پوتین: آمریکایی‌ها حاضرند به هر قیمتی با ایران صلح کنند و همه اسناد را فورا امضا کنند/ آمریکا می‌خواهد با ایران و ونزوئلا قرارداد انرژی امضا کند.

پوتین: آمریکایی‌ها حاضرند به هر قیمتی با ایران صلح کنند و همه اسناد را فورا امضا کنند/ آمریکا می‌خواهد با ایران و ونزوئلا قرارداد انرژی امضا کند.

رئیس جمهور روسیه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «حتی مسیر انتقال انرژی از اوکراین بر اساس توافقات موجود دقیقاً با 100 درصد ظرفیت به کار خود ادامه می دهد».

پوتین گفت: قیمت ها در حال افزایش است، اما ما مقصر نیستیم. این یک نتیجه اشتباه محاسباتی آنهاست».

رهبر روسیه با لحنی تمسخرآمیز با اشاره به تلاش های آمریکا برای انعقاد قراردادهای نفتی با به اصطلاح دشمنان غربی از جمله ونزوئلا و ونزوئلا گفت: آنها به هر قیمتی تلاش می کنند با کشورهایی که تحریم های غیرقانونی علیه آنها وضع کرده اند به توافق برسند. ایران. آنها آماده اند خیلی زود با ایران صلح کنند و بلافاصله همه اسناد را امضا کنند و برای مذاکره با ونزوئلا به ونزوئلا رفتند.

گزارش هایی مبنی بر کاهش احتمالی تحریم های نفتی ونزوئلا برای جایگزینی نفت روسیه منتشر شده است، اما اظهارات ولادیمیر پوتین درباره ایران در حالی است که هیچ خبر جدی از توانایی غرب ایران برای خرید نفت ایران منتشر نشده است.

جو بایدن در 7 مارس اعلام کرد که ایالات متحده واردات انرژی از روسیه را ممنوع می کند و دولت بریتانیا نیز اعلام کرد که واردات را تا پایان سال جاری به صفر خواهد رساند.

رهبر روسیه در بخشی دیگر از جلسه هیئت دولت برای بررسی تحریم های غرب گفت: آثار تحریم ها به صورت افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت به خود غرب ضربه می زند و روسیه با پرداختن به این موضوعات قوی تر خواهد شد.

پوتین افزود که هیچ گزینه دیگری جز آنچه در ادبیات دولت روسیه “عملیات نظامی ویژه” نامیده می شود وجود ندارد و روسیه کشوری نیست که برای استقلال و امنیت خود برای منافع اقتصادی کوتاه مدت معامله کند.

رهبر روسیه گفت: «این تحریم ها در هر صورت اعمال شد. سؤالات، مشکلات و مسائلی به وجود آمده است، اما ما در گذشته بر این مشکلات فائق آمده ایم و این بار هم بر آنها فائق خواهیم آمد. این وضعیت در نهایت باعث افزایش استقلال، خودکفایی و امنیت ما خواهد شد.»

کارشناسان می گویند هدف اصلی از سخنان پوتین این بود که بگوید تحریم های غرب به دلیل عواقب ناگوار برای خود کشورها شکست خواهند خورد و به مردم روسیه اطمینان داد که روسیه می تواند در برابر آنچه که «جنگ اقتصادی» توصیف می کند، مقاومت کند.

رهبر روسیه با اشاره به تصمیم بایدن گفت: آنها اعلام کرده اند که صادرات نفت روسیه به آمریکا را ممنوع خواهند کرد. تورم در ایالات متحده اکنون به رکورد بالایی رسیده است و قیمت ها به شدت در حال افزایش است. آنها می خواهند این وضعیت را در نتیجه سوء مدیریت خود به ما نسبت دهند. اما ما با این وضعیت کاری نداریم.»

پیش از سخنرانی پوتین، دولت روسیه اعلام کرد که در واکنش به تحریم های غرب، صادرات ارتباطات، دارو، خودرو، محصولات کشاورزی، الکترونیک و فناوری های دیجیتال و چندین کالای دیگر را تا پایان سال به طور موقت ممنوع می کند.

در مجموع بیش از 200 کالا از جمله قطعات راه آهن، خودرو، کانتینر و توربین در لیست هستند که صادرات آنها متوقف شده است.

رهبر روسیه افزود: بدیهی است در چنین شرایطی تقاضا برای برخی کالاها افزایش می یابد. اما شکی نداریم که همه این مشکلات را در آرامش حل خواهیم کرد. مردم با گذشت زمان سازگار خواهند شد و متوجه خواهند شد که ما می توانیم همه مشکلات را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این کشور یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کود است و اگر غرب برای روسیه مشکل ایجاد کند، بر تولیدات کشاورزی و مواد غذایی تأثیر منفی خواهد گذاشت.

وزیر کشاورزی روسیه در همان جلسه تاکید کرد که این کشور از نظر تامین مواد غذایی از امنیت کامل برخوردار است.

وزیر دارایی همچنین گفت که اقداماتی برای محدود کردن خروج نقدینگی از کشور انجام شده است و روسیه به پرداخت تعهدات خارجی خود به روبل و نه دلار ادامه خواهد داد.

وی افزود: کشورهای غربی با مسدود کردن ذخایر ارزی روسیه و تلاش برای جلوگیری از تجارت خارجی روسیه، تعهدات بین المللی خود را نقض می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید