واردات خودرو محرمانه شد!

واردات خودرو محرمانه شد!

گروه اقتصادی: انسداد 50 هزار میلیارد تومانی خودروهای وارداتی که هنوز وجود خارجی ندارند. این جدیدترین طرح این وزارتخانه برای سرمایه مشتریانی است که سال ها در انتظار خرید خودروی خارجی هستند.به گزارش تجارت نیوز، اتفاقاتی که با انتقادات زیادی همراه است و احتمالا بخش خصوصی سرمایه لازم را تامین کرده است. چنین ترفندی متهم به کلاهبرداری خواهد شد.

مسئولان وزارت محرمانگی برای فرار از مسئولیت، موضوع واردات خودرو را در زمره پرونده های محرمانه قرار دادند و بار دیگر تحریم را به بهانه ای برای توجیه اقدامات خود تبدیل کردند. آنها می گویند به دلیل تحریم ها بهتر است فعلا جزئیات واردات خودرو منتشر نشود.پنجشنبه هفته گذشته وزارت حراست در همین زمینه با حضور مهدی زیغمی، قائم مقام جلسه ای برگزار کرد. سازمان توسعه تجارت و برخی رسانه ها البته فقط چند رسانه. آنها به صورت گزینشی حضور یافتند و از ورود خبرنگاران رسانه های منتقد به کار وزارت جلوگیری شد.

در نهایت خبری از این جلسه به بیرون درز نکرد، بنابراین افراد و خریداران برای وزارت حریم خصوصی ناشناخته مانده اند. گویی این وزارتخانه قصد دارد از رسانه ها به عنوان ابزار روابط عمومی استفاده کند تا فقط اخباری که دوست دارند و محرمانه نمی دانند به گوش مردم برسد.

پیش فروش بیهوده!

اگرچه واردات خودرو ظاهرا به مرحله نهایی خود رسیده است، اما همچنان انتقادات جدی شنیده می شود. به عنوان مثال پیش فروش خودروهای وارداتی در حالی آغاز شده که هنوز خودرویی وارد کشور نشده است.

البته این تنها نکته ای نیست که در رابطه با پیش فروش خودروهای وارداتی به چشم می خورد. متقاضیانی که قصد خرید خودرو را دارند برای شرکت در این طرح پیش فروش باید مبلغ 500 میلیون تومان در حساب خود مسدود کنند. نکته جالب در مورد واریز 500 میلیون تومانی به حساب نیابتی این است که هنوز تعداد، مدل و حتی قیمت خودروهای وارداتی مشخص نیست. در واقع مردم برای خرید خودرویی که حتی ورود آن به کشور تایید نشده است باید در این طرح شرکت کنند.

اکنون سازمان جنایی وارد بحث پیش فروش خودروهای وارداتی شده و معتقد است این روش فروش دارای اشکال قانونی است. سید احد یوزباشی، مدیر حقوقی سازمان امور جنایی کشور در گفت و گوی خبری گفت: قرارداد خرید خودروهای وارداتی مشکل حقوقی دارد، ابتدا باید قیمت نهایی خودروهای وارداتی از قبل مشخص شود و اینکه چه میزان است. نوع خودرو باید شناخته شود و با چه کیفیتی به مردم فروخته شود و آنها را برای شرکت در این طرح پیش فروش خودروهای وارداتی بفرستند.

امید کلیباف سخنگوی وزارت حریم خصوصی در این خصوص توضیح داد: با توجه به الزامات تحریم ها امکان ارائه همه اطلاعات به صورت شفاف وجود ندارد. اما داوطلبان باید مطمئن باشند که تمامی اطلاعات در زمان ثبت نام اصلی در اختیار آنها قرار خواهد گرفت. ضمناً تحویل دو مدل خودروی چانگان قبلاً قطعی شده است.

پیش فروش خودروهایی که موجود نیستند!

حال سوال اینجاست که آیا واردات خودروهایی که هنوز وارد کشور نشده اند درست است؟
اگرچه در این مدت واردات خودرو زیر نظر وزارت امنیت انجام می شود، اما هنوز قطعیتی در خصوص ورود همه خودروها وجود ندارد و همچنان احتمال لغو واردات به دلیل مشکلات ارزی، تحریم ها و … وجود دارد. . قوی برای فروش وارد کشور نشده اند، این نشان می دهد که موضوع تامین ارز همچنان مانع بزرگی برای واردات خودروهای خارجی به کشور است. این خودروها را خریداری و وارد کنید.

آیا تجربه سال 97 تکرار می شود؟

کارشناسان بارها اعلام کرده اند که پیش فروش این خودروها با شرط جدید که باید 500 میلیون تومان برای حضور در این طرح مسدود شود، بسیار اشتباه است و ممکن است تجربه تلخ سال 97 برای مردم و کارکنان تکرار شود.

اما در سال 97 و مشکلات واردات خودرو به کشور چه گذشت؟

شرکت های واردکننده خودرو در سال ۱۳۹۶ اقدام به پیش فروش خودروهای وارداتی خود کردند. اما در تصمیمی ناگهانی دولت ممنوعیت واردات خودرو به کشور را اعلام کرد و خریداران خودروهای وارداتی در واقع یک شبه ضرر زیادی کردند. البته لازم به ذکر است که پرونده سال 97 هنوز به پایان نرسیده و عده ای همچنان در زندان به سر می برند، از این رو انتظار می رود وزارت امنیت در این زمینه با شفافیت بیشتری عمل کرده و ابهامات موجود را برطرف کند. بدیهی ترین حق مشتریان این است که بدانند چه محصولی را و چه زمانی خریداری خواهند کرد. حقی که دولت تاکنون آن را زیر پا گذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید