پایان مدارس خشتی و گلی جنوب شرق کشور/ گام بعدی دولت; مجموعه مدارس صومعه و بلوک


ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877432

وقتی همدلی و مشارکت ریشه محرومیت را خشکاند.

سیستان و بلوچستان کمترین سرانه فضای آموزشی را در کشور دارد این در حالی است که در سال های اخیر همدلی و مشارکت خیران موجب تحول در توسعه فضاهای آموزشی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون، سیستان و بلوچستان استانی است که بسیاری از دانش آموزان در آن به مدرسه دسترسی ندارند و در برخی نقاط صعب العبور نبود زیرساخت های اولیه مانند جاده وجود دارد و به همین دلیل بیشترین تعداد بازماندگان از تحصیل را به خود اختصاص داده اند. در کشور نیز متعلق به این استان است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه این استان کمترین سرانه فضای آموزشی را در کشور دارد و اگرچه در سال های اخیر اقدامات خوبی برای توسعه فضاهای آموزشی انجام شده است، اما با رشد روزافزون جمعیت دانش آموزی، این اقدامات پاسخگوی نیازها است. از جمعیت دانش آموزی سیستان و بلوچستان نیست و دولت و مسئولان ذیربط باید توجه ویژه ای به توسعه فضاهای آموزشی در استان داشته باشند.

با توجه به این موانع در سال های اخیر، حضور و فعالیت خیران مدرسه ساز در سیستان و بلوچستان به یک حرکت همیشگی تبدیل شده است، از این رو به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خیریه مدرسه ساز، این منطقه رتبه نخست را دارد. سال گذشته 14 میلیارد و 200 میلیون تن از سوی خیرین برای ساخت مدارس در این استان اهدا شد.

ما مدرسه سفالی نداریم

میشم لکایی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: 2 هزار و 300 کلاس درس جدید در استان در حال ساخت است که میانگین پیشرفت فیزیکی این پروژه ها تاکنون 50 درصد بوده است.

وی افزود: هدف این است که این تعداد کلاس درس در دست ساخت در 1401 هزار و 500 کلاس درس فراهم شود تا دانش آموزان بتوانند از فضاهای آموزشی استاندارد و مجهز استان استفاده کنند.

وی افزود: در حال حاضر 23 درصد از فضاهای آموزشی سیستان و بلوچستان نیاز به تخریب و بازسازی دارد و در نظر داریم مدارس فرسوده را برای بازسازی این فضاهای آموزشی تخریب و بازسازی کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با بیان اینکه در حال حاضر مدارس خشتی در استان نداریم، گفت: کلاس های خشتی به طور کامل تخریب و بازسازی شده است. و ما برای بازسازی این مدارس تلاش می کنیم.

مشارکت جدی دولت در توسعه فضاهای آموزشی

لکزایی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم برای جبران عقب ماندگی های فضای آموزشی اهتمام ویژه ای دارد، تصریح کرد: علاوه بر وام هایی که هر ساله به استان ها داده می شود، امسال نیز دولت بدون توجه به این وام ها واقعی و دستوری را ارائه خواهد کرد تا کاهش یابد. دورافتادگی سرانه فضاهای آموزشی در مناطق کم درآمد تا متوسط ​​کشور توزیع می شود.

وی ادامه داد: در این طرح دو خط به سیستان و بلوچستان داده شده است که روند تکمیل پروژه های در دست اجرا در استان را تسریع می کند.

تجهیز بیش از 10000 کلاس درس به سیستم های گرمایشی و سرمایشی استاندارد

این مسئول با بیان اینکه در سه سال گذشته بیش از 10 هزار کلاس درس در استان به سیستم های سرمایشی و گرمایشی استاندارد مجهز شده اند، افزود: پیش بینی می شود تا سال 1402 تمامی سیستم های گرمایشی غیراستاندارد مدارس استان وصل شود. به استاندارد تجهیزات سیستم

وی بیان کرد: از نظر تجهیزات محدودیتی برای مدارس نداریم و در این راستا تقریباً به درخواست همکاران از آموزش و پرورش پاسخ داده ایم، در این راستا سال گذشته بالغ بر 84 میلیارد تن تجهیزات در مدارس استان توزیع شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید