پرداخت یارانه جدید از ابتدای تابستان / یارانه جدید 4 هزار تن است؟

پرداخت یارانه جدید از ابتدای تابستان / یارانه جدید 4 هزار تن است؟

روز جدید : دولت اصلی باید علاوه بر یارانه نقدی و یارانه معیشتی، یارانه دیگری نیز به مردم بپردازد. از جمله یارانه نان که از ابتدای تابستان پرداخت شده است. اما یارانه نان چطور؟

چند روز پیش استاندار زنجان از اجرای طرح پایلوت پرداخت یارانه نان خبر داد و گفت: طرح یارانه نان تا دو ماه آینده در چند استان اجرایی می شود. احتمالا پس از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در سراسر کشور اجرا شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟

یارانه 4000 تنی نان؟

جزئیات پرداخت یارانه نان از جمله مشمولان یارانه و میزان آن هنوز اعلام نشده است. اما با توجه به بودجه امسال گمانه زنی هایی در مورد میزان یارانه نان وجود دارد.

در بودجه امسال چهار میلیارد میلیارد به عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است. اگر قرار باشد این یارانه به کل جمعیت پرداخت شود، میزان این یارانه برای هر نفر 47 هزار تن در سال و حدود 4 هزار تن در ماه است. یعنی هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک یارانه ای یا 5 نان لواش دریافت می کند!

اما برخی گمانه زنی می کنند که یارانه نان می تواند شش یا هفت دهم درآمد جامعه را شامل شود. با این حساب یارانه ماهانه برای هر نفر تنها پنج هزار و 500 تن است. به عبارت دیگر، یک خانواده چهار نفره ماهانه تنها 22 هزار تن یارانه نان دریافت می کند. معادل قیمت 30 نان!

بر این اساس یا دولت باید تعداد دریافت کنندگان یارانه نان را کاهش دهد یا پرداخت اعتبار این یارانه را افزایش دهد.

یارانه 100 هزار تنی نان؟

پرداخت یارانه چهار تا پنج هزار تنی نان نمی تواند توجیه اقتصادی داشته باشد و بعید است دولت این کار را انجام دهد. یعنی طرحی اجرا شود که در آن به هر خانوار ماهیانه چند قرص نان یارانه پرداخت شود. برخی معتقدند با حذف ارز 4200 تنی دولت احتمالا یارانه جدیدی به مردم پرداخت خواهد کرد که شامل یارانه نان، یارانه گوشت و سایر اقلام است. در این صورت دولت با حذف ارز 4200 تومانی وعده پرداخت یارانه از 100 تا 150 هزار تومان را داد.

نحوه پرداخت یارانه نان

استاندار زنجان در تشریح یارانه نان گفت: در این راستا مردم نان خود را از نانوایی ها با قیمت پایین خریداری می کنند و قیمت این نان با یارانه محاسبه می شود. به نظر می رسد هدف از اجرای این طرح گرانی نان و عرضه نان با قیمت فعلی در اختیار مردم نیست.

از سوی دیگر در این طرح سهمیه آرد نانوایی ها لغو می شود و باید آرد را با قیمت آزاد عرضه کنند. سپس نانوایی ها نان را با قیمت یارانه ای به مردم می فروشند و دولت مابه التفاوت قیمت نان رایگان و یارانه ای را به نانوا می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید