واقعیت نرخ بیکاری در استان ها چیست؟ / برنامه ریزی اشتغال بر اساس سرشماری راه به جایی نمی برد


ساعت: 10:46
تاریخ انتشار: 1401/02/14
کد خبر: 1836366

بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران در پاییز 1378، بررسی نرخ بیکاری افراد 15 سال به بالا نشان می دهد که 9.4 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده اند. در حالی که آنچه در جامعه به چشم می خورد نشان از غیر واقعی بودن این آمار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یک خبرنگار راراتاکنقش جمعیت جوان در دستیابی به جامعه ای سالم بسیار مهم و مفید است. آگاهی از شرایط فعلی اشتغال برای ایجاد فرصت های شغلی جدید برای جوانان مهم است. متأسفانه جوانان کشور ما در حال حاضر با مشکلات عدیده ای از جمله بیکاری و عدم اشتغال کافی مواجه هستند و شواهدی وجود دارد که در خط مقدم بحران های آینده کشور، بحران بیکاری گسترده خواهد بود.

بیکاری در هر کشوری موجب افزایش فقر، فساد، توزیع ناعادلانه درآمد، طلاق، قاچاق مواد مخدر، ناامنی و سایر پیامدهای سنتی در این کشور خواهد شد، ایجاد اشتغال یکی از مهمترین ابزارهای کاهش بیکاری، فقر و نابرابری است.

بر اساس آخرین آمار مرکز آمار ایران در پاییز 1378، بررسی نرخ بیکاری افراد 15 سال به بالا نشان می دهد که 9.4 درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) بیکار بوده اند، در حالی که آنچه در جامعه مشهود است این است. که این غیر واقعی است.


خط دوم فقر خراسان شمالی با نرخ بیکاری پیشنهادی همخوانی ندارد

خراسان شمالی از نظر فقر اقتصادی در رتبه دوم استان مرزی قرار دارد، این در حالی است که آمارهای ارائه شده از سوی اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی در مورد بیکاری و اشتغال وضعیت مطلوبی را نشان می دهد، اما با تغییر مسیر به خیابان های شهر و وضعیت فعلی مردم، خب این گفته و آمار نقض می شود.

متأسفانه نرخ بیکاری بر اساس سرشماری است که به دلیل لیست نادرستی که در آن تهیه شده است، خانم های خانه دار، چند ساعت در روز یا هفته، کار فصلی، دانش آموزان در کارگروه هستند و این خود آن را غیرواقعی می کند. آمار


65f0abce 741a 4027 b874 542518c34b37 خبر خاکستری


اخراج 2200 کارگر خراسان شمالی در سال 1400

مهدی اسلامها رئیس اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار راراتاک وی در خصوص اشتغال و بیکاری در استان گفت: در بحث اشتغال زایی در سطح کشور اکوسیستم اشتغال ملی ایجاد شده است که در آن ابتدا همه دستگاه های اشتغال فعال باید از موازی کاری خارج شده و با هم زندگی کنند. «توسعه فضای اشتغال محلی و استانی.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار تعداد نیروی کار در یک هزار و 400 هزار و 2260 پرونده به مراجع حل اختلاف استان خراسان شمالی ارسال شده که از این تعداد 485 نفر شامل 22 درصد پرونده ها به خطر افتاده است.

اسلامخ با اشاره به اینکه تعداد کل کارگران مشمول قانون کار خراسان شمالی 83 هزار و 441 نفر است، گفت: از این تعداد 2 هزار و 260 نفر در سال گذشته اصلاح و اخراج شدند.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمار ثبت شده در اسفند 1400 تعداد بیمه شدگان بیکاری 912 نفر است که نسبت به سال 1399 43 نفر افزایش داشته است.


نرخ بیکاری در خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری است

این مقام مسئول تصریح کرد: نرخ بیکاری در خراسان شمالی 9.7 درصد است که به طور میانگین برای کشور 9.2 درصد است.

اسلامخ در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اظهارات محمد وحیدی درباره آمار مهاجرت 250 هزار نفری استان به دلیل بیکاری، گفت: اینکه آیا این آمار محاسبه شده یا اعلام می شود قابل تامل است اما نرخ بیکاری و اشتغال در هر استان محاسبه می شود. بر اساس جمعیت ساکن در استان.

