“پنجشنبه بازار قلعه محمود” تنفس مصنوعی برای زندگی قدیمی ترین بازار کرمان


ساعت: 10:31
تاریخ انتشار: 1301/09/24
کد خبر: 1917979

علیرغم یک دهه تلاش مسئولان کرمانی برای رونق مجدد بازار کالا محمود، همچنان تلاش می کنند درهای این بازار را ببندند، اما در نهایت شهرداری برای بقای این بازار، بازار کوچکی را در دل بازار ایجاد کرده است. پنج شنبه ها هر هفته تنفس مصنوعی می تواند به بازار جان ببخشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش را آرمان؛ بازار قلعه محمود یکی از بازارهای سرپوشیده کرمان است که قدمت آن به قرن هشتم تا دوره قاجاریه می رسد که به عنوان قدیمی ترین بازار کرمان شناخته می شود و دارای حمام، آب انبار، تکیه و مسجد است.



این بازار در محل سابق دروازه ریگ آباد است که به خیابان امام خمینی رو به میدان قلعه محمود ختم می شود.
البته قسمت اول این بازار را بازار دروازه ریگ آباد نیز می نامند. بازار قلعه محمود حدود 500 متر طول دارد و بیشتر مغازه های آن در مقایسه با بازار شرقی-غربی از سرمایه و رونق کمتری برخوردارند. در حال حاضر هفت اتاق با خواربار فروشی، آهنگری، نانوایی، لحاف دوزی و خیاطی وجود دارد.

احیای بازار کالا محمود تاکنون دغدغه همه مسئولان بوده است
می توان گفت در سال های اخیر تقریباً تمامی مسئولان و مدیران ذیربط که در کرمان نقش آفرینی کرده اند، احیای بازار قلعه محمود را یکی از دغدغه های اصلی خود می دانند و در واقع بیش از یک دهه می گذرد که مسئولان کرمان می خواهند. برای مرمت بازار تاریخی قلعه محمود در حال بازسازی و احیا هستند اما کاسه کاسه می ماند و خاکستر خاکستر می ماند.

به گفته فتح الله مویدی، رئیس کمیته خدمات شهری شورای شهر کرمان، «همه مسئولان در گذشته می گفتند ما به احیای بازار کمک می کنیم، اما متأسفانه این امر محقق نشد».

بی میلی کاسبه برای حضور در بتاز قلعه محمود بزرگترین چالش برای احیای اوست.
البته مجتبی شفیعی معاون میراث فرهنگی استان کرمان سال گذشته به این نکته اشاره کرد که بزرگترین چالش احیا و رونق بازار قلعه محمود بی رغبتی و عدم مراجعه به کسب و کار وی است.

وی همچنین تصریح کرد: در عمل تا زمانی که مالکان نخواهند فروشگاه ها را احیا کنند، اقدامات بازیابی در بازار باقی می ماند.

پنجشنبه بازار قلعه محمود تنفس مصنوعی مادام العمر قدیمی ترین بازار کرمان
اینک شهرداری به این بازار زیبای قدیمی نفس نفس می زند و هر پنجشنبه بازاری را در دل بازار قلعه محمود با عنوان «پنجشنبه بازار قلعه محمود» راه اندازی کرده است.


475d5053 3a03 436d a298 cb2bbfa93a59 خبر خاکستری

فرزانه بهرامی کارشناس مسئول حوزه اجتماعی شهرداری کرمان در گفت و گو با خبرنگار راه آرمان گفت: روزی که از بازار بازدید کردیم از نظر روشنایی، سقف و کف سازی شرایط مناسبی نداشت و به همین دلیل جلسات متعددی با این بازار برگزار کردیم. شهردار ولسوالی پنج

وی ادامه داد: پس از جلسات و مصوبات، سقف و کف سازی بازار انجام شد و موفق شدیم شرایط نسبتا مناسبی را برای بازار قلعه محمود تامین کنیم.

بازار در قلب بازار
به گزارش را آرمان؛ میز و صندلی ها در کنار هم در دل قدیمی ترین بازار کرمان قرار گرفته اند، هر کدام از این میزها هنر یک زن یا مرد کرمانی را به نمایش می گذارد تا بیننده احساس خوش آمد گویی کند و مهمان خانه اش شود.


e0933df1 f934 4afa ba74 d144ded71953 خبر خاکستری

زهرا خانم جوانی است که روی پارچه ها نقاشی می کشد و سپس از همان پارچه ها کیف و کفش های زیبایی درست می کند. او گفت در کرمان نمونه ای از این کار وجود ندارد زیرا نوع پارچه و نوع نقاشی متفاوت است. منحصر به آن است.

وقتی از او پرسیدم که آیا تاکنون فروش خوبی داشته است، گفت: سومین هفته است که در بازار قلعه محمود هستم، فروش خوبی داشتم، اما امیدوارم در هفته های آینده استقبال بیشتری شود.

از زهرا درباره میزان رضایتش از استقبال مردم پرسیدم، گفت: احساس می کنم هر هفته نسبت به هفته قبل مردم تمایل بیشتری به حضور دارند.


80593e97 04f0 45da 854b 1c7ebec87c3a خبر خاکستری

مریم کدخدایی دیگر بانویی بود که برای فروش محصولاتش به این بازار آمد. او هنر زیبای خود را روی چوب به نمایش گذاشت و زذوف چوبی را فروخت، اما از استقبال در این بازار راضی نبود.
مریم گفت: باز بودن قفس ها زیباتر و منطقی تر است و اگر از پنجشنبه تا پنجشنبه چندین میز در کنار هم برای فروش یک محصول ردیف شود، جانی به این بازار نمی دهد.


bf1f9a21 96e5 4f33 a61a 9e559181aae2 خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید