پیامدهای ادامه درگیری بین تهران و واشنگتن بیش از عدم احیای برجام است

پیامدهای ادامه درگیری بین تهران و واشنگتن بیش از عدم احیای برجام است

حسین علایی، اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه و سیاستمدار در پاسخ به این سوال که آیا احیای برجام در این مقطع زمانی برای ایران مفید است یا خیر، به اعتماد گفت: بسیاری از مشکلات ایران در زمینه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حل نشده است. مشکلات و خصومت‌های آمریکا و ایران باز خواهد گشت. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا پیوسته از هر فرصت، نیرو و ظرفیتی برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است. آمریکا آشکارا استفاده از این سیاست را علیه ایران اعلام می کند. آمریکایی ها برجام را برای کنترل و محدود کردن قدرت ایران امضا کردند، نه برای کمک به ایران در نتیجه این توافق و توانمندسازی جمهوری اسلامی در حل مشکلات اقتصادی خود. از سوی دیگر، ایران قصد ندارد مشکلات و اختلافات خود با آمریکا را به سمت عادی سازی روابط دوجانبه سوق دهد. بنابراین ریشه مشکلات موجود اینجاست. از دیدگاه آمریکا، برجام ابزار کنترلی برای محدود کردن قدرت هسته‌ای جمهوری اسلامی و مدیریت رفتار ایران است و از دیدگاه ایران، برجام فرصتی برای گشایش محدود مسائل سیاسی و مشکلات اقتصادی در ایران است. سطح بین المللی

خود برجام مشکل اصلی نیست

علایی با اشاره به اینکه در چنین شرایطی خود برجام موضوع اصلی نیست، افزود: مسئله مهم این است که آیا ایران و آمریکا که هر دو در معادلات خاورمیانه تاثیرگذار هستند و در امنیت و توسعه منطقه نقش اول را ایفا می کنند. مسائل . آیا آنها به این نتیجه رسیده اند که موضوعات مورد مناقشه را به سمت حل و فصل سوق دهند یا همچنان ترجیح می دهند علیه یکدیگر پرونده سازی کنند؟ علایی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها تاکنون دو پرونده جدید علیه ایران تشکیل داده‌اند، گفت: واشنگتن مدعی است که موضوع برجام خارج از اولویت آنهاست و تمرکز آنها بر حمایت از اعتراضات ایران و مخالفت با همکاری ایران با روسیه در جنگ اوکراین است. از نظر آمریکایی ها این دو موضوع مهمتر از موضوع هسته ای است. از سوی دیگر می بینیم که آمریکایی ها از ابزار اسرائیل برای افزایش فشار امنیتی علیه ایران استفاده می کنند.

عملیات خرابکارانه اسرائیل با چراغ سبز آمریکا انجام می شود

حسین علایی با اشاره به اینکه فشارهای آمریکا علیه ایران در چند حوزه مهم سازماندهی شده است، این حوزه ها را برشمرد و گفت: 1. فشارهای اقتصادی گسترده با ابزار تحریم همه جانبه 2. فشار بر حقوق بشر از طریق پرونده های اخیر تشکیل شده و استفاده از این پرونده ها. ایران از کمیسیون زنان اخراج شده است و آنها به دنبال بررسی جدی تری در این زمینه در قالب کمیسیون تحقیق 3 هستند. پرونده دخالت ایران در مسائل مربوط به جنگ اوکراین. غربی ها از طریق این سه مورد، چه از نظر قانونی و چه با عملیات اجرایی سعی در فشار بر ایران دارند. وی با تاکید بر نقش اسرائیل در تبدیل شدن به بازوی عملیاتی آمریکا علیه ایران، افزود: از زمانی که پرونده هسته‌ای ایران توسط آمریکایی‌ها در سطح بین‌الملل ایجاد و به آن رسیدگی شد، واشنگتن به اسرائیل در سازماندهی جاسوسی، اطلاعات و عملیات در ایران کمک کرد. سالها با کمک اطلاعات آمریکا عملیات تروریستی و مخفیانه را در ایران انجام می داد. از عملیات علیه تأسیسات هسته‌ای در اشکال سایبرنتیکی گرفته تا خرابکاری و استفاده از پهپادها و هواپیماهای خرد علیه صنایع دفاعی و همچنین عملیات کشتار دانشمندان هسته‌ای و عملیات نظامی منظم علیه برخی مراکز نظامی ایران در برنامه‌ریزی شده است. با چراغ سبز آمریکا، اسرائیل به طور فعال در حال انجام انواع عملیات خرابکارانه در ایران است و می خواهد ایران را به شورش بکشاند تا دامنه تنش را افزایش دهد.

احیای برجام بدون کاهش تنش با آمریکا یک ترتیب موقت خواهد بود

علایی با اشاره به اینکه موضوع ایران و آمریکا یک موضوع امنیتی و فراتر از موضوع هسته ای، حقوق بشر و مسائل مربوط به جنگ اوکراین است، افزود: آمریکایی ها به دنبال مدیریت رفتار ایران و تحت کنترل درآوردن آن هستند. ایران همچنین معتقد است که به عنوان یک قدرت مستقل نباید تحت کنترل سیاست آمریکا باشد. بنابراین راه حل اصلی این است که آمریکا و ایران به این نتیجه برسند که اختلافات و مشکلات خود را از یک نقطه حل کنند و آن مذاکره مستقیم دو کشور است. شاید برجام نقطه شروع این حرکت باشد، اما اگر قرار باشد برجام به عنوان موضوعی مستقل از مسائل و مشکلات ایران و آمریکا تلقی شود، در خوشبینانه ترین حالت، قاعده حل و فصل و مشکلات و اختلافات و اوج را دارد. دیوار بی اعتمادی بین دو طرف باقی خواهد ماند. تمرکز تنها بر برجام به عنوان یک موضوع واحد، ما را به جایی نمی رساند و مسائل مهم حل نشده باقی خواهند ماند. در چنین شرایطی آمریکایی ها می توانند به هر بهانه ای تحریم های مختلفی را علیه ایران اعمال کنند و فشار اقتصادی همه جانبه ای بر ایران وارد کنند. البته ایران نیز می تواند از ظرفیت خود استفاده کند و مانع از توسعه آسان طرح ها و برنامه های آمریکا در منطقه شود.

مهمترین چیز جلب رضایت مردم است

حسین علایی در پاسخ به این سوال که ایران نگران تکرار سناریوی برجام است و از ابتدا بسیاری بر این باور بودند که اجرای صحیح برجام می تواند به تنش زدایی روابط ایران و آمریکا کمک کند، اما شاهد بودیم. خروج آمریکا از این توافق و افزایش فشار تحت عنوان ما سیاست فشار حداکثری بودیم، گفت: نگرانی از این مسائل وجود دارد زیرا ترامپ به توافق رئیس جمهور قبل از خود وفادار نماند و با خروج از برجام، او مسیر توافق را تغییر داد و تنش ها با ایران را کاهش داد و تنش ها را افزایش داد. با در نظر گرفتن این مسائل، ایران به درستی معتقد است که نمی توان به آمریکا اعتماد کرد. اما به هر حال برای کاهش اقدام نظامی باید سناریوهای مختلف بررسی شود و برنامه های جدید تدوین شود و نتیجه هر اقدام در عمل بررسی شود. اما یک سوال این است که آیا ایران می تواند در درازمدت به مسیر خود ادامه دهد؟ لازم به ذکر است که مهمترین مسئله برای کارکنان جلب رضایت مردم است. در حال حاضر برخی از مردم از شرایط اقتصادی و عدم ثبات در اقتصاد ناراضی هستند. در نتیجه این شرایط، ایران به یکی از کشورهایی تبدیل شده است که به طور مرتب سرمایه از آن خارج می شود. گفته می شود ماهانه یک میلیارد دلار سرمایه از ایران خارج می شود در حالی که رونق اقتصادی مستلزم سرمایه گذاری هنگفت است. بسیاری از ایرانیان توانمند در عرصه های مختلف به ویژه فعالان اقتصادی، کارآفرینان و متخصصان از ایران مهاجرت می کنند که برای کشور بسیار مضر است.

حالا باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم نه بین خوب و بد

علایی با اشاره به اینکه ایران هر روز رنج می برد، افزود: آیا این وضعیت ناگوار می تواند به همین منوال ادامه یابد؟ بالاخره ادامه این وضعیت به کجا می انجامد؟ پاسخ به این سوال بسیار مهم است. زمانی در اواخر دولت اصلاحات دلار در ایران حدود 900 تومان بود اما اکنون در بازار آزاد حدود 45 هزار تومان است. از ابتدای دولت فعلی تاکنون دلار حداقل 15 هزار تومان افزایش یافته است، آیا این روند ادامه دارد؟ آمریکایی ها با روش های خود توانستند تجارت بین ایران و کشورهای همسایه و دوست مانند چین و عراق را مختل کنند. کشورهایی که مدت‌هاست با ایران مبادله انرژی داشته‌اند، مانند چین، کره جنوبی، ژاپن و هند، علاوه بر اینکه نفت ایران را نمی‌خرند، پولی که از ایران در این کشورها وجود دارد را نیز به راحتی در اختیار ایران قرار نمی‌دهند. بنابراین، اکنون باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کنیم، نه بین بد و خوب، بنابراین تصمیم گیری بسیار دشوار شده است. اما تجربه نشان می دهد که بزرگترین دشمنی ها و اختلافات و مشکلات بین کشورها با مذاکره حل می شود. بنابراین راهی جز مقاومت در برابر افراط و تفریط و در عین حال مذاکره وجود ندارد. اگر ایران و آمریکا بدون وساطت دیگران اعم از اروپا یا دیگران و با مذاکره مستقیم تصمیم بگیرند مشکلات خود را حل کنند، گشایش گره های کوچک می تواند به گشایش گره های بزرگتر بین دو کشور کمک کند. آمریکا و ایران می توانند در برخی زمینه ها منافع مشترک را شناسایی کنند و از طریق این منافع مشترک سعی در کاهش میزان خصومت با اختلافات دو کشور داشته باشند. طبیعی است که بین همه کشورها تفاوت وجود دارد و قابل مدیریت است.

تجربه نشان می دهد که بزرگترین دشمنی ها و اختلافات و مشکلات بین کشورها با مذاکره حل می شود. بنابراین راهی جز مقاومت در برابر افراط و تفریط و در عین حال مذاکره وجود ندارد. اگر ایران و آمریکا بدون وساطت دیگران اعم از اروپا یا دیگران و از طریق مذاکره مستقیم تصمیم بگیرند مشکلات خود را حل کنند، گشایش گره های کوچک می تواند به گشایش گره های بزرگتر بین دو کشور کمک کند.
آیا این وضعیت ناخوشایند می تواند به همین منوال ادامه یابد؟ پاسخ به این سوال بسیار مهم است. زمانی در اواخر دولت اصلاحات دلار در ایران حدود 900 تومان بود اما اکنون در بازار آزاد حدود 45 هزار تومان است. از ابتدای دولت فعلی تاکنون دلار حداقل 15 هزار تومان افزایش یافته است، آیا این روند ادامه دارد؟

تمرکز تنها بر برجام به عنوان یک موضوع واحد، ما را به جایی نمی رساند و مسائل مهم حل نشده باقی خواهند ماند. در چنین شرایطی آمریکایی ها می توانند به هر بهانه ای تحریم های مختلفی را علیه ایران اعمال کنند.

دیدگاهتان را بنویسید