وزیر پیشنهادی “تابعیت دوگانه” در محل کار یک روز جدید

وزیر پیشنهادی “تابعیت دوگانه” در محل کار یک روز جدید

رورنو : وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از وزارتخانه های مهم و کلیدی است که به دلایل مختلف نقش حیاتی و مهمی در روابط اقتصادی و اجتماعی کشور دارد و پس از استعفای حجت عبدالملکی به دلیل ناکارآمدی در اجرا، برای مدت سه ماه با رئیس اداره شد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از وزارتخانه های مهم و کلیدی است که به دلایل مختلف نقش حیاتی و مهمی در مناسبات اقتصادی و اجتماعی کشور دارد و پس از استعفای حجت عبدالملکی نیز به دلیل ناکارآمدی. در اجرا به مدت سه ماه توسط نگهبان اداره شد. به گفته نمایندگان، وی در سه ماه گذشته هیچ تعاملی با نمایندگان مجلس نداشته است و رحیمی‌جهان آبادی در گفت‌وگو با شارک وی را ناظر نامرئی و نامحسوس وزارت کار می‌داند که در صورت معرفی به عنوان وزیر پیشنهادی، او را ناظر نمی‌دانند. بتواند رای اعتماد نمایندگان مردم را جلب کند. اما علیرغم اینکه کشور در شرایط خاص اقتصادی و حیاتی قرار دارد و موضوعاتی مانند صورتحساب الکترونیکی و تصمیمات مهم در حوزه صندوق های بازنشستگی و کار نیازمند حضور پررنگ و تصمیمات جدی وزیر و در زیرمجموعه های شستا است. بخش قابل توجهی از جمعیت کشور تحت پوشش این وزارتخانه است که ظاهرا رئیس جمهور ترجیح داده از سه ماه زمان قانونی خود برای مدیریت این وزارتخانه استفاده کند. وزارتخانه ای که برخی از نمایندگان آن را یک دولت کوچک می دانند. اما رئیسی این اهمیت را نادیده گرفت. اکنون که فرصت سه ماهه به پایان رسیده است و رئیس جمهور بار دیگر همان رهبر ناهماهنگ مجلس را به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی کرده است؛ معرفیی که به گفته نمایندگان، بعید است مجلس رای اعتماد کند. در رای اعتماد هر چند یک هفته مهلت قانونی سه ماهه وزارت کار با سرپرست تمام شده است اما علیرضا بیگی نماینده مجلس می گوید با توجه به تعطیلی مجلس، این یک هفته قابل چشم پوشی و عدم مجوز از سوی وزارت کار است. سر مورد نیاز است. زیرا هفته گذشته رئیس جمهور زاهدیووا سرپرست فعلی را به عنوان وزیر پیشنهادی کار به مجلس معرفی کرد و نمایندگان مجلس نامه معرفی زاهدیووا را به عنوان وزیر تعاون، کار و مراقبت های اجتماعی در 29 سپتامبر اعلام و دریافت خواهند کرد. طبق آیین نامه داخلی، رای گیری در هفته دوم مهرماه انجام می شود و به وزیر پیشنهادی رای اعتماد داده می شود.

استعفا یا برکناری عبدالمالکی

این در حالی است که خجت عبدالملکی با 191 رای موافق سکان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بر عهده گرفت که با چالش های زیادی مواجه شد. حل مشکلات معیشتی و اشتغال یکی از اولویت های کشور بود که مستقیماً به وزارت کار و رفاه اجتماعی محول شد. اما او نه تنها نتوانست هیچ یک از چالش های موجود را حل کند، بلکه با وعده های بی دلیل مانند ایجاد شغل یک میلیون تومانی جامعه را به خنده انداخت. از دیگر مشکلات مهم وزارت کار، رفع مشکلات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بود که دولت بر اساس مصوبه شورای عالی افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان را در دستور کار قرار داد. اما عبدالملکی نتوانست به این وعده عمل کند. رئیس جمهور پس از عدم جلب نظر مثبت مردم و تهدید به استیضاح از سوی نمایندگان مجلس، از مجلس فرصت خواست تا کابینه را متزلزل کند. بنابراین به نظر می رسد عبدالمالکی در 3 خرداد از سمت خود استعفا داد تا مجلس وزرا را برکنار نکند و این تغییر از مجلس اجماع هزینه ای را بر دولت تحمیل نکند.

معرفی رئیس به عنوان وزیر پیشنهادی

سپس رئیس جمهور طی حکمی محمدهادی زاهدی وفا را به سمت «سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» منصوب کرد. این انتصاب که سه ماه از زمان قانونی آن به پایان رسیده بود نتوانست نظر مثبت نمایندگان را جلب کند زیرا به گفته نمایندگان زاهدی وفا درهای وزارت کار را به روی نمایندگان بسته و پاسخگوی مجلس نبود. البته جلال رشیدی کوچی نیز به «شرق» گفته است که «احتمال رای آوردن زاهدی وفا نه به دلیل بی کفایتی او، بلکه به دلیل نگاه نمایندگان به دولت در حال تغییر، کم است». وزیر پیشنهادی کار به مجلس برای آنها لبریز است. شاید صرفه جویی در زمان برای یافتن گزینه مناسب تری برای این وزارتخانه!

وزیر دو تابعیتی بله یا خیر!

اما نکته دیگر در این زمینه مربوط به اخبار اخیر مبنی بر دو تابعیتی شدن فرزندان برخی مقامات دولتی از جمله پسر آنسی خزعلی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در کانادا و فرزندان وزیر ارتباطات، که گفته می شود تابعیت کانادایی دارند. (هرچند وزیر آن را تکذیب کرد) اما اخیراً به نقل از رئیس جمهور گفته شده است; رئیسی در واکنش به خبر مهاجرت پسر یکی از معاونان وزیر گفت که اگر پسر برود پدر هم می رود. اکنون گزارش شده است که وزیر پیشنهادی کار نیز تابعیت کانادایی دارد و تا چهار سال پیش در کانادا زندگی می کرد و فرزندان وی نیز تابعیت کانادایی دارند. بنابراین باید دید واکنش رئیس جمهور و نمایندگان به این موضوع چیست؟ آیا تندروهای مجلسی که قبلاً نماینده بودند، فقط نسبت به وزرای دو تابعیتی دولت روحانی حساس هستند یا نسبت به وزرای همان دولت واکنش مشابهی دارند؟

دیدگاهتان را بنویسید