واریز مابقی دستمزد جبرانی این ماه مستمری بگیران

واریز مابقی دستمزد جبرانی این ماه مستمری بگیران
دبیر اجرایی خانه کار قزوین از وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواست تا زمان اجرای 25 درصد باقیمانده همسان سازی حقوق مستمری بگیران کارگری را مشخص کنند و بیان کرد: چرا مستمری بگیران کارگری باید تعیین کنند. درخواست وصول تک تک مطالبات خود را مطرح کرد و افزود: در حالی که مستمری بگیران از دو سال پیش تاکنون منتظر پرداخت 25 درصد باقیمانده معادل سازی دستمزد مستمری بگیران خود هستند که از ابتدای هر سال برای جبران خسارت اعمال می شود. تورم و گرانی از ابتدای سال باید پرداخت شود، گفت: به همین دلیل است که ما مستمری بگیران منتظر اجرای قانون هستیم تا پاسخگوی مستمری بگیران باشیم تا بقیه تناسب خود را تعقیب کنند. درخواست آنها این است که زمان دقیق اجرای بقیه اقتباس را مشخص کنند.

یکسان سازی حقوق بازنشستگان

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با تشکر از دولت برای اجرای بودجه کل سال 1401 گفت: کمیسیون برنامه و بودجه باید سه گزارش به مجلس ارائه کند. یکی انتقال دارایی های مالی است که امروز مطرح شد. از دیگر موارد می توان به انتقال دارایی های سرمایه ای و درآمدهای دولت به ویژه مالیات و عوارض اشاره کرد.

وی در خصوص گزارش دارایی های مالی گفت: در سال 1401 دولت 176 اقدام برای تسلیم دارایی های مالی داشته است. از این تعداد 103 سهم مربوط به اوراق و مابقی مربوط به واگذاری شرکت های دولتی است. علاوه بر تبصره 2 که به بررسی 130 تلاش برای تهاتر بدهی های دولت می پردازد.

در سال 1402 تعداد 176 واگذاری به 294 واگذاری در سال جاری افزایش یافته است. در کمیته تلفیق باید بتوانیم بودجه 1402 را به بودجه قابل قبول تری تبدیل کنیم. اگرچه کسری‌های دولت از این طریق جبران می‌شود، اما فروش اوراق و شرکت‌ها وام محسوب می‌شود و باید به بودجه به عنوان منبع درآمد واقعی نگاه کنیم.

حاجی بابایی ادامه داد: در تبصره 2 به 130 اقدام برای فروش سهام شرکت ها نگاه کردیم. وزیر اقتصاد گفت: این لحظه مثبت است و 119 تلاش از این رقم محقق شده است. یعنی بیش از 100 درصد در 10 ماه محقق شد. سوال اینجاست که چرا با وجود 14 تلاش برای یکسان سازی حقوق بازنشستگان این هزینه ها محقق نشده است؟ از این رقم 9 همات متعلق به مستمری بگیران کشوری و مابقی متعلق به لشگری است.

وی با بیان اینکه در رابطه با مسائل عشایری و روستایی 6 تلاش منابعی انجام شده است که باید اجرایی شود، گفت: باید بتوانیم این موارد را به مردم گزارش کنیم. گزارش کمیته برنامه و بودجه در اختیار همه نمایندگان مردم خواهد بود. اکثر مصوبات مجلس توسط دولت پیگیری و اجرا شد اما متاسفانه برخی موارد اجرایی نشد.

مجلس موضوع سهام را تصویب کرده اما هنوز اجرایی نشده است. در مورد 20 شرکتی که طبق اصل 44 قرار بود واگذار شوند، تنها یک شرکت آن هم هلدینگ خلیج فارس (با 12 درصد سهم دولت) واگذار می کنیم. این شرکت در واقع سکه بهار آزادی است که توانستیم این سهم را با 142 همات بفروشیم. دولت محترم باید قوانین را به خوبی اجرا کند و مجلس هم همینطور.

یکسان سازی حقوق بازنشستگان

علی کریمی با گلایه از تبعیض بین مستمری بگیران تامین اجتماعی و مستمری بگیران سایر صندوق ها گفت: از وزیر کار و رئیس اجرایی سازمان تامین اجتماعی تقاضا داریم مابقی مستمری های تامین اجتماعی را در اسرع وقت اجرایی کنند.

این فعال کارگری با بیان اینکه اعمال کامل تناسب و پرداخت معوقات حق قانونی مستمری بگیران است، گفت: این 25 درصد جدا از حقوق کارگران است و سازمان نباید 25 درصد باقیمانده تناسب را با این تحلیل که یک بار دستمزد می شود از دست بدهد. افزایش یافت.

با توجه به او؛ با تورم امروز، دستمزدها کفاف هزینه های زندگی را نمی دهد. اکثر کالاهای اساسی چندین برابر شده است. در چنین شرایطی عادلانه نیست که کارگران بازنشسته به دنبال افزایش حداقلی دستمزد خود باشند.

کریمی تاکید کرد: مهمترین خواسته فعلی مستمری بگیران خروج از بلاتکلیفی است چرا که اجرای ۲۵ درصد باقی مانده همسان سازی حق مسلم بازنشستگان است.

دیدگاهتان را بنویسید