«البته سخنان زاکانی بیش از آنکه دلگرم کننده و نویدبخش برای حل مشکلات معیشتی مردم باشد، تصویری تحقیرآمیز از ملت در بین مردم ایجاد می کند. گویی شهروندان صاحب اصلی اموال و مملکت نبودند، بلکه جیره دولتمردان را می خوردند که اجازه داشتند در مورد میزان غذای مورد نیاز خود قضاوت کنند و همان مقدار را درب منزل توزیع کنند.
این روزها کامنت ها و وعده های تبلیغاتی درست و نادرست سر زبان هاست و بازار داغی دارد. وعده تبلیغاتی علیرضا زاکانی به شهروندان به عنوان «تحویل گوشت به آستان مردم به اندازه نیاز».
به گزارش هم میهن، او گفت: «روزی 120 تن گوشت میدهیم و میرویم. با نرم افزار موبایل به اندازه نیاز مردم به درب منزل تحویل می دهیم. ما 7-8 ماه پیش این موضوع را با دولت در میان گذاشتیم و زیرساخت های آن از سال گذشته آماده بود. در این ماه، رئیس جمهور شهید قرار بود برنامه های دولت شهری را برای تامین و توزیع نیازهای مردم افتتاح کند.
البته این اظهارات تهدید آمیز بیش از آن که دلگرم کننده و نویدبخش برای حل مشکلات معیشتی مردم باشد، تصویری تحقیرآمیز از ملت در افکار عمومی ایجاد می کند. گویی شهروندان صاحب اصلی اموال و مملکت نیستند، بلکه جیره دولتمردان را می خورند که اجازه دارند مقدار غذای مورد نیاز خود را تخمین بزنند و همان مقدار را درب درب مردم توزیع کنند.
اگرچه سخنان زاکانی نوعی اذعان ضمنی به مشکلات معیشتی ملت است و نشان از تورم افسارگسیخته به ویژه در بخش مواد غذایی و آشامیدنی دارد، اما اگر زاکانی مشاوران اقتصادی متخصصی در اطراف داشت به او گوشزد می کردند که مسکن دادن به مردم به جای درمان ریشه این مشکلات است. درد و عفونت راه حل است کشور در ناکارآمدی اقتصادی نیست.
مطمئناً اگر از مشاوران حقوقی آشنا به قانون اساسی کشور استفاده می کرد، متوجه می شد که زندگی سعادتمندانه و فقرزدایی از مواردی است که در قانون اساسی کشور مجاز است که در بند 12 اصل سوم بر آن تاکید شده است. در قانون اساسی آمده است: «بنیاد اقتصادی سالم و عادلانه بر اساس احکام اسلامی برای ایجاد رفاه و رفع فقر و رفع انواع محرومیت ها در زمینه های خوراک، مسکن، کار، بهداشت و تأمین عمومی.
با نگاهی به این بخش از نقشه راه ساختار حاکمیتی کشور متوجه می شویم که چشم انداز کمیته موسوم به امداد که قرار بود تنها بخشی از جامعه را برای رسیدن به معیشت اقتصادی و معیشتی همراهی کند، قابل تعمیم به کلان نیست. -اقتصاد و معیشت ملت و خلاف این قوانین است. صحبت های زاکانی این شبهه را ایجاد می کند که اگر به مردم انگیزه لازم برای بازسازی بافت های ناپایدار و فرسوده داده شود، به جای 4 میلیون واحد مسکونی که دولت وعده داده است، 10 میلیون واحد مسکونی را خودشان می سازند.
در بهار ۱۳۸۷، مخالفان دولت احمدی نژاد که در انتخابات در کنار رقیب او قرار گرفتند، برای انتقاد از عملکرد او در دولت نهم سیب زمینی به سیخ کشیدند. آنها معتقدند اقدام احمدی نژاد مبنی بر پخش رایگان سیب زمینی در شهرها یک اقدام پوپولیستی است و او قصد دارد از این طریق آرای مردم را برای انتخابات بخرد تا سیب زمینی وارد عرصه سیاست شود و حتی در تبلیغات انتخاباتی سال 88 حضور پررنگی داشته باشد.
البته این نوع گفتار نشان می دهد که برخی از فعالان سیاسی عمق مشکلات و مطالبات ملت را درک نمی کنند و نگاهی ساده انگارانه به اداره کشور دارند. فعالیتها و وعدههای قبل از انتخابات بدون ساختار نبوده و توسط قوانین تنظیم میشود: «هر گونه تخریب، تهدید، افترا به اشخاص حقیقی و حقوقی، نوشتن یا نشان دادن مطالب نادرست، گرافیتی، تخریب یا پاره کردن عکسها و سایر آثار تبلیغاتی نامزدها، استفاده از آثار تبلیغاتی که شامل موارد منافی عفت عمومی، اخلال و خنثی کردن اجتماعات و سخنرانی های قانونی و حمله به ستادهای انتخاباتی سایر نامزدها باشد تخلف انتخاباتی محسوب می شود.
سوال اینجاست که آیا می توان وعده های داده شده با تحقیر مطالبات ملت را مصداق لطمه زدن به حیثیت ملت به عنوان یک شخصیت حقوقی دانست و قابل تعقیب و یا حداقل تذکر قرار داد؟