پیش بینی زوال عقل با آزمایش خون

پیش بینی زوال عقل با آزمایش خون

روز جدید در یک مطالعه مشترک، محققان ایرلندی و آمریکایی بیومارکر جدیدی در خون کشف کردند که می تواند برای شناسایی افراد در معرض خطر زوال عقل استفاده شود.

یک مطالعه جدید از دانشگاه ملی ایرلند در گالوی (NUI Galway) و دانشگاه بوستون یک نشانگر زیستی خون را شناسایی کرده است که می تواند افراد مبتلا به اولین علائم زوال عقل، حتی علوم اعصاب را تشخیص دهد. قبل از شروع علائم کمک کنید.

محققان سطوح یک نشانگر نورودژنراتیو به نام “P-tau181” را در خون 52 فرد بزرگسال سالم از نظر شناختی اندازه گیری کردند و سپس یک اسکن مغزی با 5 اسکن انجام دادند. از افرادی که علائم شناختی نداشتند و تست شناختی آنها در زمان آزمایش خون طبیعی بود، نمونه خون گرفته شد.

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که سطوح بالای P-tau181 در خون با تجمع بیشتر آمیلوئید بتا مرتبط است. این اسکن به طور متوسط ​​هفت سال پس از آزمایش خون کامل شد. مطالعات نشان می دهد که نشانگر زیستی P-tau181 بهتر از دو نشانگر زیستی دیگر در پیش بینی علائم بتا آمیلوئید در اسکن مغز عمل می کند.

پروفسور امری مک گرات، محقق ارشد این پروژه گفت: نتایج این مطالعه بسیار امیدوارکننده است. P-tau181 این توانایی را دارد که به ما کمک کند افرادی را که بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند، قبل از ایجاد مشکلات حافظه یا تغییرات رفتاری شناسایی کنیم.

به گفته این گروه تحقیقاتی، شناسایی یک نشانگر زیستی نیز ظرفیت برنامه غربالگری جمعیت را نشان می دهد. مک گرات ادامه داد: این مطالعه در میان افرادی که در جامعه زندگی می کنند انجام شده و افرادی را نشان می دهد که به کلینیک های عمومی مراجعه می کنند. آزمایش خونی که سطح P-tau181 را اندازه‌گیری می‌کند، می‌تواند به عنوان یک روش غربالگری برای پیش‌بینی خطر زوال عقل در میانسالی تا اواخر زندگی یا حتی زودتر استفاده شود.

وی افزود: این مطالعه پیامدهای مهمی برای کارآزمایی های بالینی دارد. سطوح خونی P-tau181 را می توان برای شناسایی شرکت کنندگانی که واجد شرایط آزمایشات بیشتر هستند، استفاده کرد. همچنین، این مطالعه می تواند در کارآزمایی های بالینی درمان های جدید برای زوال عقل استفاده شود.

مک گرات افزود: ما می توانیم از این نشانگر زیستی برای شناسایی افرادی که بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند اما هنوز در مراحل اولیه بیماری هستند استفاده کنیم. یعنی زمانی که هنوز فرصت پیشگیری از پیشرفت بیماری وجود دارد.

این مطالعه در مجله بیماری آلزایمر منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید