وبا در سراسر جهان در حال گسترش است

سازمان بهداشت جهانی افزایش مبتلایان به وبا را بسیار نگران کننده توصیف کرده است.

فیلیپ باربوسا، رئیس بخش بیماری‌های اسهالی و وبا سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس خبری سازمان ملل در ژنو گفت: «نه تنها شیوع‌های بیشتری داریم، بلکه خود شیوع‌ها بزرگ‌تر و کشنده‌تر هستند».

گفته می شود تنها در 9 ماه اول سال 2022، 26 کشور شیوع وبا را گزارش کرده اند.

این مقام سازمان جهانی بهداشت همچنین گفت: نگرانی هایی برای آفریقای جنوبی، شبه قاره هند، افغانستان، بنگلادش، پاکستان و نپال و همچنین کشورهای همسایه وجود دارد و ممکن است این وضعیت به سایر کشورهای آسیب دیده مانند لبنان سرایت کند.

بین سال‌های 2017 تا 2021، کمتر از 20 کشور شیوع وبا را گزارش کردند و این روند در سال گذشته افزایش یافته است.

علاوه بر این، در آفریقا که اطلاعات آماری بیشتری در مورد وبا وجود دارد، میزان مرگ و میر به 3 درصد رسیده است که نسبت به سال های گذشته رقم بسیار بالایی است. آژانس بهداشت سازمان ملل متحد هشدار می دهد که تغییرات آب و هوایی یک تهدید فزاینده برای بیماری ها از جمله وبا است.

باربوسا توضیح داد که وبا یک بیماری باستانی است، اما سازمان بهداشت جهانی امروز به دلیل تغییرات ژنتیکی نگران آن است.

باربوسا گفت: “درمان وبا نیاز به تامین آب سالم دارد، اما متاسفانه واقعیت این است که بسیاری از مردم دسترسی کافی به آب سالم ندارند.”

به گفته این مقام سازمان جهانی بهداشت، محرک شیوع وبا فقر و درگیری است، اما امروزه تغییرات آب و هوایی تهدیدی فزاینده برای گسترش وبا است و رویدادهای شدید آب و هوایی مانند سیل، طوفان و خشکسالی دسترسی به آب سالم و محیطی ایده آل برای رشد وبا. با تشدید اثرات تغییرات آب و هوایی، می‌توان انتظار داشت که وضعیت بدتر شود، مگر اینکه اکنون برای تقویت پیشگیری از وبا اقدام کنیم.

باربوسا همچنین گفت: «اگرچه بسیاری از کشورهای مبتلا به وبا به طور فعال در این تلاش‌ها مشارکت دارند، بسیاری از کشورها نیز با بحران‌های متعددی از جمله درگیری و فقر مواجه هستند، به همین دلیل است که اقدام بین‌المللی بسیار مهم است، اگرچه مقابله با این بیماری می‌تواند آسان‌تر از روش‌های دیگر باشد. “

نماینده رسمی سازمان جهانی بهداشت همچنین افزود: از 28 سپتامبر سال جاری در سوریه، مقامات بهداشتی از شیوع وبا در 10 استان (حلب، الحسکه، دیرالزور، رقه، لاذقیه، حمص، سویدا و… گزارش داده اند. درعا، قنیطره و دمشق) و شیوع این بیماری 33 نفر بود که منجر به فوت و 426 مورد بیمار مبتلا شد. باربوسا گفت: “وضعیت در استان های آسیب دیده سوریه به طرز نگران کننده ای در حال تغییر است و اپیدمی وبا به سرعت در حال گسترش به استان های جدید است.”

دیدگاهتان را بنویسید