واکنش نهادهای علمی به اظهارنظرهای گسترده وزیر آموزش و پرورش

واکنش نهادهای علمی به اظهارنظرهای گسترده وزیر آموزش و پرورش

وزیر آموزش و پرورش چه گفت؟

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طب سنتی ما مدیون دانشگاهی است که امام صادق(ع) تأسیس کرده است و در کشور ما علمایی مانند ابوعلی سینا پایه گذار جهانی شدن طب ایرانی هستند، گفت: جامعه ما می تواند آهسته آهسته جلو برود، باید در دبستان به او توجه شود. وی افزود: در کتاب های درسی بحث های بهداشتی زیادی داریم و حتی کتاب مستقل هم داریم، اما بچه ها فقط به مطالعه و امتحان نگاه می کنند و این رویه نیاز به اصلاح دارد.دکتر نوری ادامه داد: بر اساس مطالعه انجام شده. مصرف شیر و ماهی در تغذیه بسیار کم و مصرف شکر و تنباکو بسیار بالاست و کل مصرف دارو در کشور ما سه برابر استاندارد جهانی است. ما باید کاری کنیم که دانش آموزان به سواد عملکردی برسند و مسئولیت های اجتماعی خود را انجام دهند. ما به حرکت هایی مانند دستیار پلیس نیاز داریم. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه جشنواره طب ایرانی بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه امسال در خصوص موضوع هویت است، اذعان داشت: طب سنتی نیز جایگاه خود را دارد، اما طب ایرانی با فرهنگ اصیل ما عجین شده است. آموزش و پرورش آمادگی دارد تشکل های دانشجویی و تأسیس دانشکده های پزشکی ایران را برای استفاده از ظرفیت معلمان و دانشجویان در این راستا آماده کند.

کادر مخالف نظام پزشکی

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر آموزش و پرورش در خصوص راه اندازی «دانشکده های پزشکی ایران» گفت: این گونه اظهارنظرها و آموزش نیروهایی که بدون داشتن علمی لازم وارد عرصه خدمات بهداشتی و درمانی شدند. آموزش و حمایت مداخله‌گران غیرمجاز به مسائل بهداشتی می‌افزایند و به مشکلات در حوزه پزشکی دامن می‌زنند. دکتر علی سالاریان خاطرنشان کرد: متولی سلامت جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و بر اساس قوانین مجلس، سازمان نظام پزشکی وظیفه مشاوره و نظارت بر خدمات بهداشتی و درمانی یک کشور را دارد. وی گفت: اظهار نظر در زمینه های آموزش و پرورش نیروی انسانی برای ارائه خدمات سلامت بر عهده وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی است. بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، وی با اشاره به اظهارات وزیر آموزش و پرورش در سومین جشنواره طب ایرانی مبنی بر اینکه طب ایرانی با فرهنگ اصیل ما عجین است و آموزش و پرورش آمادگی دارد تشکل های دانشجویی و دانشجویی را آماده کند. ایجاد دانشکده های پزشکی ایران برای استفاده از ظرفیت معلمان و دانشجویان در این زمینه.» وی افزود: این نوع اظهار نظر قطعا توهین آمیز و غیرحرفه ای است. در حال حاضر یکی از مشکلات و خطرات اصلی نظام سلامت، حضور مداخله گران غیرمجاز و فاقد صلاحیت در حوزه پزشکی است. معاون فنی نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: به دلیل کمبود امکانات و نیروی انسانی لازم برای نظارت، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی قادر به برخورد با افرادی که به سلامت مردم آسیب می رسانند، نیستند. سالاریان بیان کرد: اینگونه اظهارنظرها و آموزش نیروهایی که بدون حمایت و آموزش علمی لازم وارد عرصه خدمات بهداشتی می شوند و بر تعداد مداخله جویان غیرمجاز در حوزه بهداشت و درمان می افزاید به مشکلات حوزه پزشکی دامن می زند. وی خاطرنشان کرد: انتظار می رود وزارت آموزش و پرورش که در حال حاضر در زمینه افتتاح مدارس و آموزش دانش آموزان با مشکلات عدیده ای مواجه است، مشکلات خود را برطرف کند و وارد حوزه تخصصی آموزش پزشکی که مربوط به این وزارتخانه است، نشود. مراقبت های بهداشتی و سازمان نظام پزشکی. وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل مهم ظهور مداخله جویان غیرمجاز در حوزه پزشکی، مراکزی است که به صورت غیرقانونی و بدون پشتوانه کارشناسی و علمی به آموزش این نیروها می پردازند، از این رو نهادها و سازمان های مختلفی دوره های آموزشی در حوزه سلامت برگزار می کنند. مراقبت به هر دلیلی فقدان صلاحیت علمی لازم برای تربیت و آموزش پرسنل پزشکی. سالاریان در پایان یادآور شد: همکاری با این نهادها و سازمان ها یکی از مشکلات اساسی سازمان نظام پزشکی است.

حامی سرسخت طب سنتی در مجلس

فاطمه محمدبیگی نماینده قزوین نایب رئیس فراکسیون «طب سنتی» در شورای اسلامی است. او در یکی دو سال اخیر به خاطر نظراتش در مورد طب سنتی و ارتباطش با درمان کرونا شناخته شده است. وی شیرین بیان را یک داروی ضد کرونا دانست و در مقطعی درخواست افزایش ساعات کاری عطاری برای کنترل اپیدمی کرونا کرد. وی معتقد است «برخی نخبگان در دولت و مجلس و ادارات سیاست گذاری و مراکز تصمیم گیری درک درستی از توانمندی های طب ایرانی ندارند». محمدبیگی معتقد است توجه به طب سنتی کم است و باید برای توسعه شاخه های این طب و همه گیر شدن آن بودجه بیشتری در نظر گرفت. نایب رئیس فراکسیون طب سنتی شورای اسلامی درباره بودجه طب سنتی در لایحه 1402 تصریح کرد: بودجه پیش بینی شده برای طب سنتی در سال 1402 50 میلیارد تومان بوده است. در حالی که انتظارات و نیازهای ما از کشور حداقل سه برابر بودجه است. محمد بایگی یادآور شد: سال گذشته 70 میلیارد تومان به طب سنتی اختصاص یافت که امسال کاهش یافت و همین کاهش بودجه در لایحه بودجه 1402 در نظر گرفته شده است که به هیچ عنوان زیبنده جایگاه طب سنتی نیست. از سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق، مجلس و دولت انتظار داریم برای طب سنتی بودجه اختصاص دهند. چون سلامت مردم در این موضوع است.

دیدگاهتان را بنویسید