واشنگتن فری بیکن: آمریکا برخی از معافیت های تحریمی مربوط به برنامه هسته ای ایران را تمدید کرد/ همکاری ایران و روسیه در فرودو همچنان از تحریم ها معاف است

واشنگتن فری بیکن: آمریکا برخی از معافیت های تحریمی مربوط به برنامه هسته ای ایران را تمدید کرد/ همکاری ایران و روسیه در فرودو همچنان از تحریم ها معاف است

واشنگتن فری بیکن نوشت: دولت آمریکا مجموعه ای از معافیت های تحریمی را تمدید کرده است که همکاری هسته ای تهران و مسکو را از تحریم ها مستثنی می کند.

یک وب سایت خبری آمریکایی نوشت: دولت آمریکا مجموعه ای از معافیت های تحریمی را تمدید کرد که همکاری هسته ای تهران و مسکو را از تحریم ها مستثنی می کند.

وب سایت واشنگتن فری بیکن گزارش داد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا این معافیت ها را در 31 ژانویه (11 فوریه) امسال تمدید کرد، اما کنگره آمریکا در 3 فوریه (14 فوریه) از این موضوع مطلع شد.

این پایگاه خبری می‌گوید بر اساس این معافیت‌ها از برجام که پیام آن پشت درهای بسته به کنگره ارسال شد، همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه در مجتمع غنی‌سازی فرودو همچنان از تحریم‌ها مستثنی شده و روسیه به دریافت اورانیوم غنی‌شده ایران ادامه خواهد داد. خواهد داد ایران بخشی از اورانیوم غنی شده خود را در ازای دریافت اورانیوم طبیعی به روسیه می فرستد.

طبق استثنای دیگر، ایران مجاز است مقدار محدودی اورانیوم غنی شده از روسیه خریداری کند و از آن در راکتور تحقیقاتی تهران استفاده کند.

از سوی دیگر، روسیه ممکن است به همکاری خود در نیروگاه بوشهر ادامه دهد. با این حال، دولت بایدن تصمیم گرفت در دور جدید تمدید معافیت ها، برخی تحریم ها را علیه ساخت دو نیروگاه هسته ای جدید روسیه در ایران اعمال کند.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا به کنگره درباره کمک نظامی ایران به روسیه در جریان حمله این کشور به اوکراین آمده است که محدود کردن این معافیت‌ها «همخوان با منافع امنیت هسته‌ای ایالات متحده و جامعه بین‌المللی» است و هدف آن جلوگیری از توسعه برنامه هسته‌ای است. ایران و تعمیق همکاری بین تهران و مسکو پذیرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید