واکسن نیوکاسل خوراکی است، اشتباه نکنید!/ لزوم همکاری روستائیان با تیم های دامپزشکی


ساعت: 21:30
تاریخ ارسال: 05/12/1401
کد خبر: 1887664

رئیس اداره دامپزشکی بهداشت و مدیریت بیماری های طیور کرمانشاه:

علیرضا حیدری گفت: دهیاران و شوراها باید با دامپزشکان همکاری لازم را داشته باشند تا پرندگان و طیور را به داخل روستا رها نکنند بلکه در لانه نگهداری کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا حیدری در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز گفت: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی قدیمی و شایع در بین طیور است که در صورت رعایت نکردن اصول و دستورالعمل های بهداشتی و همچنین عدم واکسیناسیون می تواند خسارت زیادی به واحدهای صنعتی طیور وارد کند. پوشش.

رئیس اداره دامپزشکی و مدیریت بیماری های طیور استان کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح واکسن خوراکی نیوکاسل در پرندگان روستایی افزود: این طرح از 24 مردادماه با اعزام دامپزشکان به مناطق روستایی آغاز می شود.

وی تاکید کرد: دهیاران و شهرداری ها باید با دامپزشکان همکاری لازم را داشته باشند به گونه ای که پرندگان و طیور را در روستا رها نکنند بلکه آنها را در لانه نگه دارند و پرندگان چند ساعت تشنه باشند زیرا این واکسن مناسب مصرف و محلول در آب است

حیدری با بیان اینکه بیماری نیوکاسل در بین انسان و دام شایع نیست، گفت: به طور کلی ویروس نیوکاسل از طیور روستایی به سایر طیور شهرها منتقل شده و وارد واحدهای صنعتی می شود و به دلیل مقاومت طیور در مناطق روستایی به این بیماری ویروسی باید اقدامات احتیاطی لازم انجام شود.

حیدری با اشاره به اینکه واکسیناسیون طیور علیه ویروس نیوکاسل به صورت کاملا رایگان انجام می شود، گفت: اجرای طرح واکسن خوراکی طیور در استان کرمانشاه بیش از دو ماه زمان می برد.

این مسئول گفت: بر اساس آمار به دست آمده از شهرستان ها در دور اول حدود 750 هزار قطعه طیور از طریق محلول مواد در آب به صورت خوراکی واکسینه شدند.

وی گفت: تمامی طیور اعم از مرغ، بوقلمون، اردک، غاز و… می توانند از این محلول خوراکی استفاده کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید