پاسخ پلیس به هشدار وزارت امنیت در مورد واردات خودرو


ساعت: 10:02
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919689

پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان فراجه پاسخی به اطلاعیه وزارت ایمنی مبنی بر واردات خودرو داد و گفت: 24 درصد مرگ و میرهای جاده ای ناشی از خودروهای ناایمن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا پاسخی به اطلاعیه وزارت امنیت مبنی بر واردات خودرو صادر کرد.

در متن این پاسخنامه آمده است: «آقایان وزارت صمت مصاحبه های قبلی خود را مرور کنند.

موضوع تولید خودرو با کیفیت و ایمن و حمایت از تولید ملی همواره مورد توجه مقام معظم رهبری، مردم، پلیس و اصحاب رسانه بوده است و از سال گذشته موضوع واردات خودرو نیز با هدف شناخت و آگاهی است. انتقال فناوری، ایجاد بازار رقابتی، ارتقای ایمنی، کیفیت و حذف انحصار مطرح شد. این نیروی انتظامی همواره ایمنی و کیفیت خودروها و نجات جان مردم را در پیشگیری از تصادفات در اولویت قرار داده و همواره نظرات کارشناسی و تخصصی خود را اعلام کرده است.

اما اظهارات مسئولان وزارت حراست از جمله وزیر محترم، سخنگوی آن وزارتخانه و برخی نمایندگان و نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این نگرانی را ایجاد کرده است که به نظر می رسد که با طرح ورود خودروهای اقتصادی از کشورهایی مانند هند و چین، بحث ایمنی و کیفیت جایگاه اصلی خود را از دست داده است.

در نشست خبری این پلیس در مورخه 1401/09/29 یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه در خصوص نظر کارشناسی پلیس راهور فرجا در خصوص واردات خودروهای خارجی سوالی را مطرح کرد و بر اساس وظیفه پاسخ داده شد.

ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی و وارداتی در کشور اولویت اول و خط قرمز پلیس راهنمایی و رانندگی است چرا که سالانه متاسفانه حدود 17 هزار نفر در تصادفات جان خود را از دست می دهند و حدود 360 هزار نفر مجروح می شوند. و حدود 10 درصد از مجروحان نیز قطع نخاع هستند و خسارت شدید مادی و معنوی به دولت و مردم عزیزمان وارد می کنند، بنابراین کیفیت و ایمنی وسایل نقلیه در این میان و 24 درصد نقش بسزایی دارد.

اول شهریورماه امسال امید کلیباف، سخنگوی وزارت امنیت در گفت وگویی اعلام کرد: مذاکراتی با خودروسازانی مانند تویوتا و همچنین خودروسازان آلمانی، چینی و هندی انجام شده است.

همزمان رئیس پلیس راهور فرجا نیز به این خبر واکنش نشان داد و گفت: انتظارات این است که خودروهای باکیفیت و ایمن وارد کشور شود. همچنین طرحی است که می خواهند خودروهای 10000 دلاری از هند وارد کنند. اگر اینطور است، ما پراید و تیبا را در کشور داریم.»

۱۳ تیرماه امسال جناب آقای فاطمی امین وزیر محترم امنیت در مصاحبه ای اعلام کردند: خودروهای ۱۰ هزار دلاری به پایین حتی از کشورهای اروپایی وارد می شود. البته چینی بودن یا هندی بودن یا روسی بودن ماشین ها به ما ربطی نداره و بخش خصوصی!!! ما فقط اعلام کردیم که خدمات پس از فروش و انتقال فناوری باید ملاک عمل باشد.

در یک بررسی در رسانه های کشور شاهد اظهارنظر برخی از نمایندگان شورای اسلامی در کمیسیون های مختلف مجلس یا سایر مسئولان هستیم، از این رو در این حوزه نایب رئیس کمیته سازندگی شورای اسلامی در در گفتگو با دنیای خودرو، گفت: با سازوکاری که برای واردات خودرو در نظر گرفته شده، زمینه برای واردات خودروهای چینی و هندی فراهم می شود، نمی تواند تاثیری بر کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی داشته باشد. “

همچنین جناب آقای رشیدی کوچی از اعضای محترم شورای اسلامی کشور اظهار داشتند: یکی از مشکلاتی که در آیین نامه واردات خودرو وجود دارد مربوط به تعداد و نوع خودروهای وارداتی است که با تعیین سقف 10 هزار دلاری که قاعدتا نمی تواند. انتظار می رود بسیاری از خودروهای باکیفیت وارد کشور شود، البته کیفیت آنها بالاتر از خودروهای داخلی است.

همچنین دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز در مصاحبه های خود عنوان کرده است که خودروسازان رایزنی های اولیه برای واردات رنو از هند را آغاز کرده اند و به نظر می رسد خوشبختانه با توجه به فشار افکار عمومی و همچنین انتقادات پلیس راهنمایی و رانندگی ، این سوال فعلا کنار گذاشته شده است.
چه کسی نمی داند؟ به نظر می رسد نیاز است که مردان وزارت حریم خصوصی مصاحبه ها و اظهارات خود را در جلسات مختلف بررسی کنند.

ای کاش غافل بودیم: و فرض بر این است که مردم ایران از خودروهای مدرن بهره مند شوند و شاهد هیچ گونه انحصاری در تولید خودرو در کشور نباشیم – ایمنی و کیفیت خودروهای داخلی ما قادر خواهد بود. حفظ جان رانندگان و سرنشینان در هر شرایطی محفوظ است و ای کاش از این موضوع بی خبر بودیم که مسئولان محترم وزارت حراست و فعالان صنعت با استفاده از توان داخلی بلافاصله از تولید 100 درصد داخلی خودرو و موتورسیکلت بدون نگاه به خارج از کشور و انحصار خارجی ها در چند سال اخیر برای پایان دادن به صنعت خودرو و برای اینکه خودروسازان داخلی بتوانند با قوی ترین خودروسازان جهان رقابت کنند.

بر اساس آمار 24 درصد از 17 هزار کشته و 360 هزار مجروح تصادفات در کشور خودروهای خطرناک هستند. خودروهایی که سال هاست در کشور تولید می شوند و نکته جالب این است که توانسته اند از یورو 1 به یورو 5 و تمام استانداردهای کشور عبور کنند! اکنون تماشای برخورد آنها با جعبه ها! یا گاهی به آتش، انفجار و آتش می افتند و سرنشینان فرصتی برای فرار ندارند. آیا این خودروها شایسته مردم و کشور ما هستند؟

رهبر معظم انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در 22 بهمن 1400 تأکید کردند: «متاسفانه در برخی از تولیدات داخلی شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی شود، این خیلی بد است، این همه حمایت سال ها از صنعت خودرو در کشور کیفیت خودروها خوب نیست، مردم ناراضی هستند، حق با مردم است، یعنی اعتراض مردم به حق است، این صنعت نتوانسته رضایت مشتریان را جلب کند. “

آیا این فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نباید در فصل سخنرانی عزیزان مسئول در وزارت صمت گنجانده شود؟

با قدردانی از برخی اقدامات وزارت امنیت در راستای اجرای فرامین ریاست محترم جمهوری، اما متاسفانه در خصوص بخشی از دستورات تولید خودروی ملی، گام موثری در جهت بروز رسانی و افزایش کیفیت برداشته نشده است. و ایمنی و شک و تردید وجود دارد و سوالاتی مانند آیا کیفیت بهبود یافته است؟ افزایش ایمنی؟ آیا ماشین ارزان است؟ آیا تولید خودروهای برقی جدید و مدرن به پایان رسیده است؟ آیا تمام برداشت حذف شده است؟ ماشین های فرسوده؟ آیا مدیریت شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شده است؟

اتفاقاً افراد مسئولی که به دنبال پاسخگویی به افکار عمومی هستند باید نتیجه اقدامات خود را به نهادها و مردم مسئول گزارش دهند.

با نگاهی به روند گذشته و نگاهی به عملکرد صنعت خودرو، شاهد تولید ملی خودروهای باکیفیت و ایمن نبوده ایم و مشکل اینجاست که خودروهایی که گفته می شود در چند دهه اخیر در کشور تولید می شوند، در واقع ملی هستند. مونتاژ و همبستگی معنی داری بین نوسانات ارز و قیمت خودرو وجود دارد وابستگی این صنعت به واردات را نشان می دهد.

نکته جالب ماجرا این است که وزارت حراست در ادامه روند گذشته، به نظر می رسد بیشتر به فکر تولید و کمیت مونتاژ باشد و در عمل با تصویب آیین نامه واردات خودرو، امکان واردات رقابتی با کیفیت را فراهم کند. ، خودروهای کم مصرف و ایمن خاموش می شود. از سوی دیگر، وزارت نفت هر اتفاقی بیفتد مجبور به تولید سوخت برای خودروهای پرمصرف می شود و دولت نیز ناچار به یارانه سوخت است. این موارد فارغ از مشکلاتی است که کشور و مردم در تصادفات رانندگی خطرناک با هزاران کشته و مجروح با آن مواجه هستند.

متأسفانه در دولت های گذشته به ویژه دولت های یازدهم و دوازدهم اقدام یا اقدام جدی برای بررسی روند اسقاط خودروهای فرسوده صورت نگرفت و این امر تنها منجر به افزایش بی رویه تعداد خودروها شد، به طوری که طی دو دهه اخیر تعداد خودروها از 6.2 میلیون به 38.5 میلیون افزایش یافت و با رشد 520 درصدی خودرو مواجه بودیم و این در حالی است که طی 20 سال گذشته تنها حدود 2.5 میلیون خودرو و موتورسیکلت اسقاط شده یا گواهی اسقاط صادر شده است. و از سوی دیگر اخیراً راهکاری از سوی وزارت امنیت پیشنهاد شده است که با توجه به پرداخت 1.5 درصد ارزش پولی خودرو توسط سازنده یا واردکنندگان، نیازی به اسقاط و اسقاط خودروهای فرسوده نیست. در واقع منجر به توقف کامل اسقاط وسایل نقلیه در پایان عمر شد. علاوه بر این، حذف الزام رعایت استاندارد آلایندگی یورو 6 که استاندارد کنونی دنیاست، به دلایل مختلف منجر به آلودگی هوا می شود. این موارد در شرایط فعلی و در روزها و سال های آینده بر مشکلات ترافیکی و آلودگی هوا دامن می زند و تاثیرات منفی بر سلامت و زندگی شهروندان خواهد داشت و قطعا نارضایتی مردم را به دنبال خواهد داشت.

در نهایت ضمن قدردانی و تشکر از زحمات وزارت امنیت و دست اندرکاران صنعت خودرو، انتظار داریم مطابق فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات ریاست محترم جمهوری و مطالبات مردمی، سیاست های موثری داشته باشیم. و اهتمام جدی در راستای تولید خودرو و موتورسیکلت های صددرصد ملی، بومی و مدرن، ایمن و باکیفیت، بدون تکیه بر خارجی ها و وابستگی ارزی، در دست ثروتمندان و جوانان این مرز و بوم و با نگاه درست صورت خواهد گرفت. و طرح های تولید، مونتاژ محلی و واردات خودروهای با کیفیت و ایمن. اسقاط خودروهای فرسوده گام بزرگی در تحقق فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است که فرمودند: این افراد لایق بهترین ها هستند.

بدیهی است پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان فراجه بر اساس تعهدات ذاتی، قانونی، اخلاقی و شرعی خود نسبت به پیشگیری از تصادفات و ارتقای ایمنی خودروها اقدام خواهد کرد و این پلیس آمادگی کامل برای حمایت و رفع موانع پیش روی تولید خودروی ملی را دارد. ارتقاء ایمنی، کیفیت و کاهش تصادفات و تلفات جانی.

دیدگاهتان را بنویسید