واکنش بازار خودرو به مصوبه شورای رقابت/ اختلاف قیمت خودرو با کارخانه در این صورت فقط کاهش می یابد.

واکنش بازار خودرو به مصوبه شورای رقابت/ اختلاف قیمت خودرو با کارخانه در این صورت فقط کاهش می یابد.

همشهری نوشت: ثبات نرخ دلار از نوسانات قیمت خودرو کاسته است و خبری از جهش قیمتی نیست، اما بازار همچنان در سایه سکوت خودروهای وارداتی و رکوردهای جدید قیمتی به هرگونه خبری در این حوزه واکنش نشان می دهد. در تاریخچه خودروهای برخی خودروها ثبت شده است.

آخرین تحولات و اخبار بازار خودرو مصوبه کمیسیون صنعت مجلس درباره واردات خودروهای فرسوده و سپس مصوبه اخیر شورای رقابت در مورد قیمت گذاری خودرو بوده است.

شورای رقابت در بخشنامه ۷ ماده‌ای تنظیم قیمت خودروهای سواری که روز یکشنبه تصویب و ابلاغ شد، قیمت‌گذاری خودروهای تولید داخل را بر اساس همسان‌سازی با محصولات مشابه خارجی و فروش از طریق سامانه یکپارچه تصویب کرد.

دیروز برخی از فعالان بازار بلافاصله پس از انتشار این مصوبه از افزایش 5 تا 8 درصدی قیمت خودرو خبر دادند تا نگرانی ها از واکنش بازار به این مصوبه تشدید شود که در نهایت قیمت ها بین 1 تا 2 میلیون تومان افزایش و کاهش یافت. تغییرات نیز موقتی هستند.

در همین زمینه سید موتمنی به همشهری گفت: مشکل بازار خودرو محدودیت عرضه و انحصار است. شورای رقابت به صورت قانونی وارد عمل شده و معتقد است در جایی که انحصار وجود دارد ناظر وجود داشته باشد اما مشکل در بازار با این اقدامات حل نمی شود و چنین راهکارهایی اگر در بازار اثر داشته باشد موقت و به صورت اسکان.

و افزود: خودرو چه به قید قرعه فروخته شود، چه شورای رقابت قیمت بدهد، چه در بورس بفروشد، باز هم مشکلی در بازار حل نمی شود. مشکل بازار زمانی حل می شود که انحصار را برداریم، واردات آزاد شود و نیاز بازار تامین شود. زمانی که تقاضای بازار برآورده شود، دیگر تفاوت قیمتی وجود نخواهد داشت. در سال های اخیر نتوانستیم نیازهای بازار را تامین کنیم و کمتر از نیاز کالاهای موجود در بازار عرضه کردیم. در نتیجه اختلاف قیمت کارخانه و بازار افزایش یافته و می بینیم که این امر مشکلاتی را برای مصرف کنندگان خودرو و سایر کالاها ایجاد کرده است. زیرا افزایش قیمت خودرو بر قیمت سایر کالاها نیز تاثیر می گذارد.
مقایسه با کدام ماشین خارجی؟

شورای رقابت در مصوبه اخیر خود، پایه قیمت گذاری خودروهای سواری تولید داخل را با حداقل 3 خودروی خارجی تسطیح و مقایسه و بر اساس شاخص رقابت پذیری در سطوح A تا G رتبه بندی کرد. روشی که سوالاتی را برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

موتمانی با انتقاد از این روش تخمین قیمت گفت: خودروهای تولید داخل را با کدام خودروهای خارجی می توان مقایسه کرد؟ خودروهای مونتاژی چینی با چه خودروهایی هماهنگ خواهند شد؟ این خودروها در چند ماه گذشته به هر قیمتی که بخواهند فروخته شد و خودرو بین 500 میلیون تا 2 میلیارد تومان فروخته شد. آیا این خودرو با خودروی خارجی 30 هزار دلاری قابل مقایسه است؟

موتمنی هزینه تمام شده را مبنای صحیح قیمت گذاری می داند و می افزاید: تا جایی که من می دانم هر محصول تولیدی هزینه ای دارد که با در نظر گرفتن سود برای تولیدکننده و احتمال اینکه بتوانم محصولم را به دلیل غیررقابتی بودن بفروشم، هزینه ای دارد. . به هر قیمتی می فروشمش، نباید وجود داشته باشه. به گفته این فعال بازار خودرو، شورای رقابت باید کار قانونی خود را انجام دهد و با توجه به قیمت و میزان تورم، قیمت محصول را تعیین کند.

از واردات خودروهای فرسوده استقبال می کنیم

ادامه التهاب در بازار خودرو در ماه های اخیر و تاخیر جدی در روند واردات خودرو، مجلس را بر آن داشت تا هفته گذشته طرح واردات خودروهای فرسوده را در کمیسیون صنعت بررسی کند. بر اساس این طرح که یکشنبه هفته گذشته در کمیسیون صنعت مجلس تصویب شد، واردات خودروهای فرسوده با عمر مفید 5 تا 8 سال در دستور کار قرار گرفت تا بازار خودرو یک گام به اصلاح قیمت به دلیل – کم نزدیکتر شود. قیمت و امکان واردات با تیراژ بیشتر کند

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران نیز از این طرح استقبال کرد و واردات خودروهای فرسوده را اقدامی موثر برای تنظیم بازار دانست.

موتمانی بیان کرد: اگر می خواهیم بازار خودرو آرام شود باید اجازه دهیم خودروهای خارجی اعم از دست دوم یا نو با تعرفه پایین وارد کشور شوند تا بازار اشباع شود و اما و اگرها تمام شود.

موتمانی تاکید کرد: تنها در چنین شرایطی بازار راه خود را پیدا می کند وگرنه بازی با کلمات و مصوبات و طرح های مختلف واکنش مثبتی در بازار ایجاد نمی کند.

کاهش قیمت با خودروهای دست دوم وارداتی

سعید موتمنی در تشریح مزیت های واردات خودروهای فرسوده افزود: کیفیت خودروهای خارجی مانند هیوندای، تویوتا، نیسان و سایر برندها بالاست و پس از گذشت 5 سال از تولید، نیازی به تعویض قطعات ندارند.

به گفته این کارشناس خودروهای داخلی باید هر 3000 کیلومتر تعویض قطعات شوند. در حالی که ممکن است خودروهای خارجی حتی ساخت کره و ژاپن حتی پس از طی 200 هزار کیلومتر نیاز به تعویض قطعات نداشته باشند و کیفیت این خودروها تایید شده است. واردات این خودروها در شرایطی که مصرف کننده به دلیل شرایط اقتصادی چاره دیگری ندارد می تواند نقش موثری در ساماندهی بازار و ایجاد تعادل قیمت در بازار داشته باشد.

موتمنی معتقد است: واردات خودروهای فرسوده می تواند قیمت خودروهای خارجی را که در حال حاضر بیش از حد افزایش یافته است کنترل کند و در کاهش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی موثر باشد.

وی افزود: 207 دنده ای هم اکنون حدود 600 میلیون تومان قیمت دارد و خودروهای مونتاژی نیز 2 میلیارد تومان به فروش می رسد. اگرچه این ارقام قیمت واقعی آنها نیست و در صورت ورود برندهای معروف به کشور قطعا قیمت آنها پایین می آید.

دیدگاهتان را بنویسید