وی در خصوص هدف گذاری و سهمیه 16 هزار و 300 شغلی دولت برای خراسان شمالی، تصریح کرد: این سهم اشتغال همه دستگاه هاست که بر اساس عملکرد گذشته آنها اعلام شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بیشترین سهم هدف گذاری اشتغال در خراسان شمالی مربوط به کشاورزی است، گفت: بر این اساس برای پوشش این طرح، اکوسیستم اشتغال ملی و سند دانش بنیان تدوین می شود که قطعا می تواند بسیار کارآمد باشد. «ظرفیت هایی که در استان وجود دارد محقق می شود.


7276b950 956c 4e44 93f5 58bb885e5d75 خبر خاکستری


آمار بیکاری و اشتغال اعلام شده در کشور دقیق نیست

محمد واحدی نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار راراتاک وی در خصوص خبر مهاجرت 250 هزار نفری خود از استان خراسان شمالی به دلیل بیکاری، گفت: آمار بیکاری و اشتغال در کشور دقیق نیست چرا که استان خراسان شمالی در گروه استان هایی که وجود دارد در رده بیکاری قرار دارد. بیکاری است کمتر مورد توجه قرار می گیرد، در حالی که در واقع اینطور نیست.

وی با اشاره به اینکه به مسئولان ارشد اداره کار گفتم این آمار واقعی نیست، گفت: قابل توجه است که بخش زیادی از جمعیت بیکار در استان نمی مانند تا احصا شود و قطعا اگر بیکاری از استان مهاجرت کرده، در استان بودند، نرخ بیکاری در خراسان شمالی رتبه اول کشور را دارد.

واحدی گفت: اکثر ساکنان حومه استان تهران بومهن، رودهن، پاکدشت، اسلام شهر، جنوب شهر، ورامین و کرج از اهالی خراسان شمالی هستند که به اجبار مهاجرت کرده اند.


250 هزار نفر از خراسان شمالی در تهران و البرز زندگی می کنند

نماینده مردم پنج شهرستان شمالی خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس سرشماری انجمن خراسان شمالی ساکن تهران، 250 هزار نفر از مردم این استان در تهران و البرز ساکن هستند.

وی با اشاره به اینکه ممکن است برخی مشاغل در استان نباشد و برای کار مجبور به مهاجرت به خارج از استان باشد، گفت: این در حالی است که تعداد زیادی از جمعیت استان را کارگران فصلی تشکیل می دهند که برای جبران از استان خارج می شوند، بیکاری و به ندرت. در این شهرها زندگی می کردند.

واحدی افزود: شایان ذکر است که مسیر اشتغال استان در دولت های گذشته خوب نبوده است و متاسفانه طبق آمار ارائه شده وضعیت به گونه ای است که نرخ بیکاری پایین است در حالی که آنچه در جامعه شاهد هستیم علاوه بر آن. .


f6269a5b da89 4109 b9bf 6985b29bfcef خبر خاکستری


تخصیص وام های استانی بر اساس شاخص های بیکاری

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بهره برداری از وام های استانی بر اساس آمار بیکاری است، گفت: زمانی که تعداد شاغلان زیاد باشد درآمد جذب شده از سرمایه های ملی کمتر می شود.

وی گفت: همچنین با سنجش تعداد شاغلان یا بیکاران در اشتغال تمام وقت، نرخ بیکاری در استان بالاتر از آمار ارائه شده است، زیرا افرادی که دو یا سه ساعت در روز کار می کنند یا به صورت فصلی کار می کنند، در آمار کارمندان محاسبه می شود که در واقع این افراد کارمند واقعی نیستند.

واحدی افزود: آمار بیکاری شاخصی دارد که با سنجش سن، سواد و جنسیت، فارغ التحصیلان دانشگاهی نرخ بیکاری بالایی دارند و تعداد بیشتری از زنان بیکاری دارند که باید برای برنامه ریزی های آتی مورد توجه قرار گیرد.

بنابراین با توجه به کارشناسان و واقعیت کنونی جامعه، لازم است سازمان برنامه ریزی استان به جای اکتفا به آمارهای سرشماری که چندان دقیق نیست، اشتغال را بر اساس آمارهای جنسیتی، باسوادی و سنی برنامه ریزی کند. آمار.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید