روز nو: احد تسبی، رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی با بیان اینکه بارندگی های اخیر کمبود بارندگی 4.5 درصدی را جبران کرده است، گفت: برخلاف میزان و خسارت وارده، این بارندگی ها جبران کننده نیست. کمبود بارندگی داریم و همچنان در وضعیت خشکسالی متوسط ​​تا شدید هستیم. جلسه فوق العاده ای داریم.

احد تصفیعی در پاسخ به این سوال که آیا بارندگی های اخیر کمبود بارندگی در سال آبی جاری را جبران کرده است یا خیر؟ وی بیان کرد: پیش از بارندگی های چند روز گذشته میزان کم بارندگی 28.5 درصد کمتر از حد نرمال بود. پس از این بارندگی های شدید، کسری بارندگی از 28.5 درصد به 24 درصد کاهش یافت، یعنی تنها 4.5 درصد کسری بارندگی جبران شد.

وی تاکید کرد: با وجود بارندگی های اخیر همچنان در شرایط کم بارندگی و خشکسالی متوسط ​​تا بسیار شدید و شدید هستیم.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران اقلیم و خشکسالی کشور با ذکر مثالی تصریح کرد: در برخی استان ها مانند کرمانشاه، ایلام، کردستان، لرستان و بیشتر نقاط خوزستان بارندگی ثبت نشده و خشکسالی شدیدی در این استان ها حاکم است. در تهران بارندگی 34 درصد کمتر از حد نرمال بوده و بیش از یک سوم بارندگی نرمال نداشته است. وضعیت سدها نیز اصلاً خوب نیست و تا 25 درصد سدها آب دارند. این اصلا وضعیت خوبی نیست.

وی افزود: این بارندگی ها بر خلاف ایجاد خسارات جانی و مالی، تغییر چندانی در شرایط بارندگی کشور ایجاد نمی کند و همچنان بسیاری از مناطق جزو مناطق کم بارش بوده و بسیار کمتر از حد نرمال هستند.

تکلیف در پاسخ به سوال ایسنا چه مناطقی بیش از حد نرمال بارندگی داشته اند؟ وی گفت: در فصل تابستان معمولاً در جنوب شرق و شمال کشور بارندگی وجود دارد اما این بارندگی در جنوب شرق بیش از نرمال و در شمال کمتر از نرمال است.

وی در خصوص وضعیت دما و بارش در هفته آینده گفت: در این مدت دمای هوا افزایش می یابد و بارش ها متوقف می شود، تنها در عرض های جنوبی به صورت رگبار و رعد و برق خود را نشان می دهد.

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران آب و هوا و خشکسالی درباره پیش بینی وضعیت جوی تا پایان مرداد ماه گفت: روز شنبه (24 مردادماه) موجی از شمال کشور می گذرد و سواحل شمال و آذربایجان را تحت تاثیر قرار می دهد. . این موج در شب شنبه و دوشنبه (15 تا 27 مردادماه) شمال غرب کشور و ارتفاعات البرز را به صورت رگبار و رعد و برق پراکنده به همراه دارد. این بارش ها بسیار اندک و نه چندان شدید بوده و تنها در برخی مناطق مانند ارتفاعات البرز، شمال کشور و آذربایجان پیش بینی می شود.

وی افزود: در هفته آینده در سواحل جنوبی کشور، شمال خلیج فارس و نوار شمالی کشور بارش خفیف پیش بینی می شود و بقیه نقاط بدون بارندگی و سپس حتی شمال کشور ادامه خواهد داشت. سواحل کشور شاهد بارش کمتری خواهد بود.

وی در پایان این تکلیف تصریح کرد: به طور کلی بارش ها جزئی است و تا پایان مرداد ماه بارش ها کاهش و دما افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید