پروسوتا دلایل رد صلاحیت معلمان را اعلام کرد

پروسوتا دلایل رد صلاحیت معلمان را اعلام کرد

خبرنگار تسنیم با سید امیرمحمد خراسانی نماینده وزیر گزینش و دبیر ستاد مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش درباره مشکلات پیش روی برخی معلمان در گزینش امسال و ادعای عجیب معلمان رد صلاحیت شده گفت وگو کرد. وی در پاسخ به این سوال که «برخی از معلمان مدعی هستند در گزینش به دلایلی مانند سهل انگاری در نماز، عدم حضور در مجالس، ابرو یا لمینت دندان، آیا این موارد را تایید می کنید؟»، گفت: اینها نکاتی است که برخی گفته می شود که مثلا یکی از معلمان پذیرفته شده در آخرین امتحان که موفق به کسب سهمیه لازم برای تایید نهایی در گزینش نشده است، مدعی شده به دلیل «عدم طهارت در نماز» مردود شده است! اما وقتی پرونده اش را چک کردم، مشخص شد که اصلا اینطور نیست!

خرازانی اضافه کرد: صحبت های مصاحبه کنندگان ممکن است در بین افرادی که مردود شده اند شک و شبهه ایجاد کند و ما هرگز افراد را رد نمی کنیم چون مثلا ریشه مو معلوم است و مشکلاتی از این دست. به گفته این مسئول، ابزار انتخاب شامل «نظرسنجی، مصاحبه و استعلام از وزارت اطلاعات» است.

بر اساس ماده ۲ قانون گزینش، نماینده وزیر گزینش و دبیر هیأت مرکزی گزینش وزارت آموزش و پرورش، طبق ماده ۲ قانون گزینش، شرایط عمومی افراد ایمان به دین است. اسلام یا یکی از ادیان، عملاً التزام به احکام اسلام، ایمان و التزام به ولایت، نظام جمهوری اسلامی و فهرست‌های قانون اساسی، شناخته نشدن به مفاسد اخلاقی و فسق، عدم محکومیت به جرم مؤثر ثبت نام کرده و معتاد نبوده و به سازمان های حامی احزاب و تشکل ها وابسته نباشند و در این موارد از وزارت اطلاعات درخواست می شود.

معیارهای انتخاب مناسب، از شرکت در پیاده روی تا انتخاب دوستان مناسب

خراسانی معیارهای انتخاب عسل را: داشتن سمت در مرجعیت قانونی، داوطلب شدن در تشکل های انقلابی، داوطلب شدن در هیئات مذهبی، شرکت در نماز جمعه و جماعات، شرکت در راهپیمایی ها، انتخاب چتر (البته به این معنا نیست که اگر کسی چتر نداشته باشد، مردود می شود) اما امتیازشان کمتر می شود)، اصرار بر رعایت پوشش اسلامی و انتخاب دوستان مناسب، کسب رتبه های علمی، دینی و فرهنگی مناطق محروم. به گفته وی، اگر نمره کسب شده توسط فردی زیر 56 باشد، واجد شرایط انتخاب مناسب نیست.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که این موارد چگونه شناسایی می شوند، گفت: گزینش ابزارهایی در اختیار دارد، به عنوان مثال از ابزارهای تحقیقاتی برای کشف شهرت فساد استفاده می کنیم. بررسی محل سکونت، اشتغال و تحصیل به همراه مصاحبه و استعلام، ابزارهای انتخابی هستند، هرچند قانون تاکید دارد که نظارت ممنوع است و ما مجاز به انجام آن نیستیم.

قضای نماز غیر شرعی و حرام است

وی در پاسخ به این سوال که “مصاحبه کنندگان گزینش چگونه ادعای مصاحبه شونده را تایید می کنند؟!” برخی از معلمان می گویند یکی از سؤالات مطرح شده در جلسه گزینش این بود که آیا نماز کذا را خوانده اید؟ این سوال غیرقانونی و غیرقانونی است! البته مردم در مورد نماز می پرسند و ممکن است برخی بگویند نماز نمی خوانم، البته در مورد اقلیت های دینی وضعیت فرق می کند. اگر مردی بگوید که نماز می خواند، ممکن است گفته شود که نماز را عملی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید