پوزیشن های جنسی در دوران بارداری

پوزیشن های جنسی در دوران بارداری

یکی از دغدغه های مادران در دوران بارداری، رابطه در دوران بارداری و صمیمیت در ماه اول بارداری است. بسیاری از مادران و پدران معتقدند که روابط زناشویی در دوران بارداری خطرناک است. در حالی که طبق توصیه پزشکان، اگر مادر باردار در بارداری پرخطر قرار ندارد، باید بتواند در تمام مراحل بارداری به راحتی و بدون نگرانی رابطه جنسی خود را با همسرش حفظ کند. زیرا فواید رابطه جنسی در دوران بارداری بسیار مهم است.

این کار نه تنها برای مادر باردار و جنین مضر است، بلکه فواید بسیاری دارد و به سلامت مادر باردار و جنین و همچنین حفظ صمیمیت و انسجام خانواده کمک می کند.

میل و رابطه در دوران بارداری
مادران باردار ممکن است سوالات زیادی در مورد رابطه جنسی و مسائل مربوط به آن در دوران بارداری داشته باشند و با تغییرات عمده ای در زندگی زناشویی خود مواجه شوند. یک زن باردار باید از تغییرات زندگی خانوادگی خود در دوران بارداری آگاه باشد. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست آورید.

برخی از زنان به دلیل افزایش میزان هورمون های بارداری مانند پروژسترون و استروژن در بدن و افزایش جریان خون در سینه ها و اندام های تناسلی در دوران بارداری حساس تر از قبل می شوند.

حتی برخی از آنها اولین ارگاسم خود را در دوران بارداری تجربه کردند و به احتمال زیاد به ارگاسم های متعدد خواهند رسید. این می تواند به دلیل جریان خون بالا یا استفاده از روش های مختلف و تحریک مستقیم کلیتوریس باشد. همچنین در دوران بارداری میزان ترشحات واژن افزایش می یابد اما تغییرات هورمونی باعث افزایش بو و طعم آن می شود.

رابطه جنسی در سه ماهه اول بارداری
اگرچه بارداری ممکن است در چند ماه اول ظاهر نشود، تغییرات بزرگی رخ می دهد که می تواند بر میل و جنسیت تأثیر بگذارد. ممکن است نخواهید با شریک خود رابطه جنسی داشته باشید زیرا:

به دلیل رشد جنین در بدن خود احساس خستگی شدید می کنید.
سینه ها برای آماده شدن برای شیردهی در حال رشد هستند، بنابراین مانند قبل از پریود دردناک هستند.
حالت تهوع یا استفراغ دارید
از طرف دیگر، شاید واقعاً تمایلات جنسی داشته باشید، اما برخی از این عوارض بارداری شما را از انجام آن باز می دارد. پس به بدن خود گوش دهید.

رابطه جنسی در سه ماهه دوم بارداری
شروع سه ماهه دوم بارداری در برخی از زنان باردار با بازگشت انرژی و پایان حالت تهوع همراه است. همانطور که دیگران ذکر کرده اند، خواهید دید که هورمون ها پوست و مو را براق و نرم می کنند.

این مرحله از بارداری “شکوفایی” نامیده می شود. شکم قابل مشاهده است تا دیگران بدانند شما باردار هستید. بسیاری از خانم ها با گذراندن سه ماهه اول بارداری و عبور از خطر سقط احساس بسیار خوبی دارند و این دوران را کاملا آرام و با اطمینان پشت سر می گذارند. این وضعیت در برخی از زنان این دوره با حالت تهوع یا کاهش میل جنسی نیز همراه است. اگر جزو این دسته هستید، بهتر است سخت نگیرید، استراحت و مراقبت از خود می تواند به آرامش و احساس بهتر شما کمک کند.

سه ماهه دوم بارداری زمان انجام تست های مختلف بارداری از جمله آمنیوسنتز و نمونه برداری از موی جنین است. به همین دلیل توصیه می شود پس از انجام این آزمایش ها چند روز استراحت کنید و رابطه جنسی و زناشویی نداشته باشید.

رابطه جنسی در سه ماهه سوم بارداری و رابطه جنسی در ماه نهم بارداری
به دلیل بزرگ شدن رحم در سه ماهه آخر، ممکن است همین الان احساس خستگی کنید. وزن اضافی که حمل می کنید، به علاوه تغییرات فیزیکی و مشکلات بارداری، مانند کمردرد، تورم دست ها، پاها و مچ دست، و سوزش سر دل یا سوزش سر دل، می تواند میل جنسی شما را سرکوب کند.

جای نگرانی نیست، بهتر است این احساسات و حالات را به طور منظم و مکرر با همسرتان در میان بگذارید. اما اگر احساس خوبی نسبت به شکم خود دارید و همچنان احساس جذابیت دارید، می توانید رابطه جنسی خوبی با شریک زندگی خود داشته باشید. این از فردی به فرد دیگر متفاوت است، پس هر کاری می خواهید انجام دهید.

اگر همچنان از رابطه جنسی و رابطه زناشویی عمیق لذت می برید، می توانید از الگوی نزدیکی بارداری و پوزیشن های مختلف استفاده کنید. ممکن است در پایان بارداری به دلیل درد سینه و بیرون زدگی شکم نتوانید برخی از پوزیشن ها را به راحتی امتحان کنید، پس بهتر است همین حالا از این فرصت استفاده کنید.

برای انجام این کار، می توانید از روش های زیر برای مقاربت در دوران بارداری استفاده کنید:

به پهلو دراز بکشید و با پشت به طرف همسرتان، زانوهای خود را به سمت شکم خم کنید. در این حالت هیچ دخول عمیق انجام نمی شود و شکم شما نیز روی تخت قرار می گیرد.
در حالی که همسرتان به پشت دراز کشیده است، روی زانوها و بالای او قرار بگیرید، پاهایتان را از هم باز کنید و به سمت او پایین بیایید. در این حالت می توانید به راحتی از شکم خود مراقبت کنید و سرعت و میزان نفوذ را کنترل کنید.
در حالی که همسرتان پشت سرتان است، چهار دست و پا روی زمین بنشینید. سعی کنید خیلی عمیق نفوذ نکنید.
در کنار هم و رو به روی هم دراز بکشید، یک پا را به پشت همسرتان بگذارید، در این حالت هیچ نفوذ عمیقی وجود نخواهد داشت و تخت نیز از معده شما محافظت می کند.
رابطه جنسی یا ارگاسم در پایان بارداری منجر به شروع انقباضات رحمی معروف به براکستون هیکس می شود. اگر این کار را انجام دهید، متوجه سفت شدن رحم و عضلات شکم خواهید شد، این کاملا طبیعی است و جای نگرانی نیست.

آیا انتشار اسپرم در بارداری مضر است؟
پزشکان استفاده از رابطه جنسی را برای القای زایمان در زمانی که بارداری به پایان رسیده و کودک آماده به دنیا آمدن است، توصیه می کنند. زیرا اسپرم حاوی ماده ای به نام پروستاگلاندین است که دهانه رحم را شل می کند. همچنین، هورمون اکسی توسین که از طریق ارگاسم در بدن شما ترشح می شود، می تواند باعث انقباضات رحمی شود.

نقش نفوذ در القای زایمان مشخص نیست، اما در بیمارستان از تزریق شیمیایی پروستاگلاندین برای القای زایمان استفاده می کنند.

صمیمیت در دوران بارداری از نظر شرعی
اگر به زن و فرزندش ضرری نرساند مانعی ندارد. برای اطمینان از اینکه ضرری ندارد، به متخصص زنان مراجعه کنید. (تحقیق در سایت هدانا توسط دفتر آیت الله مکارم شیرازی) یکی از دغدغه های رایج زنان در دوران بارداری این است که آیا رابطه جنسی در دوران بارداری منجر به سقط جنین می شود؟ در واقع باید بگوییم که تنها شما نیستید که این اضطراب را دارید، همه خانم های باردار این اضطراب را دارند.

اگر بارداری طبیعی دارید و پزشک ممنوعیتی برای شما تجویز نکرده است، رابطه جنسی در دوران بارداری، حتی در سه ماه اول، خطری برای جنین و مادر ندارد.

علاوه بر مایع آمنیوتیک که از جنین محافظت می کند، مخاط دهانه رحم از ورود میکروب ها در حین رابطه جنسی جلوگیری می کند. همچنین توجه داشته باشید که در حین رابطه جنسی، آلت مرد به رحم نمی رسد، بنابراین خطری برای جنین وجود ندارد.

اگرچه خطر سقط جنین در سه ماه اول بارداری بیشتر از سه ماه آینده است، اما باید در نظر داشته باشید که رابطه جنسی دلیل سقط جنین شما نخواهد بود. تقریبا نیمی از سقط جنین ها به دلیل ناهنجاری های کروموزومی است. همچنین عوامل دیگری که می توانند در خطر سقط جنین نقش داشته باشند:

به طور کلی، اغلب زنان با تغییراتی که در ماه اول بارداری یا سه ماه اول بارداری با آن مواجه می شوند، تمایل چندانی به رابطه جنسی ندارند. اگر در ماه اول بارداری بخواهند رابطه جنسی داشته باشند، منعی ندارند.

تغییرات هورمونی در مردان در دوران بارداری همسرشان
آیا می دانستید که مردان نیز در زمان بارداری همسرشان دچار تغییرات هورمونی می شوند؟ بدن زن در دوران بارداری هورمون های بی بو به نام فرمون ترشح می کند. در پاسخ، بدن مردان باعث کاهش ترشح تستوسترون و افزایش میزان هورمون های دیگر می شود.

بر اساس گزارشی در Annual Review of Anthropology، مردان برای آماده شدن برای زایمان دچار تغییر در میزان پرولاکتین و وازوپرسین در بدن خود می شوند.

هورمون پرولاکتین
پرولاکتین هورمونی است که بدن را برای تولید شیر تحریک می کند. کارشناسان معتقدند زمانی که نیازی به باردار شدن نباشد، افزایش پرولاکتین منجر به کاهش میل جنسی در مردان می شود.

وازوپرسین یا هورمون ضد ادرار (ADH)
این هورمون که به هورمون تک همسری معروف است در زمان بارداری همسر بیشتر در بدن مردان تولید می شود.وازوپرسین باعث سرکوب تستوسترون می شود. زیرا این هورمون میل جنسی را افزایش می دهد. بنابراین با سرکوب تستوسترون، پدر تمایل کمتری به برقراری روابط جنسی و زناشویی پیدا می کند تا بتواند با کودک و مادر ارتباط عاطفی برقرار کند.

دیدگاهتان را بنویسید