وضعیت آب و هوای امروز 25 تیر 1401 / طوفان لحظه ای و گرد و غبار موقت / احتمال اختلال در پرواز

وضعیت آب و هوای امروز 25 تیر 1401 / طوفان لحظه ای و گرد و غبار موقت / احتمال اختلال در پرواز

روز جدید سازمان هواشناسی کشور با صدور اخطار نارنجی رنگ برای دو سامانه از افزایش ابر همرفتی، بروز وزش باد شدید لحظه ای و افزایش گرد و خاک و طوفان شن در مناطق مستعد خبر داد.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی کشور از امروز شنبه رشد ابرهای همرفتی همراه با بارش باران و رعد و برق، وزش باد شدید موقت و گرد و خاک به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در جنوب سیستان و بلوچستان آغاز شده است. ، 25 جولای و تا یکشنبه 25 ام ششم ادامه دارد.

این پدیده با خطراتی مانند رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید لحظه ای و گرد و غبار موقتی و همچنین روان آب و سیلابی شدن معابر، طغیان فصلی رودخانه ها، رعد و برق، خسارات ناشی از وزش باد شدید لحظه ای همراه با وزش موقت گرد و غبار و کاهش دید همراه خواهد بود. امکان قطع شدن در پرواز یکی از اثرات احتمالی این پدیده است.

توصیه سازمان هواشناسی پرهیز از سفر و اقامت در حاشیه و بستر رودخانه های فصلی، عدم صعود به ارتفاعات، پارک نکردن خودرو در کنار درختان سقوط کرده، عدم انجام پرواز با هواپیماهای سبک و بالگرد و آمادگی دستگاه های اجرایی از جمله مانند نیروهای امدادی، راهداری، شهرداری ها و وزارت نیرو و… توصیه می شود.

سازمان هواشناسی همچنین از دومین سامانه وزش باد شدید همراه با گرد و خاک خبر داد که تا روز یکشنبه در شمال سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و جنوب و شرق خراسان رضوی ادامه دارد.

نوع خطر این سیستم وزش بادهای شدید، وزش گرد و غبار و طوفان های شن و گرد و غبار در مناطق مستعد ذکر شده است.

از جمله پیامدهای خطرناک این پدیده، سازمان هواشناسی افزایش گرد و غبار، کاهش شدید دید و کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات حساس به گرد و غبار و صنعت کشاورزی و احتمال تاخیر یا لغو پروازها را اعلام کرد.

پرهیز از فعالیت در فضای باز، افزایش احتیاط در تردد به ویژه در خارج از شهرها، آمادگی دستگاه های اجرایی مرتبط مانند نیروهای امدادی، دانشگاه علوم پزشکی، استان ها و … و پرهیز از پرواز با بالگرد و هواپیمای سبک از جمله توصیه های سازمان هواشناسی است. سازمان برای ارتباط با این پدیده..

دیدگاهتان را بنویسید