پزشکان: وقتی بر اصل 15 قانون اساسی اصرار می کنیم، می گویند پان ترک یا پان کردیست/ خزر: 200 کشته این روزها رقم تلخی است.

پزشکان: وقتی بر اصل 15 قانون اساسی اصرار می کنیم، می گویند پان ترک یا پان کردیست/ خزر: 200 کشته این روزها رقم تلخی است.

مناظره سیاسی با عنوان مخالفت دارم با موضوع «آیا در جمهوری اسلامی ایرادات قانونی داریم؟» ظهر امروز در تالار جابربن حیان دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

مسعود مزکیان در این جلسه در پاسخ به سوالی درباره اصل ۲۷ قانون اساسی در خصوص آزادی برگزاری مجامع اعتراضی و حوادث اخیر کشور گفت: طبق قانون هرکسی می تواند اعتراض کند و باید اجازه این اعتراضات داده شود. بنابراین معترضان می توانند اعتراض خود را بیان کنند، قانونی وجود دارد که متأسفانه در جمهوری اسلامی چنین مجوزی برای این گونه اعتراضات مخالف نظر سیاستمداران داده نشده است، زیرا چارچوب مشخصی برای اجرای آن وجود ندارد. قانون، خود را به شکل مشمئز کننده ای که امروز می بینیم نشان داده است.

وی تاکید کرد: همانطور که قانون بود اجرا نشد و چهارچوب نشد و به همین دلیل امروز مشکل داریم. به نظر من قانون اشکالی ندارد و می گوید هرکس اعتراض می کند حق دارد بیاید اعتراض کند اما مدیران به هرکس اعتراض می کنند می گویند شما نمی توانید اعتراض کنید. این چیزی است که باعث می شود ماده تا زمانی که منفجر شود بماند.

علی هزریان نماینده مردم تهران نیز در این جلسه اظهار داشت: من با این موضوع موافقم که در مواردی می توانستیم بهتر عمل کنیم و اصلاحاتی داشته باشیم، می خواهم یک نکته را به این موضوع اضافه کنم، هر کدام از ما که هستیم. در رشته ما علوم سیاسی می خوانیم، می دانیم که پشت سر آرمان های مردم سالاری دینی ایستاده ایم و این یک موضوع 43-44 ساله است.

و ادامه داد: سوال اینجاست که آیا روند در این مدت متوقف شده است؟ ما رشد نکرده ایم و می توانیم در مسیر مردم سالاری دینی به رشد و پیشرفت ادامه دهیم، اما راه درازی در پیش داریم.

عضوکمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرد: من هم مانند آقای مزیکیان فکر می کنم با اصلاحات در ساختار می توانیم فضا را برای ابراز و پذیرش اعتراض آماده کنیم. راه حل این مشکل این است که ما باید مشکلات را تبدیل به مشکل کنیم، یعنی روشن باشیم که به چه چیزی می خواهیم اعتراض کنیم. هر جا که مشکلات را دنبال کرده‌ایم، توانسته‌ایم آنها را به نتیجه نزدیک کنیم، اما هر جا مشکلات را به مشکل تبدیل کردیم، القاعده به بن‌بست رسیده است.

و افزود: در کل با آقای مزیکیان موافقم که در یک مورد می توانستیم بهتر عمل کنیم.

هازاریان در خصوص اینکه مجلس باید در مورد اعتراضات مردمی چه می کرد و چرا کم کاری کرد، گفت: کم کاری نبود، بلکه تغییر یک نظام ۲۵۰۰ ساله زمان بر است.

وی ادامه داد: اگر سؤال احتجاج را بر امر ارشاد و نهی از منکر بگذاریم، این سؤال قبل از احتجاج مطرح بوده و این سؤال صحیح نیست و حل نمی شود. یا مثلا بحث اصل حجاب را در نظر بگیریم این موضوع جزء نظام جمهوری اسلامی است و مجلس نمی تواند تصمیم بگیرد.

این عضو شورای اسلامی تصریح کرد: مسیر قابل بحث است اما منشا چیز دیگری است. اصل مبدا و مقصد در صلاحیت شورای اسلامی نیست. اما موضوع دیگری مانند اعتراضات به عنوان نقاط ضعف شوراها و کمیته داخلی برای فراهم آوردن شرایط اعتراض مطرح می شود.

وی با بیان اینکه مجلس ریل ساز بود، گفت: مجلس می توانست کارهای دیگری انجام دهد. نمایندگان مردم در حوزه های انتخابیه باید با مردم صحبت کنند تا خشونت رخ ندهد.

هزاریان افزود: شورای امنیت ملی اعلام کرده که در چند روز گذشته 200 نفر جان خود را از دست داده اند که رقم تلخی است. البته من نمی گویم که همکاران برای گفت و گو با مردم به شعب اخذ رای نرفته اند، اما می شد این کار را به شکل دیگری انجام داد.

وی در ادامه این جلسه و در پاسخ به اینکه آیا عملکرد مجلس قابل قبول بوده است یا خیر، گفت: حضرت علی (ع) می فرماید با رعیت شفاف باشید و با مردم باشید، به آنها احترام بگذارید و آنها را روشن کنید. آنچه را که می خواهید به شما می دهد، مشکل راهنمایی ما این بود که به جای اینکه شفاف سازی کنیم و اطلاعات بدهیم، چیزهای مختلفی می گوییم و گزارش گروه کمیسیون تحقیقات مشخص نبود و فردی که آن را می خواند نتوانست اصطلاحات پزشکی را درست تلفظ کند.

وی تاکید کرد: هرکس آگاهانه عمل کند، فارغ از نتیجه باید روش را اصلاح کند، چهل سال است که می گوییم حجاب باشد، اما روش را اصلاح نمی کنیم.

نماینده مردم تبریز خاطرنشان کرد: به دلیل عدم شفافیت در مدیریت اوضاع در دست دیگران عذرخواهی کردیم، اگر کسی گناهی کرد باید با او برخورد می شد اما به دلیل عدم شفافیت شفافیت در برخورد با آن باعث هرج و مرج در مجلس شد. دیدیم ما را مسخره می کنند و در آن جلسه گفتم مشکل ما این است که با مردم صادق نیستیم، خداوند در قرآن فرموده است که از پیامبران عهد بستیم که اگر صادقانه صحبت کنیم با مردم صادق باشیم. مردم، مردم قبول خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مردم در صداقت ما تردید دارند، تصریح کرد: باید این شبهه را از مردم دور کنیم که فردی فاقد صلاحیت بر عهده نگرفته یا به آنها دروغ گفته است. ما این را عملی نمی کنیم و این مشکلات نتیجه رفتار ماست.

پزشکان با اشاره به برخی ناکارآمدی ها گفتند: اگر FATF داخلی و سامانه داده را اجرا می کردیم، هیچکس در کشور اختلاس و دزدی نمی کرد، بنابراین ابتدا باید قوانین را به درستی در داخل اجرا کنیم.

و افزود: اعتراض اگر مورد تایید دولت باشد اعتراض نیست. اعتراض یعنی کسی که مخالف چیزی است بیاید اعتراض کند. اوایل انقلاب اجازه نمی دادیم معترضان بیایند اعتراض کنند، امروز اقشار مختلف اعتراض می کنند و ما اجازه اعتراض ندادیم. متأسفانه بسیاری از قوانین برای اعتراض مردم اجرا یا تصویب نشده است و ما این را به هر دولتی می گوییم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد اصل 15 قانون اساسی وقتی ما اصرار می کنیم می گویند پان ترکیسم یا پان کردیسم هستید، اگر قانون اساسی مشکلی دارد باید آن را تغییر دهیم و حتی قانون را تغییر دهیم. می گوید شما فقط می توانید 24 ساعت بازداشتی ها را نگه دارید، این جرم بیش از این است، اما اگر اعتراض کنید دستگیرتان می کنند و وقتی در جایی اعتراض می کنیم برچسب می زنند.

دیدگاهتان را بنویسید