واردات خودرو در کما است؟

واردات خودرو در کما است؟

روز جدید : تاخیر در تصویب و ابلاغ آیین نامه واردات به این شایعه که واردات خودروهای خارجی در کما هستند دامن زده است. حدود دو ماه از پایان ممنوعیت واردات چهار ساله می گذرد و در حالی که قرار بود تا پایان خرداد ماه واردات محصولات خارجی مشخص شود، هنوز خبری از مقررات نیست. برخی شواهد حاکی از آن است که دولت به دنبال اعمال محدودیت های بیشتری بر مقررات واردات است. در عین حال برخی منابع آگاه مدعی هستند که با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور، ابلاغ این آیین نامه فعلا در کما است.

تاخیر در تصویب و ابلاغ ضوابط واردات خودرو به شایعات کما خودروهای خارجی دامن زده است. حدود دو ماه از پایان ممنوعیت چهار ساله واردات خودرو می گذرد و در حالی که قرار بود تا پایان خرداد ماه واردات محصولات خارجی مشخص شود، هنوز از مقررات منتهی به بازار و مشتری خبری نیست. عدم قطعیت.

در این زمینه اگرچه مسئولان صنعتی کشور همچنان قول صدور این آیین نامه را در آینده نزدیک می دهند، اما مشخص است که هنوز هیچ نماینده رسمی زمان دقیقی را برای تعیین تکلیف آیین نامه واردات اعلام نکرده و تا پایان این آیین نامه ابلاغ خواهد شد. تابستان، زمستان یا آخر امسال یا 1402. معلوم نیست می شود یا نه. در همین راستا دیروز شایعات زیادی مبنی بر به کما رفتن این آیین نامه و اینکه علیرغم وعده ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و رضا فاطمی امین وزیر صلح مبنی بر از سرگیری واردات خودرو، هنوز دولت به این موضوع نرسیده بود. نتیجه گیری نحوه بازگشایی واردات خودرو و بعد از سه سال سال تعلیق نرسیده است. رئیس جمهور در ابتدای اسفندماه سال گذشته در سفر به ایران خودرو دستور آماده سازی آزادسازی ورود خودرو به کشور را صادر کرد و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز تهیه مقررات واردات را آغاز کرد.

از سوی دیگر مجلس با ابلاغ قانون سازمان صنعت خودرو، دولت را موظف کرد تا هر چه سریعتر مقررات واردات را تهیه کند. با توجه به دستور رئیس جمهور و همچنین قانون استقرار مجلس از یک سو و انقضای مصوبه ممنوعیت ورود خودرو به کشور در 10 اردیبهشت ماه سال جاری، از سوی دیگر انتظار می رفت که مقررات واردات در بهار تدوین و ابلاغ خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد، این احتمال وجود دارد که خودروهای جدید از اواخر شهریور امسال وارد بازار شوند. به اواسط تیرماه رسیده ایم اما هنوز از مقررات واردات خودرو خبری نیست و علیرغم وعده های سیاسیون و مسئولان زمان مشخصی برای ابلاغ آیین نامه تعیین نشده است. با این حال دو سناریو برای آینده واردات خودرو به کشور در نظر دارند. سناریوی اول این سوال را مطرح می‌کند که برخی افراد برای افزایش سقف واردات بیشتر می‌شوند و در سناریوی دوم ادعا می‌شود که واردات خودرو به دلیل شرایط پیش‌بینی نشده به کما رفته است.

در توقف سه ساله واردات خودرو به کشور، صنعت خودروسازی کشور با انحصار بیشتر اقدام به ساخت و عرضه خودرو به کشور کرد. اگر در گذشته واردات و حتی بخش خصوصی سهمی از بازار خودرو در کشور داشت، اما با توقف واردات و کاهش تولید بخش خصوصی طی سه سال تحریم، دو شرکت ایران خودرو و سایپا، رهبران بازار خودرو در کشور شدند. این انحصار ظاهراً برای بسیاری از مسئولان دولتی و غیردولتی جذابیت دارد زیرا همزمان با پایان یافتن مدت زمان توقف واردات خودرو و دستور رئیس جمهور مبنی بر آزادسازی واردات، تحرکات زیادی برای توقف یا گشایش واردات با محدودیت های فراوان صورت گرفته است. در این زمینه، یک کارشناس خودرو گفت: تاخیر در ابلاغ مقررات می تواند از سوی برخی به معامله ای برای ایجاد محدودیت در واردات تعبیر شود.

وی تصریح می‌کند که دست‌هایی پشت پرده به دنبال امتیازدهی و همچنین محدود کردن واردات برای حمایت از تولید داخلی هستند که منجر به تأخیر در ابلاغ این مقررات شده است. آنچه در شعارها و وعده های سیاستمداران خودرو مشخص است، یکی از اهداف واردات، رقابت پذیری بازار خودرو است. این بدان معناست که واردات می تواند صنعت خودروسازی کشورمان را مجبور به ارتقای کیفیت و خدمات کند. این شعار سال هاست که به دلیل سایه انحصار محقق نمی شود چرا که سیاستمدار خودرویی با وضع مقررات و دستورالعمل های فراوان مانع از این رقابت شده است. حالا ماشین رانت کشور دوباره روشن شده تا مقررات واردات را به شکلی غیرعادی اعلام کند. مقرراتی که در ظاهر پاسخگوی نیاز مشتریان خودرو است، اما در عمل به نفع کمی است. در این میان عده ای می خواهند نشان دهند که بازگشایی واردات خودرو بی نتیجه است.

اما به سراغ سناریوی دوم می رویم که مدعی است واردات خودرو به دلایلی پیش بینی نشده به کما رفته است. اگرچه نتیجه برجام در دولت سیزدهم تا حد زیادی غیرقابل پیش‌بینی است، اما در پایان سال گذشته بر اساس مذاکرات برجام، امیدهای زیادی برای نتیجه موفقیت‌آمیز این مذاکرات وجود داشت. در همین راستا پیش بینی می شود با رفع نهایی تحریم ها راه برای واردات خودروهای خارجی به کشور باز شود چرا که منابع ارزی خوبی نیز وجود دارد. اما امسال ورق برگشت و مذاکرات به حالت تعلیق درآمد. به همین دلیل به نظر می رسد با وجود دستور رئیس جمهور مبنی بر از سرگیری واردات خودرو و قانون ساماندهی صنعت خودرو، دولت برای تدوین مقررات دست و پنجه نرم می کند.

در همین حال، گفته می‌شود که برخی از حامیان سرسخت خودروسازان کشور، دولت را متقاعد کرده‌اند که در آب عجله نکند و در تدوین مقررات واردات محتاطانه عمل کند. مشکل اصلی نیز مشخص است: تامین ارز برای واردات خودرو. بر این اساس، با بی نتیجه ماندن مذاکرات دوحه و غیرقابل پیش بینی بودن مجدد مذاکرات سازنده، دولت به وضوح قصدی برای از سرگیری واردات در آینده نزدیک ندارد و در این زمینه تدابیری اتخاذ کرده است. بنابراین برخی می گویند واردات در حال حاضر به کما رفته است و دولت بدون رعایت احتیاط و در نظر گرفتن جنبه هایی که بعداً چالش برانگیز خواهد شد، قصد تدوین مقررات را ندارد.

محدودیت واردات

ایجاد هرگونه محدودیت برای واردات خودرو باعث ایجاد رانت در این تجارت شده و ممکن است آزادسازی واردات را نیز بی اثر کند. در این زمینه برخی اخبار به ویژه از سوی نمایندگان مجلس به ایجاد محدودیت در بازار خودرو با کلیدواژه واردات محصولات اقتصادی اشاره می کند. برخی نمایندگان مجلس به نقل از نمایندگان صنعت کشور گفتند که وزارت ایمنی سقف قیمت و محدودیت حجم موتور برای واردات خودرو تعیین کرده است. هرچند وزیر امنیت در نشست خبری خود محدودیت قیمت را تکذیب کرد، اما برخی از نمایندگان اذعان داشتند که وزارت امنیت شرایطی را برای محدود کردن واردات خودرو در نظر گرفته است. در همین راستا اخیراً اعلام شد که وزارت دفاع برای ورود خودروهایی با سقف قیمتی 7 تا 17 هزار دلاری برنامه ریزی کرده است، این در شرایطی است که آخرین اظهار نظر درباره تعیین سقف دلار مربوط به نماینده مرودشت که تاکید کرد دولت بین 20 تا 25 هزار دلار سقف تعیین می کند.

در سال های گذشته که واردات خودرو آزاد بود، معمولا خودروهایی با میانگین قیمت 20 تا 22 هزار دلار وارد کشور می شد، خودروهایی که در شرایط فعلی و به دلیل نرخ ارز و توقف واردات، عنوان خودروهای مجلل. اکنون تاکید دولت در فصل جدید واردات خودرو در کشور بر اقتصاد و خودروهای ارزان قیمت است. محصولاتی که به گفته رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت برای همه شهروندان قابل استفاده است نه قشر خاصی از مردم. اما ظاهرا محدودیت ها تنها محدود به محدود کردن قیمت ها و حجم موتور نیست، چرا که برخی شایعات حاکی از آن است که ممکن است شرط «واردات برای صادرات» در دستور کار دولت برای تامین ارز برای واردات قرار گیرد.

این شرط در ماده 4 اصلاحیه طرح سازمان صنعت خودرو مورد تاکید قرار گرفت. این در حالی است که مجلس با حذف این ماده تنها دولت را موظف به تنظیم مقررات واردات خودرو کرد. زمانی که خبر این وضعیت در رسانه ها منتشر شد، بسیاری از کارشناسان به ناکارآمدی آن پی بردند، چرا که زنجیره خودروسازی کشور با وضعیت فعلی تولید نمی تواند صادرات داشته باشد. اما به نظر می رسد دولت ممکن است بار دیگر این شرط را برای تامین ارز وارداتی در دستور کار قرار دهد.

انتقال فناوری از طریق واردات

اما محدودیت دیگری که گفته می شود می تواند در این آیین نامه گنجانده شود، شرط انتقال فناوری از طریق واردات است. البته این شرط تنها مربوط به مسئولان صنعتی دولت سیزدهم نیست، زیرا این شرط برای واردات خودرو در دولت یازدهم نیز فراهم شده بود. اما با توجه به عملی نبودن شرط مذکور در شرایط تحریم نیز صنعت گران از آن منصرف شدند. اما به نظر می رسد دولت سیزدهم می خواهد این موضوع را محک بزند و ناکارآمدی آن را تایید کند. اما انتقال فناوری از مسیر واردات بارها از سوی مسئولان صنعت و سیاستمداران خودروسازی کشور شنیده شده است و این بدان معناست که هر واردکننده ای حتی در شرایط تحریم نیز باید تعهدی برای تولید داشته باشد. یعنی دولت در ازای راه اندازی خط تولید همان خودرو به متقاضیان مجوز واردات می دهد. اگرچه در دوره توقف واردات، بسیاری از واردکنندگان سابق خطوط تولید ایجاد کردند، اما به دلیل تحریم، خطوط تولید این شرکت ها عمدتاً به محصولات چینی اختصاص دارد. در این زمینه به نظر می رسد وزارت صمت راه درستی را انتخاب نکرده است چرا که یک شرکت خودروسازی اگر به تیراژ قابل قبولی نرسد، یک کار مونتاژی بیهوده و زیان آور خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید