واردات حباب قیمت خودروهای داخلی و خارجی را شکست / واردات اقتصادی خودرو; بهترین گزینه برای شرایط فعلی بازار خودرو


ساعت: 10:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۸
کد خبر: 1839039

یک کارشناس خودرو در گفت و گو با دانا گفت:

یک کارشناس خودرو با اشاره به اینکه قیمت خودرو به شرایط اقتصادی داخلی و تجارت جهانی بستگی دارد، گفت: در شرایط کنونی بهترین گزینه واردات خودروهای کم مصرف است تا با جبران کمبود عرضه و ایجاد شرایط رقابتی تولید، بازار را متعادل کند. “بودن.


به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اولین اقدامات برای اجرای واردات خودرو توسط وزارت صمت انجام شده است اما اگر خودروهای اقتصادی با تعرفه واردات قبلی وارد کشور شوند در نهایت به قیمتی می رسند که دیگر صرفه اقتصادی برای مصرف عمومی نخواهد داشت.


ضوابط واردات خودرو هنوز نهایی نشده و مهلت دقیق آن اعلام نشده است، اما بررسی ها نشان می دهد اصلاح نظام تعرفه ای برای تسهیل واردات خودرو در دستور کار دولت و وزارت صمت قرار دارد و در حالی پیگیری می شود که خودروهای تولیدکننده داخلی در حال پیگیری هستند. به کاهش تعرفه ها اعتراض کرده اند و خودروسازان می گویند این با تعرفه های سال های اخیر همخوانی ندارد و قطعه سازان می گویند تعرفه واردات باید به همین میزان کاهش یابد.


همه این اخبار در حالی محقق می شود که هیات وزیران به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییراتی را در تعرفه 440 قلم کالا اعم از خودرو و قطعات در نظر گرفته است. بر این اساس، اخبار اولیه حاکی از آن است که می‌توان حدس زد که سود بازرگانی حاصل از واردات این اقلام به شرح زیر محاسبه شود.


(کاهش 41 درصد سود واردات خودرو از 1000 به دو هزار مترمکعب به 28 درصد و کاهش سود بازرگانی خودروهای زیر هزار مترمکعب به 1 درصد).


بنابراین با توجه به مالیات چهار درصدی واردات، خودروهایی با این تعرفه ها می توانند وارد کشور شوند:


خودروهای با حجم موتور 1000 تا دو هزار مترمکعب با نرخ 32% 28% سود بازرگانی به اضافه چهار درصد ورودیه


خودروهای زیر هزار سیسی با تعرفه پنج درصد (یک درصد سود بازرگانی به اضافه چهار درصد ورودیه)


البته باید در نظر داشت که با توجه به تغییر قیمت ارز مرجع در گمرک از 4200 به 23000 تن، تعرفه واردات خودرو بر مبنای 23 هزار تن محاسبه می شود.


بابک صدرای کارشناس خودرو در گفت و گو با خبرنگار راه دانا; وی در خصوص تاثیر واردات خودرو بر قیمت آن، گفت: قیمت خودرو به دو عامل بستگی دارد. اول وضعیت اقتصادی جامعه و دوم اینکه به شرایط کلان اقتصادی و شرایط اقتصادی جهان بستگی دارد.


وی افزود: در قیمت خودروهای داخلی، شرایط اقتصادی و افزایش قیمت کالاها و در قیمت خودروهای خارجی، تغییر قیمت دلار، جنگ کنونی روسیه و اوکراین و بیماری عروق کرونر قلب که تاثیرگذار است. کمبود تراشه های الکترونیکی برای خودروها.


صدرای با اشاره به وضعیت اقتصادی کنونی کشور، واردات خودروهای اقتصادی را توصیه کرد و ادامه داد: در شرایط اقتصادی کنونی که در حال تغییر است، واردات خودروهای لوکس اشتباه است و برای واردات فاز اول، خودروهای بین 10 بهتر است. و 20 هزار دلار برای پوشش کمبود عرضه با استفاده از این خودروها در سیستم حمل و نقل عمومی و تسهیل قیمت ها در دستور کار دولت قرار دارد..


وی درباره موضوع واردات خودروهای کم مصرف و ایجاد رقابت بین خودروسازان گفت: واردات خودرو می تواند در تولید خودروهای مقرون به صرفه بین بخش های تولیدی رقابت ایجاد کند و حباب قیمت خودروهای داخلی و خارجی را بشکند..


انتهای پیام//

دیدگاهتان را بنویسید