پشت صحنه تعطیلی بازار پرندگان فریدونکنار!

پشت صحنه تعطیلی بازار پرندگان فریدونکنار!

روز جدید : در حالی که محیط زیست همچنان در حال ساخت پتروشیمی بین زمین و آسمان است، مجلس و دادستانی تصمیم به تعطیلی بازار فروش پرندگان مهاجر در فریدونکنار گرفته اند، بازاری که فصل کار آن در پاییز است نه بهار!

سال هاست که شکار پرندگان کمیاب و مهاجر در بازار فریدونکنار به بزرگترین معضل زیست محیطی تبدیل شده و اعتراضات متعدد به این اتفاق منجر نشده است. تا همین چند روز پیش برخی نمایندگان مجلس در حالی که ماهرانه به دنبال معرفی پتروشیمی ها در میانکاله بودند، تصمیم گرفتند وارد موضوع بازار پرنده فریدونکنار شده و دستور تعطیلی آن را بدهند. ماجرا زمانی جالبتر می شود که سازمان محیط زیست نیز از این دستور استقبال می کند، در حالی که این بازار در بهار و تابستان به دلیل نبود پرندگان مهاجر غیررسمی تعطیل است و این تعطیلی معنایی جز تظاهر ندارد!

ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود کریدور پرندگان مهاجر است به طوری که سالانه بین 4 تا 5 میلیون پرنده مهاجر برای مهاجرت از کشورمان از سیبری و اروپای غربی عبور می کنند که البته بسیاری از آنها وارد تالاب های ایران می شوند. ورود مهمانان به ایران محدود به شمال کشور نیست، هر جا که تالاب داریم این مشکل وجود دارد. به عنوان مثال خوزستان و تالاب های آن که کمتر از فریدونکنار نیست، اما نکته قابل توجه این است که در حالی که صیادان وجود دارد و مردم و رستوران ها گوشت پرندگان مهاجر را می خواهند، شکار غیرمجاز صورت می گیرد و اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس مشکل را حل می کنند. در عوض برای حل مشکل. چون این یک تعطیلی آشکار است و با بازگشت پرندگان مهاجر در پاییز، یک بازار سیاه تشکیل می شود، بازاری که دیگر مشاهده آن ممکن نیست.

کارشناسان محیط زیست می گویند: اکثر پرندگان مهاجری که به کشور ما می آیند آب دوست هستند مانند اردک، غاز، پرندگان آب دوست که از جمله آنها می توان به عروس غاز بسیار کمیاب، اردک سفید، اردک مرمری، انواع فاخته به ویژه فاخته خزری اشاره کرد.

البته در تالاب های ما می توانید پرندگان شکاری زیادی مانند ترلان، بالابان، عقاب، عقاب شاهنشاهی، عقاب دم سفید، کایوت و خارپشت دریایی را مشاهده کنید که از ارزشمندترین گونه های پرندگان مهاجر هستند. در واقع ایران گذرگاه این پرندگان است و یکی از مهم ترین نقاط برای فرود آنها تالاب فریدونکنار در شمال کشور است که در رستوران ها باز می شوند.

شکارچیان این منطقه که قدمت زیادی در قدرت نمایی دارند و از مبارزات مدنی مردم و محیط زیست متاثر نمی شوند، از روش های مختلفی برای شکار این پرندگان استفاده می کنند که «دوما» مشروع ترین روش است. و «کرس»، «گوزر»، «تورهوای» و «غاز» روش‌های غیرقانونی هستند و جالبتر اینکه در صید دوما فقط اردک سبز صید می‌شود، البته قانونی بودن روش به معنای داشتن مجوز صید و صید است. می توانند طعمه های خود را در بازار بفروشند و طبق قانون چگونه کار کنند و پول در بیاورند پس راهی جز فروش قاچاق و تشکیل بازار سیاه وجود ندارد و در نهایت تمام راه فروش این پرندگان به صورت غیرقانونی پیش می رود. از راه های غیرقانونی دیگر

محیط زیست مقصر است یا …؟

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس که بنیانگذار قانونی تعطیلی بازار فریدونکنار بود، گفت: از آنجایی که این امر با کمک قوه قضائیه انجام شده است، دلیل اصلی ادامه فعالیت بازار، برخورد ضعیف با شکارچیان غیرمجاز بوده است. سازمان حفاظت محیط زیست. مجلس مدت هاست پیگیر این موضوع بوده و در مکاتبات، رایزنی ها و نظرات کارشناسی به قوه قضائیه خواستار تعطیلی بازار فروش پرندگان وحشی فریدونکنار شده است.

سمیه رفیعی نیز در این خصوص تاکید کرد که صدور این حکم قضایی نشانه شناخت کامل دستگاه قضایی در اهمیت حفاظت از تالاب ها و پرندگان مهاجر استان و اولویت دادن به مقوله حفاظتی است.

اکنون مجلس و به ویژه فراکسیون محیط زیست امیدوار است سازمان حفاظت محیط زیست و اداره کل محیط زیست استان مازندران با حمایت قوه قضائیه در این زمینه با تمام توان وارد عرصه شده و حفاظت از تالاب ها را تقویت کنند. و پرندگان مهاجر در روستاها. این را جدی بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید