واشنگتن بر توافق هسته ای ایران متمرکز نیست

ساعت: 10:48
تاریخ ارسال: 11/01/1401
کد خبر: 1923458

هماهنگ کننده امور راهبردی کاخ سفید با تکرار ناآرامی های اخیر در کشورمان، با بیان اینکه در حال حاضر روی معامله با ایران متمرکز نیستیم، گفت: ایران تصمیم گرفته مذاکرات را جدی نگیرد و در عوض تصمیم به سرکوب مردم خود گرفته و از روسیه حمایت می کند. جنگ در اوکراین

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جان کربی، هماهنگ کننده امور راهبردی کاخ سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره توسعه توانمندی های هسته ای ایران پس از تحلیف جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و مذاکرات برای احیای برجام، اظهارات اخیر سایر مقامات برجام را تکرار کرد. وی را کشورمان کرد و اعتراف کرد که واشنگتن بر توافق هسته ای ایران متمرکز نیست.

به گزارش وب سایت کاخ سفید، کربی گفت: آنچه می توانم به شما بگویم این است که ما همچنان معتقدیم که زمان برای هسته ای شدن ایران در حال سپری شدن است زیرا توافقی وجود ندارد و رئیس جمهور به صراحت گفته است که ما اجازه نخواهیم داد. ایران در حال دستیابی به توانایی ساخت سلاح هسته ای است. او در این مورد جدی است.

وی در ادامه با تکرار ادعای ناآرامی های اخیر در کشورمان و ادعای واهی کمک نظامی مسکو به تهران در جنگ اوکراین، با بیان اینکه در حال حاضر بر توافق با ایران متمرکز نیستیم، تصریح کرد: ایران تصمیم گرفته است که این اقدام را انجام ندهد. مذاکرات را جدی بگیرد و در مقابل تصمیم گرفت به مردم خود سرکوب کند و از جنگ روسیه در اوکراین حمایت کند. بنابراین ما روی این سؤالات تمرکز می کنیم.

کربی گفت، اما ما همچنین باید اطمینان حاصل کنیم که همه توانایی ها و منابع را در منطقه و فراتر از آن برای حفاظت از منافع امنیت ملی خود داریم. این همان چیزی است که رئیس جمهور گفت. این چیزی است که ما روی آن تمرکز کرده ایم.

علیرغم ادعاهای مکرر این کشور در مذاکرات وین مبنی بر تلاش واشنگتن برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، مقامات آمریکایی اخیراً علناً تأیید کردند که بر احیای برجام متمرکز نیستند و هدف از این توافق در دستور کار نیست. دولت آمریکا چندین ماه است، اما همچنان ایران را به دلیل شکست در مذاکره مقصر می دانند.

مذاکرات ایران و سایر کشورهای تحت برجام برای رفع تحریم ها علیه ایران و بازگشت آمریکا به این توافق از چند ماه پیش به دلیل گستاخی و مانع تراشی طرف آمریکایی و عدم موفقیت اروپایی ها در پیشبرد مذاکرات و رفع موانع متوقف شد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران تاکید می کنند که آماده بازگشت و از سرگیری این مذاکرات هستند.

دیدگاهتان را بنویسید