واکنش ایران تا زمانی که رویه های غیرقانونی غرب تغییر نکند ادامه خواهد داشت


ساعت: 21:20
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878547

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با بورل گفت: اقدامات جبرانی ایران در حوزه هسته ای تا زمانی که رویه غیرقانونی غرب تغییر نکند ادامه خواهد داشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که برای گفت وگو با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده است، شنبه شب با علی شمهانی، نماینده ولی فقیه و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.
شمهانی با اشاره به رویکرد اتحادیه اروپا در مبارزه با تروریسم، حمایت از حقوق بشر، امنیت انرژی و تقویت امنیت پایدار در نظام بین‌الملل، گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس استراتژی ثابت خود استوار است و می‌توان برای آن هزینه کرد. هزینه‌های مادی و انسانی «توجه‌ها در این زمینه‌ها گام‌های بی‌نظیری برداشته است که به نفع جهان به‌ویژه شهروندان اروپایی است.
وی با انتقاد از عدم توجه اروپا به نقش سازنده ایران در ایجاد امنیت پایدار در منطقه و نظام بین الملل، افزود: متأسفانه اروپا با برخی از کشورهای در حال توسعه روابط راهبردی دارد که مظهر شرارت، ناامنی و بی ملیتی و تروریسم در جهان است. . ”
شمهانی با اشاره به بدهکاری آمریکا و خروج غیرقانونی این کشور از برجام که بی اعتمادی مردم ایران به غرب و آمریکا را افزایش داده است، گفت: توافق پایدار و قابل اعتماد.
وی انفعال آمریکا و انفعال اروپا در برجام را تجربه ای تلخ برای مردم ایران دانست و افزود: باید ادامه یابد.
شمهانی رفع تحریم های غیرقانونی و تحقق منافع اقتصادی همه جانبه و پایدار را هدف ایران از ورود به مذاکرات وین دانست و گفت: توافقی که با ارائه تضمین معتبر از سوی آمریکا و اروپا هر دو اصل را رعایت نکند، موضوعیت ندارد. به نفع ایران است.»
وی رفتار متناقض آمریکا در بحبوحه مذاکرات و پایبندی واشنگتن به ابزارهای تهدید و تحریم که در ادامه سیاست فشار حداکثری ترامپ است را از عوامل مهم طولانی شدن مذاکرات و عدم نتیجه گیری برشمرد. و نمی توان همدلی و حمایت مردم را کنار گذاشت.
جوزف بورل با اشاره به وضعیت بین المللی پس از جنگ اوکراین و لزوم تلاش همه جانبه برای ایجاد امنیت پایدار در جهان گفت: احیای مجدد برجام در شرایط کنونی را می توان دستاورد بسیار مهمی در این زمینه دانست. امنیت در نظام بین الملل
وی با انتقاد شدید از سیاست ترامپ که توافق بین المللی را با خروج یکجانبه از برجام تا مرز فروپاشی پیش برد، گفت: برای رسیدن به یک توافق خوب، همه کشورها باید به آینده نگاه کنند.
بورل با اشاره به گفتگوی خود با مقامات آمریکایی قبل از سفر به تهران گفت: دولت بایدن به دلایل مختلف به دنبال توافق برای احیای برجام است.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ملاحظات جمهوری اسلامی ایران با توجه به تجربیات گذشته این کشور در ارائه تضمین برای تضمین ثبات توافق جدید و نزدیک شدن فنی با انعقاد این توافق قابل درک است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید