وزیر جهاد کشاورزی: ​​برای حفظ امنیت اقتصادی آرد و نان را گران کردیم

وزیر جهاد کشاورزی: ​​برای حفظ امنیت اقتصادی آرد و نان را گران کردیم

جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما با اشاره به افزایش شدید قیمت جهانی مواد غذایی، گفت: 70 درصد روغن و 30 درصد غلات دنیا در اوکراین و روسیه تولید می شود. به دلیل جنگ در اوکراین، قیمت جهانی مواد غذایی بین 34 تا 60 درصد افزایش یافته و منجر به جیره بندی در کشورهای اروپایی شده است.

با تاکید بر اینکه شرایط جدیدی برای امنیت غذایی جهان ایجاد شده و دولت ایران با توجه به قاچاق گسترده فرآورده های آرد تصمیم به رهاسازی آرد برای مصارف صنعتی برای حفظ ثبات امنیت غذایی در کشورمان گرفته است.

وزیر جهاد کشاورزی از کمبود جدی حدود 3 میلیون تن گندم در یکی از کشورهای همسایه خبر داد که این کشور قصد دارد با قاچاق گندم از ایران آن را تامین کند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه یک کیسه 50 کیلوگرمی آرد در ایران 38 هزار تن قیمت دارد، گفت: قیمت آرد در مرزها تا 600 هزار تن است که از نظر فیزیکی نمی توان از قاچاق آن جلوگیری کرد.

وی افزود: بر اساس قانون بودجه دولت نیاز به تغییر نظام توزیع یارانه ها دارد و دولت در نظر دارد یارانه را مستقیما به مردم بدهد.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه قیمت نان در نانوایی ها تغییری نکرده است، گفت: در روزهای آینده که بیشتر از قیمت تمام شده این گرانی خواهد بود.

وی گفت: این تصمیم اگرچه سخت بود اما جلوی فساد را گرفته و با پرداخت یارانه مستقیم به مردم هزینه ها جبران می شود.

دیدگاهتان را بنویسید