هیئت های عزاداری باید الگوی رعایت دستورالعمل های بهداشتی باشند/ حداکثر زمان برگزاری مراسم در مناطق تحت پوشش 90 دقیقه است.


ساعت: 11:36
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887578

سحابی بیان کرد: تاکید می شود مراسم در فضاهای باز و بدون سقف برگزار شود و افراد از ماسک استفاده کنند و مدت زمان برگزاری مراسم در مکان های دارای سقف کمتر از 90 دقیقه باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سعید سحابی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان درباره آخرین وضعیت کرونا در استان کرمان گفت: همانطور که می بینیم استان کرمان به طور کامل درگیر موج هفتم بیماری کرونا و این موج است. برای شادی با موج قبلی مقایسه می شود.قبلی ها حجم و اندازه کمتری دارند.

وی تصریح کرد: اما این سویه جدید منجر به این شده است که در حال حاضر 13 شهر در استان کرمان در وضعیت قرمز و 6 شهر در وضعیت نارنجی قرار دارند و بقیه نقاط کشور نسبت به ما با دو هفته تاخیر موج را آغاز کردند. در سایر استان ها حادتر است و هر هفته بر تعداد شهرهای قرمز رنگ افزوده می شود و به نظر می رسد وضعیت استان کرمان به ثبات نسبی رسیده و طی یک تا دو هفته روند بیماری کاهش یابد.

وی با بیان اینکه در هفته گذشته 776 بیمار جدید کرونا و متأسفانه 27 مورد فوتی داشتیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم این روند را با موج های قبلی مقایسه کنیم، حداکثر بستری شدن در بیمارستان ها تا 1180 مورد و فوتی ها تا 186 مورد در هفته است. پاها رسید، اما در این موج من بیش از آن مقدار پا نخواهم داشت.

وی تصریح کرد: دو دلیل وجود دارد که در این موج مرگ و میر بیشتری نداریم، اولین مشکل این است که سویه ای که با آن سر و کار داریم، شاخه ای از بیماری امیکرون به نام BE5 است که از میزان پرخاشگری و کشندگی کمتری برخوردار است. و دومین و مهمترین دلیل این است که درصد زیادی از افراد واکسینه شده و مصونیت دارند و این مصونیت به آنها کمک می کند در صورت ابتلا به انواع خفیف تری از بیماری مبتلا شوند.

وی بیان کرد: در اکثر موارد افرادی که واکسن دریافت نکرده اند یا حداکثر دو بار تزریق شده اند و دوره را کامل نکرده اند به این بیماری مبتلا می شوند اما برعکس کسانی که دوره خود را کامل کرده اند بسیار کمتر و حتی بیشتر مبتلا می شوند. اگر مبتلا شوند، اشکال کشنده پیدا می کنند و این به وضوح از اسناد و آمار مشهود است.

وی تصریح کرد: اما به دلیل این مشکلات استقبال مردم از دور چهارم ضعیف شده است، به هر حال خستگی و بی تفاوتی نسبت به بیماری و ترس کاهش یافته است و شاید این سویه مرگ و میر کمتری در برخی افراد داشته باشد. زیرا سرماخوردگی حساسیت و انگیزه لازم را برای واکسینه شدن در افراد ایجاد نمی کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: در حال حاضر حدود 5000 تزریق واکسن دور چهارم در استان کرمان داشته ایم که نسبت به دوره های قبل بسیار کمتر بوده و افراد باید این دوز تزریقی را تکمیل کنند.

وی با اشاره به اینکه در ایام سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) هستیم و عزاداری از هیئت های استان آغاز شده است، افزود: انتظار ما این است که با حضور عزاداران حسینی در تقیه و حسینیه هیئت ها اقدام کنند. نه تنها در مورد مسائل بهداشتی بحث کنید، بلکه الگویی برای سایر افراد جامعه برای پیروی از روش های بهداشت نامه باشید.

سحابی تاکید کرد: 50 هزار ماسک اهدایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی قرار گرفت تا در بین هیئت های عزاداری توزیع شود تا عزاداران حسینی هم اکنون نیز با خیال راحت مراسم خود را پشت سر بگذارند که پس از گذشت دو سال و قوانین سختگیرانه برای کرونا، این مراسم برگزار می شود. حضوری برگزار می شود، همه مردم باید سعی کنند مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا آسیبی به افراد جامعه وارد نشود.

وی در پایان با بیان اینکه عزاداران باید در این ایام چند نکته را رعایت کنند، گفت: ابتدا توجه داشته باشند که شرکت کنندگان در مراسم واکسیناسیون خود را به پایان رسانده اند و اگر واقعا علائم سرماخوردگی و تب دارند از انجام این کار خودداری کنند. حضور در مراسم و تاکید شده است که مردم در مراسمات از ماسک استفاده کنند و مراسم عزاداری در فضاهای باز و بدون سقف و در مکان‌های دارای سقف باید کمتر از 90 دقیقه باشد تا خطر ابتلا کاهش یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید