وزیر خارجه آمریکا گفت: مصمم هستیم در کنار مردم ایران باشیم/ اقدامات ایران این اعتقاد را عمیق تر کرده است که این کشور هرگز نباید به سلاح هسته ای دست یابد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: مصمم هستیم در کنار مردم ایران باشیم/ اقدامات ایران این اعتقاد را عمیق تر کرده است که این کشور هرگز نباید به سلاح هسته ای دست یابد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه شب در نشست جی استریت از سیاست های این کشور در قبال رژیم صهیونیستی و ادعاهای این رژیم علیه ایران دفاع کرد.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، بلینکن در جلسه جی استریت گفت: تحت ریاست جمهوری بایدن، ایالات متحده سالانه 3.3 میلیارد دلار کمک نظامی خارجی و همچنین 500 میلیون دلار دیگر برای دفاع موشکی ارائه خواهد کرد – بیش از هر زمان دیگری در تاریخ روابط دو طرف را پیشنهاد می کند – به اسرائیل. این مطابق با یادداشت تفاهم سال 2016 است که دولت اوباما و بایدن با اسرائیل، بزرگترین بسته امنیتی در تاریخ ایالات متحده، به دست آوردند. سرمایه گذاری ما برای تضمین برتری کیفی نظامی اسرائیل در خاورمیانه و حمایت از حماس و سایر گروه هایی که قصد کشتن غیرنظامیان اسرائیلی را دارند، حیاتی است.

وی تاکید کرد: کمک های ما به امنیت اسرائیل مقدس است!

دوستی بی چون و چرا با رژیم صهیونیستی

بلینکن افزود: ما امنیت اسرائیل را از طریق دیپلماسی تقویت کردیم. با تشدید درگیری بین اسرائیل و فلسطینی ها در غزه در ماه می 2021، بایدن تلاش های شدیدی را در پشت صحنه رهبری کرد.

ما همچنین به صورت دو حزبی با کنگره کار کردیم تا یک میلیارد دلار بودجه اضافی برای تکمیل منابع اسرائیل برای گنبد آهنین و سیستم دفاع موشکی فراهم کنیم.

وی گفت که آمریکا به طور منظم در تمرینات نظامی مشترک، تحقیق و توسعه تسلیحات شرکت می کند. بحث های استراتژیک منظم برگزار می شود. و این همکاری به ما این امکان را می دهد که در مقابله با طیفی از تهدیدات منطقه ای که هیچ کدام جدی تر از تهدیدات ایران نیستند، همکاری کنیم. ایران اعلام کرده است که قصد دارد اسرائیل را از روی نقشه محو کند و هدف خود را بر رد حق موجودیت اسرائیل استوار کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: اکنون یکی از موثرترین راه‌ها برای تقویت امنیت اسرائیل، تعمیق روابط دیپلماتیک با همسایگان خود و کشورهای جهان است. به همین دلیل، ما دائماً برای پیشبرد و گسترش توافق ابراهیم و سایر توافقات عادی سازی بین اسرائیل و کشورهای عربی تلاش می کنیم. ایالات متحده همچنان بیت المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می شناسد.

اما بلینکن اذعان کرد: البته واقعیت این است که امروز فلسطینی ها و اسرائیلی ها از آزادی، امنیت یا فرصت برابر برخوردار نیستند.

دیپلماسی بهترین راه برای ایران است

بلینکن در ادامه ادعاهای مقامات آمریکایی درباره ایران گفت: ایران بار دیگر اعتراضات مسالمت آمیز را با خشونت سرکوب می کند.

وی با اذعان به دخالت آمریکا در امور داخلی ایران، گفت: آمریکا مصمم است از مردم ایران به ویژه زنان حمایت کند.

وی بار دیگر تاکید کرد که اقدامات ایران تنها این اعتقاد را عمیق‌تر می‌کند که این کشور هرگز نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. ما هنوز معتقدیم که بهترین راه برای تضمین این امر از طریق دیپلماسی است. مزایای این رویکرد با حقایق تأیید می شود.

بلینکن گفت که قبل از خروج یکجانبه دولت قبلی آمریکا از برجام، برنامه هسته ای ایران محدود شده بود و تهران به تعهدات خود در این توافق پایبند بود. برنامه هسته ای این کشور با جدی ترین و دقیق ترین برنامه تاریخ رصد و تایید شد. زمان مورد نیاز ایران برای دستیابی به مواد شکافت پذیر کافی برای تولید سلاح هسته ای به بیش از یک سال افزایش یافته است. به طور خلاصه، برجام جواب داد. و این فقط نظر ما نیست، این قضاوت بازرسان مستقل بین المللی و همچنین ارزیابی وزارت خارجه آمریکا در آن زمان است.

وی افزود: از زمان خروج دولت قبلی آمریکا و شروع کمپین موسوم به «فشار حداکثری»، ایران بسیاری از محدودیت‌های مهم توافق را کنار گذاشته و فعالیت‌های غنی‌سازی خود را گسترش و تسریع بخشیده است، به طوری که تاکنون دستیابی به آن ظرف چند هفته بود.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه اتهامات خود گفت: ایران اقدامات بی ثبات کننده خود در منطقه را به میزان قابل توجهی افزایش داده و شرکای ما را در معرض خطر بیشتری قرار داده است.

بلینکن گفت: «از زمان روی کار آمدن بایدن، ما بر احیای رویکرد واحد با متحدان و شرکای خود تمرکز کرده ایم. این روند ما را در موقعیت بسیار قوی تری برای اعمال فشار هماهنگ و موثر بر ایران قرار داده است.

وی مدعی شد که ما با هم در یک فرآیند دیپلماتیک معنادار مشارکت کرده‌ایم تا ببینیم آیا می‌توانیم به توافقی در مورد بازگشت متقابل به برجام دست یابیم، اما ایران بارها نشان داده است که نمی‌خواهد یا نمی‌تواند به اقداماتی که باید بردارد، متعهد شود.

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما همچنان معتقدیم که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است.

دیدگاهتان را بنویسید